۰ نفر

رییس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

قیمت گذاری دستوری در زنجیره فولاد آسیب زننده است / ارتباط مستمر و صحیح بخش دولتی و خصوصی چالش های بخش معدن را کاهش می دهد

۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲
کد خبر: 565007
قیمت گذاری دستوری در زنجیره فولاد آسیب زننده است / ارتباط مستمر و صحیح بخش دولتی و خصوصی چالش های بخش معدن را کاهش می دهد

رییس انجمن سنگ آهن معتقد است که تصمیم گیری‌های وزارت صمت در زنجیره فولاد فعلا به کاهش قیمت فولاد در کوتاه مدت برمی‌گردد. شاید از یک زاویه این کار امتیاز محسوب شود اما اگر کارِ کارشناسی راجع به این موضوع انجام نشود، شاید قیمت ها در کوتاه مدت کاهش پیدا کند اما باعث می شود که سود تولیدکنندگان پایین بیاید و سهامداران آنها ضرر کنند.

اقتصادآنلاینطاهره گودرزی؛ مهرداد اکبریان رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در گفت و گوی اختصاصی با اقتصادآنلاین با اشاره به صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر سامان یافتن بازار فولاد، گفت: به نظر می‌رسد تمرکز فعلی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر، اصلاح بازار فولاد است. به عبارت دیگر می خواهند هرچه سریعتر قیمت محصولات فولادی را کاهش دهند به طوری که مصرف کننده نهایی متوجه تغییرات قیمتی شود. به همین دلیل است که آقای فاطمی امین کار خود را با اصلاح بازار فولاد شروع کرده‌ است.

وی در ادامه افزود: تمام دستورات و تصمیم گیری‌های وزارت صمت به این موضوع برمی‌گردد که چطور در کوتاه مدت قیمت ها پایین بیاید. شاید این موضوع از یک زاویه، امتیاز محسوب شود که باعث می شود حباب قیمتی که در انواع محصولات معدنی و فولادی یا هر محصول دیگری در جامعه به وجود آمده است، از بین برود اما اگر کارِ کارشناسی راجع به این موضوع انجام نشود، شاید قیمت ها در کوتاه مدت کاهش پیدا کند اما با قیمت هایی که دستوری و بخشنامه‌ای باشد، قطعا قیمت ها با شرایط آن کسب و کار همسانی ندارد و غیر واقعی است.

اکبریان ادامه داد: وقتی برای شمش آهن، به صورت دستوری قیمتی تعیین می‌کنند که واقعی نیست و قیمت تمام شده بیشتر از آن عدد است، باعث می شود که سود بسیاری از تولیدکنندگان به حدی پایین بیاید که ادامه کار برایشان دشوار شود وسهامداران آنها ضرر کنند. اگر این اتفاق بیفتد، در آینده قطعا دچار کسری محصولات در بازار خواهیم شد و دوباره قیمت ها بالا خواهد رفت. یعنی کاهش قمیتی که اتفاق می‌افتد موقتی خواهد بود مگر اینکه دولت هم زمان با این سیاست، سعی کند حباب های قیمتی را از بین ببرد و از سوی دیگر نیز موضوعات زیرساختی را حل کند.

رییس انجمن سنگ آهن تاکید کرد: زنجیره معدن و صنایع معدنی درگیر مشکلات فراوانی هستند و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود و قمیت تمام شده آنها پایین نیاید، پایین آمدن دستوری قیمت کمکی نخواهد کرد و بیشتر موقتی خواهد بود و دوباره قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

مهرداد اکبریان تصریح کرد: بخش معدن خیلی خوش‌بینانه منتظر است که ایشان قدم‌های اولیه‌ای که در نظر گرفته است را بردارد و در قدم‌های بعدی به بازار اصلی و عمدتا بخش معدن ورود پیدا کند. خواسته‌های بخش معدن کاملا مشخص است و همه را به ایشان ارائه داده‌ایم. برنامه های بخش معدن از روزها و ماه‌های گذشته و در دولت های گذشته محیا است و امروز هم می توانیم آنرا آپدیت کنیم و در اختیار مسولان وزارت صمت قرار دهیم اما باید مقداری منتظر بمانیم تا ببینیم شرایط به چه صورت پیش خواهد رفت.

