۰ نفر

مقام ارشد ایرانی؛

بازگشت به مذاکرات وین طی چند روز آینده صورت می گیرد

۲ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۱۰
کد خبر: 565356
 بازگشت به مذاکرات وین طی چند روز آینده صورت می گیرد

شبکه خبری المیادین به نقل از یک مقام ارشد ایرانی خبر داد که بازگشت تهران به مذاکرات وین طی چند روز یا چند هفته آتی صورت خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شبکه خبری المیادین خبر داد که یک مقام ارشد ایرانی در نیویورک گفته است که بازگشت به مذاکرات وین به زودی و طی چند روز یا چند هفته آتی صورت خواهد گرفت.

این در حالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) در یک کنفرانس خبری مدعی شد که ایران هیچ تاریخی برای بازگشت به مذاکرات وین اعلام نکرده و بار دیگر تهدید کرد که امکان بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام، نامحدود نیست.

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ممکن است زمانی برسد که بازگشت دوجانبه به برجام برای آمریکا در بردارنده منافع ناشی از اجرای توافق اولیه را نداشته باشد. 

منتظر اقدام دولت بایدن در لغو تحریم‌ها هستیم

المیادین که سخنان این مقام ارشد ایرانی را که به صورت زیرنویس در برنامه خود منتشر میکرد، نوشت که این مقام ایرانی تاکید کرده است: «منتظر اقداماتی از دولت بایدن در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن اموال بلوکه شدن ایران هستیم».

با آن که دولت جو بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تاکنون شش دور مذاکره به دلیل اصرار واشنگتن بر حفظ برخی تحریم‌ها و همچنین زیاده‌خواهی و مداخله در مسائل موشکی و منطقه‌ای ایران باعث شده این گفت‌وگوها به توافق منتهی نشود. 

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج یکجانبه از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده نمی‌تواند هیچگونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از توافق بدهد.

تردید ایران درباره تمایل واقعی دولت بایدن برای بازگشت به بر جام

المیادین در ادامه نوشت که این مقام ارشد ایرانی در نیویورک گفته است: «درباره تمایل دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای به دلیل عدم وجود نشانه‌های واقعی که سخنان دولت بایدن را تایید کند، تردید داریم».

وی تاکید کرد که «ایران هرگز آینده خود را به توافق هسته‌ای مرتبط نخواهد کرد و و هرگز تا ابد منتظر باقی نخواهیم ماند».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز که برای شرکت در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور دارد، امروز در گفت‌وگویی گفت: «ضمن این‌که بررسی‌های خودمان را برای بازگشت به مذاکرات وین انجام می‌دهیم،  نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم». 

وزیر امور خارجه ایران در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اعلام این‌که دولت سیزدهم مذاکرات را از سر می‌گیرد، تصریح کرد: دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرید و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.

گفت‌وگوها با ریاض به صورت طبیعی در حال انجام است

این مقام ارشد ایرانی در ادامه سخنانش اضافه کرد: «گفت‌وگوها با کشورهای منطقه و در راس آنها عربستان سعودی، به صورت طبیعی در حال انجام است».

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، امروز (جمعه)، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع) خبر داد که دور چهارم گفت‌و‌گوها با عربستان سعودی در بغداد برگزار خواهد شد. 

مسجدی در این مصاحبه گفت: «گفت‌و‌گوها به شکل سازنده‌ای با عربستان سعودی شاهد پیشرفت بوده و این گفت‌‌وگوها با عربستان سعودی در روندی رو به رشد به جلو حرکت می‌کند و ما امیدوار هستیم که به نتایج مشخصی دست پیدا کنیم. پس از دست‌یابی به این نتایج، این موضوع اعلام خواهد شد. هر دو طرف تمایل به مذاکره و دست‌یابی به نتایج دارند».

نگرانی تهران از حضور گروه تروریستی داعش در افغانستان

المیادین در ادامه به نقل از این مقام ایرانی نوشت: «تروریست‌های داعش در حال حاضر به سوی افغانستان روانه شده‌اند و ایران تحرکات آنها را زیر نظر دارد».

 «ذبیح الله مجاهد» سخنگو و معاون سرپرست وزارت فرهنگ و اطلاع‌رسانی دولت موقت طالبان امروز (جمعه) در مصاحبه با رسانه‌های روس‌زبان گفته است که تأکید کرد که این گروه هرگز اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان علیه کشور دیگری استفاده شود. 

ذبیح‌الله مجاهد در خصوص رابطه طالبان با ایران نیز گفت: «در حال حاضر اختلافی با تهران نداریم و تلاش می‌کنیم روابط خود را با ایران توسعه دهیم.»

از سوی دیگر «امیر خان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان نیز از کشورهای جهان خواست تا روابط حسنه‌ای با افغانستان برقرار کنند. او مدعی شد که دولت طالبان خواستار روابط خوب با همه کشورها به خصوص همسایگان افغانستان است.

سوخت مورد نیاز لبنان را تامین می‌کنیم

این مقام ارشد ایرانی به موضوع اقدام تهران در فروش سوخت به لبنان اشاره کرد و گفت: «تا زمانی که لبنانی‌ها نیاز داشته باشند، به تامین سوخت مورد نیاز آنها ادامه خواهیم داد».

این مقام ایرانی همچنین از آمادگی تهران برای ساخت دو نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز لبنان خبر داد.

کاروان‌های حامل سوخت پس از آن وارد خاک لبنان شدند که سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله در سخنرانی خود به مناسبت عاشورای حسینی از حرکت کشتی‌های حامل سوخت از مبدأ ایران به لبنان خبر داد.

به دنبال آن، منابع لبنانی، پنجشنبه گذشته (۱۶ سپتامبر)، خبر دادند که نخستین کاروان از تانکرهای حامل مازوت ایران از طریق مرز زمینی هرمل - القصیر وارد لبنان شده است.

لبنان در نتیجه تحریم‌های آمریکا از یک سال و نیم پیش با وخامت اوضاع اقتصادی از جمله کمبود سوخت روبه‌ورست. برای مهار بحران و جلوگیری از فروپاشی نهادهای این کشور، عده‌ای از تجار لبنانی به‌واسطه حزب‌الله از ایران سوخت خریداری کرده‌اند.

دبیرکل حزب الله در تازه‌ترین سخنرانی خود نیز با بیان اینکه کشتی حامل گازوئیل ایران هم طی چند روز آینده وارد بندر بانیاس سوریه خواهد شد، گفته بود: «مقدمات اداری برای ارسال کشتی سوم حامل بنزین از ایران نیز انجام شده است... کشتی چهارم نیز حامل گازوئیل خواهد بود و بعدا فرستاده خواهد شد... دولت جدید، درباره کشتی‌های بعدی تصمیم خواهد گرفت».