۰ نفر

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

الان واردات را به صلاح نمی دانیم، ولی موافق انحصار هم نیستیم / ارز باید برای واردات تکنولوژی لوازم خانگی مصرف شود

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۲۳
کد خبر: 564700
الان واردات را به صلاح نمی دانیم، ولی موافق انحصار هم نیستیم / ارز باید برای واردات تکنولوژی لوازم خانگی مصرف شود

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی را در شرایط فعلی به صلاح کشور ندانسته اما موافق انحصار برخی تولیدکنندگان هم نیستیم، گفت: ارز باید صرفا برای واردات مواد اولیه و تکنولوژی این صنعت، از کشور خارج شود.

اقتصادآنلاین محبوبه فکوری؛ اکبر پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه توزیع‌کنندگان لوازم خانگی در بازار، به دنبال واردات نیستند، گفت: ما به دنبال آزادسازی واردات نیستیم، البته اگر سال 96 این موضوع را به شور می‌گذاشتند، ما موافق واردات بودیم، چراکه برخی از اقلام در داخل، قابلیت تولید نداشت، اما اکنون نه تنها کشور مضیقه ارزی دارد، بلکه باید اگر قرار است ارزی از کشور بابت صنعت لوازم خانگی خارج شود، باید در حوزه قطعات و ورود تکنولوژی‌ها و دانش فنی باشد.

وی افزود: در سال 96 صنعت لوازم خانگی ایران یک چرخه تولید و آمار تولید مشخصی داشت که متاسفانه با میزان مصرف و نیاز بازار، همخوانی نداشت، اما با توجه به اینکه به یکباره شرکتهای خارجی ایران را ترک کردند و درهای کشور بسته شد، کمبود کالا باعث بالا رفتن قیمت گردید که در کنار نوسانات ارزی، کمبود کالا در بازار لوازم خانگی هم به چشم خورد و قیمت به صورت غیرمتعارف تغییر کرد.

پازوکی گفت: در سال 96 ما معتقد بودیم که باید واردات صورت گیرد، اما شرطی هم داشتیم که به موازات وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه تولیدی و توان تولید هر یک از تولیدکنندگان لوازم خانگی را دریافت نماید و ما به ازای آن، هر سال از میزان واردات کم کند تا در یک بازه زمانی مشخص بتوان، نیاز بازار داخلی را بدون واردات تامین کرد.

وی اظهار داشت: اگر امروز از من سوال کنید که باید لوازم خانگی وارد شود یا خیر، پاسخ من این است که باید تکنولوژی و مواد اولیه وارد کنیم و اجازه دهیم تا شرکتهای دانش‌بنیان، با کارخانجات آشتی کنند و کالای به روز در کشور تولید شود؛ ضمن اینکه باید به دنبال تغییر ذائقه مردم باشیم؛ یعنی همان کاری که شرکتهای کره‌ای پیش از ورود به ایران انجام دادند و به مرور، توانستند قلب و ذهن مردم را با برندهای خود تسخیر کنند.

این مقام مسئول در صنعت لوازم خانگی گفت: صنعت لوازم خانگی در کشور ما قدمت بالاتری از کره جنوبی دارد؛ ولی ما نتوانستیم این صنعت را حفظ کنیم و برخی کج‌سلیقگی‌ها باعث شد تا تولیدکنندگان اجازه رشد نیابند.

وی افزود: البته باید توجه داشت که این ممنوعیت واردات باید موقتی باشد و نباید به انحصار و فساد در بازار منتهی شود، چراکه اگر رقیب نباشد، همچون برخی مواقع و برخی تولیدکنندگان، کالا به صورت سبدی فروخته می‌شود و یا تولیدکنندگان، توزیع‌کننده می‌شوند، بنابراین باید برای این موضوع نیز چاره‌اندیشی کرد و جلوی انحصار را گرفت.

وی افزود: زمانی که واردات وجود ندارد، رقابتی هم وجود نخواهد داشتش و تولیدکننده داخلی صرفا با همتای داخلی خود رقابت می‌کند؛ اگرچه ظرف سال‌های گذشته، کیفیت تولیدات داخلی ایران نسبت به قبل قابل ملاحظه نیست؛ اما به هر حال رقابت با برندهای خارجی نیز می‌تواند منجر به افزایش سطح کیفی محصولات تولیدی شود.

وی افزود: در حال حاضر، برخی از تولیدات داخلی توانسته‌اند به بازارها صادر شوند؛ ولی این حد از کیفیت که قابل قبول برای بازارهای جهانی هم باشد، کفاف صنعت لوازم خانگی را نمی‌دهد؛ ضمن اینکه در حال حاضر، محصولات این صنعت به خاطر قیمت بالایی که دارند، به سمت انحصاری شدن حرکت کرده‌اند.

پازوکی گفت: ما موافق با واردات نیستیم، اما متاسفانه انحصار در حال شکل‌گیری است و هم اکنون، تولیدات ایرانی آنقدر قیمت تمام‌شده بالایی دارند که خود، پا در کفش توزیع‌کنندگان قدیمی کرده و انجمن‌های موازی را شکل داده‌اند که رد پایی از توزیع‌کننده در آن دیده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: توزیع‌کنندگان صنعت لوازم خانگی، ظرف 4 سال اخیر، همه نوع اتهامی را اعم از گرانفروشی، کم‌فروشی، احتکار و قاچاق تحمل کردند، اما امروز تولیدکننده نیز توزیع کننده شده است و این برای این صنف، قابل تحمل نیست.

به گفته پازوکی، اگر تولیدات لوازم خانگی بالاتر از میزان جذب نیاز بازار از سوی توزیع‌کنندگان است، باید صادر شود، نه اینکه تولیدکننده و کارخانه‌دار در سطح بازار دنبال فروشگاه برای عرضه مستقیم بگردد؛ پس باید به موازات برخی رویه‌های توزیع را هم اصلاح کرد تا یک رقابت عادلانه شکل گیرد.

وی افزود: تا به امروز، صنعت لوازم خانگی ایران، نقشه راه و مسیر مشخصی برای آینده خود، نداشته و این گرفتاری است که امروز برای این صنعت ایجاد شده است، در حالیکه در این نقشه راه باید تمام زنجیره صنعت لوازم خانگی از تولید تا توزیع همه دیده شوند؛ ضمن اینکه باید زمینه را برای صادرات فراهم کرد تا تولیدکننده ارزآوری بیشتری داشته و بتواند از هزینه‌های سربار خود کم کند؛ چراکه اکنون قیمت لوازم خانگی تولیدی ایران بسیار بالا است.