۰ نفر

چرا سیمان صاحب تالار اختصاصی شد؟

۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۶
کد خبر: 565957
چرا سیمان صاحب تالار اختصاصی شد؟

محمودرضا الهی فرد کارشناس بازار سرمایه می گوید: با توجه به حجم بالا و خرد بودن معاملات سیمان و صرف زمان زیاد برای این معاملات از سوی کارگزاران، ایجاد تالار اختصاصی برای سیمان در بورس کالا اقدامی منطقی بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان درمورد قیمت سیمان و عرضه یا عدم عرضه آن در بورس کالا، وزارت صمت حدود ۲۰ روز قبل در ابلاغیه ای بر ممنوعیت خرید و عرضه سیمان خارج از بورس کالا و تعیین فرصت زمانی برای حضور خریداران و فروشندگان سیمان در بورس کالا تاکید کرد و پس از آن روند حضور و پذیرش شرکت‌های سیمانی و همینطور خریداران سیمان در بورس سرعت گرفت. به طوریکه بر اساس اطلاعیه‌های مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران تاکنون 69 شرکت محصول خود را پذیرش کرده‌اند و چند شرکت نیز در مرحله پذیرش هستند.

بر این اساس و طبق  ابلاغیه مدیر عملیات بازار بورس کالا، از دیروز (شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰) همه معاملات سیمان به صورت جداگانه در تالار اختصاصی سیمان در بستر معاملاتی TTS و راس ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

در این ابلاغیه آمده است که بورس کالا که تاکنون در بستر TTS دارای بازارهای صنعتی، صادراتی کیش، فرآورده‌های نفتی، فرعی، پتروشیمی، حراج باز و مناقصه بود به دلیل حجم گسترده معاملات سیمان از هفته آینده شاهد روی کار آمدن تالار سیمان به صورت جداگانه خواهد بود.

در این راستا، محمودرضا الهی فرد کارشناس بازار سرمایه با اشاره به معامله سیمان در تالار اختصاصی اظهار کرد: با توجه به اینکه حجم معاملات سیمان بسیار زیاد و  با ارزش ریالی پایین است، وقت زیادی از تالار معاملات بورس کالا را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین به نظر می رسد جدا کردن تالار معاملات سیمان که به لحاظ خرد بودن، وقت زیادی از تالار معاملات را می گیرد، کاری منطقی است. به طور کلی با توجه به اینکه معاملات سیمان  وقت زیادی از تالار بورس و کارگزاران‌ می گیرد و همچنین با توجه به هزینه های مترتب بر موضوع، باید فکری اساسی در این رابطه کرد و حداقل سفارش برای سیمان با کالاهای دیگر سنخیتی داشته باشد.

وی به این سوال که آیا اختصاص تالار اختصاصی به سیمان به معنی نظارت و کنترل قیمت است، پاسخ داد: خیر، ضوابط و شرایط هر دو تالار یکسان است. علت اصلی جدا کردن تالار سیمان از سایر کالاها، وقت گیر بودن معاملات سیمان است نه نظارت بر قیمت.