۰ نفر

رییس سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد؛

گرفتن ویزای عراق برای زائران الزامی است

۲ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۱۷
کد خبر: 565344
گرفتن ویزای عراق برای زائران الزامی است

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در توضیح مشکل بوجود آمده برای زائران اربعین گفت: شرکت هواپیمای العراقیه اقدام به فروش بلیط هواپیما کرد که نیازی به پیوست ویزا در گذرنامه نبود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، سیاوش امیرمکری رییس سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با ۱۸:۳۰ درباره تأخیر و بی‌نظمی و حتی لغو شدن برخی پرواز‌های داخلی که زائران را ناراضی و ناراحت کرده است، گفت: ما برای اعزام روزانه ۱۳ هزار و ۵۰۰ زائر برنامه ریزی کردیم، اما عده‌ای از شرکت العراقیه بلیط تهیه کرده بودند که طبق روال این شرکت، نیازی به پیوست ویزا در گذرنامه نبود، اما با توجه به تاکید عراق مبنی بر الزامی بودن ویزا، امکان اعزام این افراد وجود نداشت.
او افزود: آمار‌ها سی ام شهریور به دست ما رسید. ۱۳ شرکت هواپیمایی داخلی و دو شرکت هواپیمایی عراقی در انتقال زائران اربعین اعلام آمادگی کردند.
رییس سازمان هواپیمایی افزود: از ۲۸ شهریور تا ۴ مهر آماده انتقال ۶۰ هزار زائر ایرانی به عراق شدیم، اما در عمل بجای اعزام ۵۰ پرواز از ۱۰ فرودگاه کشور این برنامه ریزی محقق نشد و پرواز‌ها با تاخیر انجام شد.
 امیرمکری گفت: کسانی که ویزا ندارند، از فرودگاه بازگردند، پول بلیط آن‌ها هم بازگردانده می‌شود.
وی افزود: در ۲ روز آینده، روزانه ۸ هزار زائر اربعین را به عراق اعزام می‌کنیم. آن دسته از زائرانی که ویزا دارند، اما بلیط نگرفته اند، به ما فرصت بدهند.

احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین هم در گفتگوی تلفنی گفت: مشکلی برای ثبت نام در سامانه سماح وجود نداشت. تمام مراحل ثبت نام از ۶۰ هزار زائر انجام شده و به پایان رسیده است و ثبت نام جدیدی انجام نمی‌شود.
او گفت: برای ۵۵ هزار نفر ویزا صادر و تحویل شده و ویزای ۵ هزار نفر باقیمانده نیز تا فردا آماده می‌شود.
مرز‌های زمینی برای اربعین مسدود است و به هیچ وجه بازنخواهد شد.

مذنب، بازرس ویژه وزیر راه و شهرسازی در ستاد مرکزی اربعین در فرودگاه امام گفت: چند پرواز امروز به دلایل مختلف فنی یا مجوز‌های کشور عراق با تاخیر انجام شد. عزیزانی که پذیرش می‌شوند، اما پروازشان تاخیر دارد، طبق قانون باید پذیرایی شوند.
وی گفت: این جمعیتی که حدود ۶۰۰ نفر هستند و تجمع کرده اند، اساسا ویزا ندارند.

اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران هم گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر گرانفروشی بلیط پرواز اربعین دریافت نشده است. تخلفاتی که در برخی از صفحات فضای مجازی عنوان شده، مربوط به شرکت های خارجی است و مشمول قیمت گذاری داخلی نمی شود.