۰ نفر

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران؛

تخلفی برای گرانفروشی بلیت اربعین گزارش نشده است

۲ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۴۸
کد خبر: 565367
تخلفی برای گرانفروشی بلیت اربعین گزارش نشده است

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر گرانفروشی خارج از نرخ مصوب توسط ایرلاین‌های داخلی نداشتیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسین مذنب بازرس ویژه وزارت راه و شهرسازی با حضور در فرودگاه امام خمینی (ره) درباره تاخیرات چند ساعته پرواز‌های اربعین، گفت: متاسفانه ایرلاین العراقیه بدون ویزا اقدام به فروش بلیت به زائران کرده و از سوی دیگر بسیاری از زائران از شهر‌های مختلف از جمله مشهد، یزد و اصفهان بدون داشتن شرایط لازم به فرودگاه مراجعه کرده و اقدام به تهیه بلیت می‌کنند.  از مسافران و زائران درخواست می‌کنیم بدون ویزا و یا بلیت تهیه به فرودگاه مراجعه نکنند.
در ادامه بررسی علل گرانفروشی ها و همچنین نابسامانی ها در بازار بلیت اربعین، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: تا کنون گزارشی مبنی بر گرانفروشی خارج از نرخ مصوب توسط ایرلاین‌های داخلی نداشتیم.
او ادامه داد: تخلفات که گزارش می‌شود و در فضای مجازی است مربوط به ایرلاین‌های خارجی است و شرکت‌های هواپیمایی از جمله قطر، ترکیش ایر والعراقیه چنین تخلفاتی را داشته اند.
او بیان کرد: ۶۰ هزار نفر از زائران اربعین مشمول قیمت گذاری مصوب هستند و مسافرانی که از ایرلاین خارجی بلیت خریداری کرده اند، مشمول این نرخ مصوب نیستند.
در ادامه سیاوش امیر مکری سرپرست سازمان هواپیمایی با بیان اینکه متاسفانه شرکت هواپیمایی العراقیه در سفر‌های اربعین تخلفات بسیار زیادی داشته و بدون صدور ویزا اقدام به فروش بلیت خارج از نرخ مصوب کرده است، افزود:  قیمت مصوب برای پرواز‌های داخلی است که ۵ میلیون برای دو طرف و ۳ میلیون و ۲۰۰برای یک طرف است.  ما برای پرواز‌های خارجی نرخ تعیین نکرده ایم چرا که در بین پرواز ها‌ی خارجی رقابت وجود دارد.
امیر مکری با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد اربعین و اعلام کشور عراق مبنی بر جابه جابی ۶۰ هزار زائر تنها از طریق هوایی باشد، گفت: این زائران باید از طریق سامانه سماح ثبت نام کنند و اسامی افراد واجد شرایط به سازمان هواپیمایی کشور ارسال شود و بعد از تایید ایرلاین‌ها با نرخ مصوب اقدام به صدور بلیت می‌کنند.
او ادامه داد: اولین سری از ویزا‌های صادره توسط سفارت عراق از طریق سازمان حج و زیارت در ۲۸ شهریور ماه به دست عده‌ای از زائران رسید این در حالی است که بازه زمانی سفر‌های اربعین ۲۸شهریور تا۱۰ مهر ماه بوده و ویزا‌های زائران در این بخش به مرور صادر شد.
او ادامه داد: ما نیاز داشتیم بدانیم که این ویزا‌ها از کدام استان و کدام شهر بود که این اقدام به کندی و با تاخیر صورت گرفت.  این آمار زائران و شهر‌ها ۳۰ شهریور ماه اعلام شد و براساس آن توزیع بلیت‌ها و پرواز‌ها در ۱۰ فرودگاه آغاز شد.
او بیان کرد: ۱۳ ایرلاین داخلی اعلام آمادگی کردند که پرواز‌های اربعین را انجام می‌دهند و شرکت هواپیمایی العراقیه و فلای بغداد طبق برنامه خودشان پرواز داشتند و ما توزیع را انجام دادیم.

