۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

ثبت چک بدون تاریخ در سامانه صیاد، راهکار صدور چک بابت تضمین

۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۷
کد خبر: 565258
ثبت چک بدون تاریخ در سامانه صیاد، راهکار صدور چک بابت تضمین

از ابتدای سال 1400 با الزامی شدن ثبت اطلاعات چک از جمله مبلغ، تاریخ و مشخصات گیرنده در سامانه صیاد جهت ثبت، تائید و انتقال چک، نیاز است تا شبکه بانکی کشور امکان صدور چک¬های بابت تضمین را بدون درج تاریخ سررسید چک در سامانه صیاد فراهم کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در کشور، چک هم به عنوان ابزار پرداخت آنی و هم ابزار پرداخت مدت­دار استفاده می­شود. البته کارکرد چک به عنوان ابزار پرداخت مدت­دار، باعث شده است تا بیشتر مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار بگیرد. از طرف دیگر، تا قبل از اصلاح قانون چک در سال 1397، قابلیت استفاده از چک به عنوان ابزار پرداخت مدت­دار، زمینه­ های سوء استفاده از چک را فراهم کرده بود.

از این رو، قانون جدید چک که در سال 1397 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، با تلاش در جهت حذف زمینه­های سوء استفاده از طریق صدور چک­های بلامحل، به وسیله ایجاد تقارن اطلاعاتی بین گیرنده و صادرکننده چک، اعتبار چک­های صادرشده را افزایش داد.

صدور چک بابت تضمین، یکی دیگر از کارکردهای رایج چک

یکی دیگر از کارکرد­های چک، کارکرد بابت تضمین و وثیقه است که افراد، جهت تضمین انجام تعهدات خود در اختیار طرف معامله قرار می­دهند تا وی در صورت تشخیص نقض تعهد از جانب صادرکننده، جهت وصول چک به بانک مراجعه کند. این کارکرد چک در کشور بسیار رونق دارد و صاحبان کسب و کار نیز در انجام معاملات خود از این کارکرد چک­ها استفاده می­کنند.

تا قبل از تصویب قانون جدید چک، صدور چک بابت تضمین به این صورت بود که صادرکنندگان، لاشه کاغذی چک را بدون درج تاریخ سررسید آن در اختیار گیرنده قرار می­دادند تا در صورتی که تعهدات مقرر در معامله از طرف صادرکننده چک انجام نشد، گیرنده با درج تاریخ در برگه چک به بانک مراجعه کرده و چک را به اجرا بگذارد.

اما با توزیع دسته چک­های جدید از ابتدای سال 1400 و الزام قانون جدید چک به ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد، امکان صدور چک بدون درج تاریخ آن در سامانه صیاد مهیا نیست، بنابراین امکان صدور چک بابت تضمین در سامانه صیاد فراهم نشده است.

ایجاد امکان صدور چک بابت تضمین از طریق سامانه صیاد

با تصویب قانون جدید چک و ایجاد سامانه صیاد جهت ثبت و تائید چک­ها، هم اکنون امکان صدور چک­های بابت تضمین و وثیقه بدون درج تاریخ آن در سامانه صیاد مهیا نیست. در جهت حل این مشکل، شعب بانکی باید امکان صدور چک­های بابت تضمین را بدون درج تاریخ سررسید آن در سامانه صیاد مهیا کنند.

از این رو یاسر مرادی، کارشناس ارشد حوزه بانک، در گفت و گو با اقتصادآنلاین، در رابطه با حل مشکل صاحبان کسب و کار از طریق ایجاد امکان ثبت چک­های بابت تضمین در سامانه صیاد گفت: می­توان چک­های بابت تضمین را از لزوم درج تاریخ چک در سامانه صیاد توسط صادرکننده مستثنی کرد. بنابراین، طبق تئوری وکالت، صادرکننده می­تواند با دادن وکالت به گیرنده، تعیین تاریخ سررسید چک را به گیرنده تفویض کرده و در اختیار وی قرار دهد. از این رو زمانی که گیرنده می‌خواهد برای وصول چک اقدام کند، می­تواند همان لحظه تاریخ چک را در سامانه ثبت کند.

وی در ادامه افزود: تا قبل از اصلاح قانون چک در سال 1397، افراد جهت صدور چک بابت تضمین، چک­ها را بدون درج تاریخ آن به گیرنده می‌دادند اما اکنون، در قانون جدید چک ذکر شده است که حتماً باید چک تاریخ داشته باشد. این مورد می­تواند در رابطه با چک‌های تضمین استثنا شود تا در زمان وصول چک، تاریخ آن تعیین شود.

حل مشکل کسب و کار با ارائه خدمات چک­های بابت تضمین در سامانه صیاد

همان­طور که گفته شد، تا قبل از الزامی شدن ثبت و تائید چک در سامانه صیاد، صدور چک­های بابت تضمین بدون درج تاریخ سررسید بر روی لاشه کاغذی ممکن بوده است. از طرف دیگر به دلیل رایج بودن صدور چک­های بابت تضمین، نادیده گرفتن کارکرد چک به عنوان تضمین در سامانه صیاد، می­تواند برای مردم مشکل­ساز شده و معاملات را تحت تاثیر قرار دهد.

از این رو لازم است تا هم اکنون که سامانه صیاد بانک­ها اجازه صدور چک بدون درج تاریخ سررسید آن را نمی­دهند، شبکه بانکی برای صدور چک­های بابت تضمین در سامانه­های خود این امکان را فراهم کنند.