۰ نفر

یک نماینده مجلس؛

نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۰۷
کد خبر: 564879
نقشه راه کشاورزی کشور در دست تدوین است

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: طرح امنیت غذایی در مجلس در دست بررسی است و با تصویب آن، مسیر سهل‌الوصول و بدون مانع در حوزه تولید ترسیم خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد جواد عسکری در جریان سفر به شهرستان‌های داراب و زرین دشت با بیان اینکه برای اولین بار بعد از انقلاب بیشترین بودجه و اعتبار سالانه بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۰ رقم خورده است تصریح کرد: در راستای برنامه هفتم توسعه در بخش کشاورزی به طور ویژه برنامه داریم و نیاز است که بانک کشاورزی نیز با جدیت ورود کند.

وی، در خصوص میزان نیاز کشور به ذرت، سویا و جو گفت: هم‌اینک میزان تولید ذرت در کشور سه میلیون تن و میزان نیاز ما ۹ و ۲ دهم تن است و نیاز ما به سویا چهار و سه دهم تا چهار و نیم میلیون تن است که از این میزان ۳۰۰ هزار تن تولید داریم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین نیاز ما به جو نیز ۶.۶ میلیون تن است که هم‌اینک نیمی از این میزان در کشور تولید می‌شود.

عسکری گفت: کشور گرفتار یک جنگ اقتصادی تمام عیار است و وضعیت نهاده های دامی، به گونه‌ای شده که سفره های مردم آسیب دیده و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هم نسبت به این موضوع گله‌مند هستند.

وی، با اشاره به تجمیع برخی وظایف وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت و نیرو افزود: مباحث واردات و صادرات که وزارت صمت آن را دنبال می‌کرد در قالب اختیارات وزارت جهاد کشاورزی گنجانده شده و به زودی بخش آب کشاورزی نیز از وزارت نیرو به وزارت جهاد کشاورزی انتقال داده خواهد شد تا هر مجموعه در راستای وظایف خود پاسخگو باشند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، فضای بخش کشاورزی را فضایی شکننده توصیف کرد و گفت: کارشناسان بخش کشاورزی باید دغدغه اول و آخرشان مشکلات این حوزه باشد.

عسکری ادامه داد: با توجه به ورود به کشت پاییزه، باید نهاده های کشاورزی همچون بذر، سم و کود در دسترس کشاورزان باشند و کسانی هم که نهاده ندارند اعلام کنند تا وزارت جهاد کشاورزی این مسئله را پیگیری کند.

مطالبه‌گری حق تولید کنندگان بخش کشاورزی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم بر لزوم حمایت کامل از تولید کنندگان بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: اینها ماموریت تامین امنیت غذایی کشور را برعهده دارند و باید به شکل مستمر بخش کشاورزی را به طور کمی و کیفی توسعه دهند، بنابراین مطالبه گری حق آنها است.

احمد طمراسی افزود: امروز کشور ما در حوزه تامین مواد غذایی یک کشور وابسته نیست و تمام مولفه‌های اقتصادی بخش نشان می‌دهد با تمام موضوعات و ناملایمات مطالبات جدی بخش کشاورزی در حال کاهش نیست.

او ادامه داد: مطالبات بهره برداران این بخش در جهت ایجاد مجتمع‌های دامی و توسعه فضای کسب و کار نیز بیانگر موفقیت این افراد است.

وی، با اشاره به ثبت اسامی دریافت کنندگان نهاده‌های دامی در سامانه سپند و پورتال سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: انتشار این لیست به منظور شفاف سازی و جلوگیری از تخلف صورت گرفته و با متخلفان هم به شکل جدی برخورد خواهد شد.

طمراسی افزود: ارز مورد نیاز مرغداران در شرایط سخت اقتصادی کشور تامین شده و افرادی که جوجه را با قیمت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ تومان بفروشند به تعریزات معرفی و اگر وسعت مرغداری از یک میزان بالاتر باشد به عنوان اخلال در نظام اقتصادی به پلیس امنیتی معرفی خواهند شد.

طمراسی با اشاره به اینکه قانون های خوبی در این دوره مجلس تصویب شده است، اظهار کرد: موضوع شورای نرخ گذاری محصولات کشاورزی که اکنون در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد، یکی از بهترین ها است که نیاز به حمایت بیشتر مجلس محترم دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان رییس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی را به خوبی مدیریت و پیگیری می کند، گفت: انتظار می رود سهم ارز بری سموم کشاورزی و یارانه بخش کشاورزی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

شهرستان‌های داراب و زرین دشت به ترتیب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری و ۲۷۴ کیلومتری شرق شیراز واقع شده است.