۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش قیمت گاز تهدیدی برای انرژی‌ های سبز / افزایش وابستگی اروپا به سوخت فسیلی

۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
کد خبر: 565232
جهش قیمت گاز تهدیدی برای انرژی‌ های سبز / افزایش وابستگی اروپا به سوخت فسیلی

کارشناسان افزایش قیمت گاز در اروپا را تهدیدی جدی برای برنامه‌های کشورهای این منطقه با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین اهداف بلندپروازانه اروپا برای داشتن آینده‌ای سبز می‌دانند.

اقتصادآنلاین عاطفه حسینی؛  به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، برخی از کارشناسان اروپایی معتقدند در شرایطی که اروپا با کمبود گاز طبیعی روبرو است، برنامه‌های بلندپروازانه برای رسیدن به کربن صفر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند سبب افزایش بیشتر قیمت‌ گاز شود. قیمت گاز در مرکز 0TTF هلند، از ابتدای سال جاری بیش از 250 درصد افزایش یافته است.

این درحالی است که شبکه خبری بلومبرگ در یک گزارش تحلیلی نوشت: اگرچه قیمت منابع انرژی در اروپا ممکن است اکنون بی‌سابقه باشد اما هنوز جا برای افزایش قیمت وجود دارد. در ادامه این گزارش آمده است: البته‌ قیمت گاز طبیعی در همه‌جا، نه ‌فقط در اروپا، در حال افزایش است.

اما علی‌رغم هشدارهایی مبنی بر کاهش سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در بخش انرژی‌های سبز، کارشناسان حوزه انرژی پیش بینی می‌کنند اتحادیه اروپا هنوز هم می‌تواند برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف سبز خود تلاش کند. همچنین با وجود افزایش قیمت گاز، به تازگی کمیسیون اروپا دوباره بر وعده‌های خود مبنی بر رسیدن به کربن خنثی تا سال 2050 و همچنین ارائه یک برنامه مشخص برای کاهش 55 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید کرده است.

جهش در قیمت گاز اروپا به دنبال تصمیم گازپروم روسیه برای رزرو نکردن ظرفیت صادراتی بیشتر از طریق اوکراین برای ماه اکتبر صورت گرفت. اپراتور انتقال گاز اوکراین مناقصه ارائه ظرفیت ترانزیت ۱۵ میلیون متر مکعب در روز برای ماه اکتبر را ارائه و برگزار کرد اما هیچکس در آن شرکت نکرد.

جهش اخیر قیمت گاز تاثیرات ملموس و گسترده‌ای بر کشورهای اروپایی خواهد گذاشت. به عنوان مثال، اسپانیا اقداماتی اضطراری برای محدود کردن سود شرکت‌های انرژی از جایگزین‌های گاز، از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار داده است.

به گفته مدیر انرژی گروه اوراسیا افزایش شدید قیمت انرژی، اقتصاد کشورهای اروپایی را تحت تاثیر قرار داده است و اگر اقدامات مادرید درسایر کشورهای اروپایی نیز اجرایی شود، اعتبار اتحادیه اروپا در پیشبرد اهداف و اقدامات جهانی آب و هوایی و همچنین مبارزه با پیامدهای تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی ضربه‌ای محکم خواهد خورد.

علاوه بر اسپانیا چند کشور اروپایی دیگر از جمله فرانسه و یونان، زیرا دولت‌ها انرژی ارزان را بر گذار سبز ترجیح می‌دهند وهمچنین برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت انرژی، اقدامات مشابهی را دردستور کار قرار داده‌اند.

بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر معتقدند در شرایطی که بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا برای رسیدن به اهداف زیست محیطی خود نیاز به سرمایه گذاری در بخش‌های خصوصی دارند، این اقدامات اعتماد سرمایه گذاران به این کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

همچنین اگر در کشورهای ثروتمند اتحادیه اروپا یارانه انرژی برای سوخت‌های فسیلی اعمال شود، دیگر اتحادیه اروپا نمی‌تواند به کشورهای فقیر و درحال توسعه بگوید که یارانه مصرف سوخت خانگی تامین شده از سوخت‌های فسیلی را متوقف کنند.

از سویی دیگر بسیاری افزایش قیمت گاز و تاثیر گسترده آن بر کشورهای اروپایی را ناشی از تاخیر پنج ساله در اجرایی شدن توافق سبز اروپا با هدف کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و همچنین گاز طبیعی می‌دانند.