اکبریان در پاسخ به این بخش از صحبت فاطمی امین مبنی بر اینکه کل زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه شود، گفت:  در حال حاضر بخش عمده ای از زنجیره فولاد در بورس کالا عرضه می شود و شرکت های معدنی و سنگ آهنی نیز هر هفته عرضه های مشخصی در بورس دارند اما مشکل اصلی عرضه مواد اولیه یا محصولات فولادی نیست بلکه مشکل مقاومت فولادسازان برای خریدن محصولات بالادست در بورس است و چون هنوز نظام سهمیه بندی وجود دارد تمایلی به خرید از بورس ندارند.

اکبریان معتقد است که مسئولیت بورس دو شاخه کاملا مجزا است. بخش اول که ما با آن هم کاملا موافق هستیم این است که بورس ابزار و محفل درستی برای کشف قیمت، شفافیت و عرضه و تقاضای واقعی است. کمترین مزیت بورس، این است که قیمت واقعی محصولات در این مقطع زمانی داخل کشور کشف می‌شود یعنی می تواند مبنای معاملات خارج از بورس‌ها قرار بگیرد. به همین دلیل کاملا موافق عرضه تمامی محصولات در بورس هستیم اما این که تمامی عرضه‌های کشور در بورس ارائه شود، امکان پذیر نیست. به طور مثال برخی از معاملات فروشندگان بسیار محدودی دارند و در شرایط خیلی عمومی و کوچک خرید و فروش می‌شوند و نیازی نیست که وارد بورس شوند یا برخی از محصولات را می‌دانیم که خریدار داخلی ندارد و حضورشان در بورس کالا به جز وقت تلف کردن چیز دیگری نیست.

اکبریان افزود: متاسفانه وقتی همه چیز را به بورس ربط می‌دهند، مشکلات دیگری هم پیش می‌آید. به نظرم من اینکه 100درصد معاملات در بورس باشد اشتباه است. یک کارخانه ممکن است 50درصد از محصولات خود را در بورس عرضه کند و 50درصد باقی مانده را بر پایه قیمت دیگر به مشتریان دیگر واگذار کند که اتفاقاً این باعث می شود بازار به شرایط تعادل برسد. به نظر من این روش درست‌تری است تا این که ما همه چیز را در داخل بورس عرضه کنیم.

اکبریان که در انتخابات اتاق ایران به عنوان نائب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق انتخاب شده، درباره برنامه‌های تیم جدید هم گفت: برنامه اتاق و کمیسیون‌های آن کاملاً مشخص است. ما باید دو کار را  انجام دهیم. باید یک ارتباط بسیار مستمر و حساب شده با دولت داشته باشیم. همه می‌دانیم که دولت وقتی  تنها می ماند، در خلوت خود تصمیم گیری‌هایی می‌کند که متاسفانه در کوتاه مدت و بلند مدت ضررهای خیلی زیادی را متوجه بخش معدن می‌کند. شاید دولت خیلی از مسائل را نبیند و غفلت کند برای همین ارتباط درست و صحیح با دولت شرط اول کار کمیسیون معدن اتاق ایران است.

اکبریان اظهار داشت: بخش دوم برنامه اتاق و کمیسیون معدن وصنایع معدنی، جمع آوری اطلاعات از بخش معادن و صنایع معدنی کشور است. یعنی باید اطلاعات درستی از تمام مشکلات، هزینه‌ها و راهکارهای حل آن‌ها تهیه کنیم و در قالب سندهایی برای مسئولان تصمیم گیر کشور (وزارت صمت، وزارت خانه های مرتبط و حتی مجلس) به صورت مستمر تهیه و ارائه دهیم تا بتوانیم تاثیر بسزایی در تصمیم گیری‌ها داشته باشیم.

نائب رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران درپایان خاطرنشان ساخت: وظیفه اتاق بازرگانی و تشکل‌های بخش خصوصی همین دو بخش است؛ یعنی بتوانند اطلاعات را از بخش تولید و خصوصی بگیرند و در رابطه خوبی که با بخش تصمیم گیر و قانون گذار دارند، بتوانند آنها را منتقل کنند. قطعاً در این موضوع به صورت جدی حضور خواهیم داشت و راه دوستان قبلی را که کارنامه خوبی هم در این زمینه داشتند را ادامه می‌دهیم.