۰ نفر

ضربه تولید خودرو های برقی‌ به اشتغال ژاپن

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۳۵
کد خبر: 564579
ضربه تولید خودرو های برقی‌ به اشتغال ژاپن

آکیو تویودا که علاوه بر مدیر‌عامل تویوتا، رئیس هیات‌مدیره انجمن خودروسازی ژاپن هم هست، خیلی از سیاست دولت ژاپن و اینکه تولید خودروهای برقی را مهم‌ترین روش برای رسیدن به هدف خنثی شدن کربن می‌داند خرسند نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ تویودا می‌گوید رفتن به سمت خودروهای تمام برقی به قیمت از دست رفتن ۵/ ۵ میلیون شغل و تولید ۸ میلیون دستگاه خودرو تا سال ۲۰۳۰ تمام می‌شود. وی در یکی از جلسات منظم انجمن سازندگان خودروی ژاپن JAMA که مدیران ارشد کمپانی‌های هوندا، یاماها و ایسوزو حضور داشتند هشدار داد اهداف تولید سبز [پاک] که ملهم از سیاست‌های اروپایی است و مسوولان حکومت در ژاپن بر آن پافشاری می‌کنند، پایدار نمی‌ماند.

دولت ژاپن می‌خواهد تولید گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد و تا سال ۲۰۵۰ از لحاظ آلاینده‌های کربن به صفر برساند. اما مدیر‌عامل تویوتا باور دارد که در نقشه راه برای رسیدن به این هدف باید این حقیقت را در نظر بگیرد که جریان خون اقتصاد ژاپن تولید و ساخت است.

وی همچنین گفته است: ژاپن کشوری است که تکیه زیادی به صادرات دارد. بنابراین خنثی شدن از لحاظ کربن، به موضوع اشتغال در ژاپن گره خورده است. برخی از سیاست‌مداران می‌گویند باید همه خودروهای تولیدی از نوع تمام برقی باشند یا اینکه می‌گویند صنعت ساخت‌و‌ساز در ژاپن از مد افتاده است. اما اعتقاد من این است که موضوع این نیست. برای محافظت از مشاغل و جان مردم ژاپن، من فکر می‌کنم که باید آینده ما همراستا با تلاش‌هایی باشد که تاکنون انجام داده‌ایم.

رییس هیات‌مدیره انجمن سازندگان خودروی ژاپن همچنین به این موضوع اشاره کرده است که خودروسازان ژاپنی سالانه ۱۰ میلیون دستگاه خودرو در وطن تولید می‌کنند که نیمی از آن را صادر می‌کنند. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۳۰ کارخانه‌های داخل ژاپن ۸ میلیون دستگاه خودرو در سال تولید خواهند کرد که موتورهای آن بنزینی و درون‌سوز خواهد بود که در آنها انواعی از موتورهای هیبریدی [برقی-بنزینی] به کار خواهد رفت. به محض آنکه تولید این خودروها ممنوع شود، بزرگ‌ترین ضربه را اشتغال در ژاپن خواهد دید. در آن صورت خودروسازانی مثل تویوتا، مجبور به اتخاذ تصمیمی بسیار سخت خواهند شد یا آنکه این تولیدات را به کشورهای دیگر بفرستند یا آنکه به طور کامل تعطیل شوند.

وی می‌گوید: «ممنوعیت تولید خودروهای بنزینی یعنی از دست رفتن تولید ۸ میلیون دستگاه خودرو در سال که به معنی از دست رفتن ۵/ ۵ میلیون شغل در ژاپن خواهد بود. اگر بگویند دشمن اصلی، موتورهای بنزین‌سوز هستند، ‌ما دیگر قادر به تولید هیچ خودرویی نخواهیم بود.»

زمانی که از وی راهکار خواسته شد در جواب گفت مسیر رسیدن به خنثی شدن از لحاظ کربنی برای کشورهای مختلف متفاوت است. باید کشورها آزادی عمل داشته باشند تا با استفاده از فناوری‌های لازم به آن هدف برسند و مهم این است که هدف حاصل شود و روش‌ها می‌تواند متناسب با توانایی‌های هر کشور باشد. باید به عنوان هدف تعریف شود که میزان آلایندگی کربن به صفر رسد و خودروسازان باید خود را با این هدف وفق دهند، هر خودروسازی به روش‌های خودش.

در بسیاری از کشورهای دنیا که محل فروش و صادرات تویوتا هستند، زیرساخت‌های شارژ خودرو وجود ندارد و از این رو خودروهای هیبریدی می‌تواند اضطراب پیمایش [تمام شدن شارژ باتری قبل از رسیدن به جایگاه شارژ] را از بین ببرد.

ژاپن تولید خودروهای هیبریدی را پلی به آینده می‌بیند تا به کمک آن دوران گذار از بنزینی به برقی با آسیب کمتری به مشاغل و معیشت مردم اتفاق بیفتد.