جا به جایی 3 هزار زائر به عراق تا کنون

او بیان کرد: از ۲۸ شهریور ماه تا ۴ مهرماه ما خود را آماده کرده بودیم که در این بازه زمانی ما ۶۰ هزار زائر را جابه جا کنیم که عملا سه روز از این بازه زمانی به تاخیر گذشت و با توجه به تاخیرات آمار‌ها باعث کندی جابه جایی زائران شد و به طوری که به جای آنکه۷هزار زائر را جابه جا کنیم تنها 3هزار یا ۲هزار زائر را جابه جا کردیم.
امیر مکری توضیح داد: طی دو تا سه روز گذشته و با توجه به مشخص شدن تکلیف ویزا و آمار‌های دقیق و با برنامه ریزی که انجام دادیم  اعزام روزانه را به ۱۳هزار و  ۵۰۰زائر برسانیم و صندلی پرواز برای این تعداد از زائران مشخص بوده است.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشور اظهار کرد: عده‌ای از زائران قبل از تاریخ اعلام شده اقدام به تهیه بلیت از شرکت هواپیمایی العراقیه کرده بودند و براساس روال این شرکت خود شرکت مجوز اعزام زائر را با هماهنگی که انجام می‌دهد صادر می‌کند و عملا ویزایی در داخل گذرنامه زده نمی‌شد و این افرادی که بلیت تهیه میکنند جدایی از این ۶۰هزار نفر بوده که ویزای آن‌ها در سامانه سماح تایید شده است.
امیر مکری بیان کرد: مسافرانی که بلیت تهیه کرده بودند امید داشتند که همانند گذشته با تهیه بلیت از این ایرلاین عراقی و بدون ویزا می‌توانند پرواز داشته باشند، اما کشور عراق اعلام کرده برای بازه زمانی ۲۸شهریور تا۱۰مهر باید باید حتما ویزا تهیه می‌کردند.
او بیان کرد: عراق اعلام کرده به هیج وجه زائری بدون تهیه ویزا به کشور در این ایام قبول نمی‌کند؛ و مراجعه کرده به فرودگاه این افراد و ما امکان اعزام این افراد را به فرودگاه نجف نداشته این و بخش اصلی ازدحام جمعیت در فرودگاه امام است.  بعضا با پادرمیانی شرکت العراقیه با کشور عراق و پذیرش مسئولیت این پرواز با مسافران و خود ایرلاین پرواز‌های را برای جابه جایی مسافران صورت گرفتکسانی که جواز داشته اند و ویزا نداشته اند در این ایام با مشکل مواجه شده اند.
سرپرست سازمان هواپیمایی بیان کرد: تاکنون ۳۴ هزار زائر را اعزام کرده ایم و امروز هم حدود ۱۲تا۱۳ هزار پرواز صورت گرفته و طی دو روز آینده هم به طور متوسط باید ۷تا۸هزار زائر را جابه جا شوند و این ۶۰ هزار نفر کامل جابه جا می‌شوند.
امیر مکری تصریح کرد: عده‌ای بدون ویزا مراجعه کرده به فرودگاه امام و ما هیچ اقدامی برای جابه جایی این زائران نمی‌توانیم انجام دهیم و اگر بلیتی تهیه کرده باشند به طور قطع مبلغ آن‌ها بازگردانده خواهد شد.
او گفت: عده‌ای دیگر هم بدون بلیت مراجعه کرده و ویزا دارند درانتظار آن هستند که در فرودگاه بلیت تهیه کنند و با توجه به آنکه ما برنامه ریزی برای جابه جایی روزانه ۸ هزار نفر داریم باید طبق آن حرکت کنیم.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: افرادی هم هستند که تمام شرایط را دارند، اما ایرلاین‌ها با مشکل مواجه شدند به طوری که فرودگاه نجف مجوز را با تاخیر ارائه می‌دهند و تعدادی هم با مشکل فنی روبرو شده اند.  باید تمامی همکاران در فرودگاه امام پاسخ گو باشند و اقدامات لازم برای رسیدگی به مسافران را انجام دهند.

همچنان بدون ویزا به فرودگاه مراجعه می کنند!

در ادامه مذنب بازرس ویژه وزیر راه با بیان اینکه کمیته امنیت فرودگاه بودیم، گفت: افرادی هستند که بدون در دست داشتن ویزا و بلیت به فرودگاه مراجعه کرده اند و در بحث ویزا شرکت العراقیه با توجه به مزایای که دارد می‌تواند با دریافت مبلغ ۷تا۱۰ میلیون تومان مسافران را جابه جا کند که همین امر باعث ازدحام زیادی از مسافران از سراسر کشور شد
او گفت: حجم ورودی افراد به فرودگاه زیاد شده در یکی دو روز گذشته و تمایل داشتند که بروند. تاخیر پرو از‌های فوق العاده، عدم ارائه مجوز توسط فرودگاه نجف و مشکل فنی باعث تاخیرات چندین ساعته برخی از مسافران واجد شرایط شد.
مذنب بیان کرد: عزیزان پذیرش می‌شود و پرواز‌ها تاخیر دارد اگر سه ساعت تا۶ ساعت شد که ایرلاین قشم بود که تمامی خدمات ارائه شد.  مسافران بدون ویزا و بلیت به زور وارد سالن شده و اعلام کرده اند که اگر ما نرویم اجازه نمی‌دهیم سایر بقیه زائران هم بروند.