۰ نفر

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل؛

بایدن: آماده بازگشت به برجام هستیم / ارتش آمریکا نمی‌ تواند وارد همه درگیری‌ های جهان شود

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۵۱
کد خبر: 564477
بایدن: آماده بازگشت به برجام هستیم / ارتش آمریکا نمی‌ تواند وارد همه درگیری‌ های جهان شود

رییس جمهور آمریکا که کشورش در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌ های شدید باعث واکنش ایران در قالب کاهش تعهدات هسته‌ای خود شد، اعلام کرد آمریکا آماده بازگشت به برجام در صورت بازگشت ایران به اجرای تعهدات برجامی خود است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، الجزیره نوشت، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اظهاراتی به مسئله افغانستان و همه گیری ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی پرداخت.

بایدن در سخنرانی خود با اشاره به همه گیری کرونا و تغییرات آب و هوایی گفت: «آینده ما به کار گروهی بستگی دارد و ما با یک انتخاب مهم روبرو هستیم و باید برای پایان دادن به همه گیری کرونا در همه جا تلاش کنیم. ما باید با بحران آب و هوایی که سایه آن را بر همه نقاط جهان افکنده است، مقابله کنیم»

رییس جمهور آمریکا درباره کرونا گفت: ما چیز‌های زیادی را در این همه گیری مخرب از دست دادیم؛ همه گیری که همچنان جان افراد را در سراسر جهان می‌گیرد و زندگی ما را بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما بیش از ۴ و نیم میلیون نفر را از دست دادیم. افرادی از کشور‌های مختلف و پیشینه‌های متفاوت بودند. از دست رفتن هر یک از این افراد دل را به درد می‌آورد، اما غم مشترک ما به ما یادآوری می‌کند که آینده مشترک ما به توانایی ما در تشخیص اشتراکات بشری ما و اقدام مشترک ما بستگی دارد.

او در ادامه به مسئله افغانستان اشاره کرد و مدعی شد: «ما به جنگ ۲۰ ساله افغانستان پایان دادیم و در‌های دیپلماسی را گشودیم. دولت افغانستان باید برای مردم و بواسطه مردم انتخاب شود.»

بایدن همچنین خاطرنشان کرد: «درقرن ۲۱ پیروزی ما بستگی به پیروزی دیگران دارد، ما باید با شرکای خود کار کنیم چرا که آبادی و آزادی ما به هم مربوط است.»

رییس جمهور آمریکا از ساماندهی اتحاد آمریکا در ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: «اتحادیه اروپا شریک اصلی ما برای حل چالش‌های جهانی است. آمریکا از خود و متحدانش در برابر تروریسم محافظت می‌کند اما ماموریت ما باید مشخص و قابل انجام باشد.»

او در ادامه مدعی شد که ارتش آمریکا نمی‌تواند وارد همه درگیری‌های جهان شود.

بایدن همچنین گفت: پیشرفت‌ها در حوزه علمی مثل بایوتکنولوژی باید برای بهبود وضعیت جهان و نه برای سرکوب مردم استفاده شود. آمریکا به رقابت خود در جهان ادامه می‌دهد، اما به دنبال جنگ سرد دیگری نیست.آمریکا آماده است تا با هر کشوری کار کند حتی اگر اختلافات عمیقی با آن داشته باشد.

او همچنین با اشاره به موضوع ایران مدعی شد: آمریکا به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای پایبند است و با متحدان خودمان برای بازگشت به توافقنامه هسته ای همکاری خواهیم کرد. برای بازگشت کامل به توافقنامه هسته‌ای با ایران آمادگی داریم، در صورتی که این کشور تصمیم بگیرد به پایبندی به بند‌های توافقنامه بازگردد. ما همچنین به دنبال خلع سلاح کامل شبه جزیره کره هستیم. نیروی هسته‌ای باید آخرین راه حل برای حل اختلافات بین المللی باشد و باید از دیگر ابزار‌ها استفاده کرد. ما همچنین با هرگونه حمله سایبری که ما یا شرکایمان با آن روبرو باشیم، مقابله خواهیم کرد.

رییس جمهور آمریکا افزود: در ماه گذشته ۱۳ آمریکایی را در انفجار فرودگاه کابل از دست دادیم، آمریکا دیگر آمریکای ۲۰ سال پیش نیست و ما آماده مقابله با تهدیدات هستیم.

بایدن با ادعای اینکه ایالات متحده به دنبال این است که کل خاورمیانه از صلح و امنیت بهتری برخوردار باشد، افزود: ما با جامعه جهانی برای برقراری صلح در یمن تلاش می‌کنیم. آمریکا به وظایف خود به طور کامل عمل می‌کند اگر همه کشورها به تعهدات خود عمل کنند. ما مشارکت آمریکا، استرالیا و هند را برای رسیدگی به چالش های آب و هوایی و امنیتی تمدید کردیم.

او همچنین درباره مناقشه اسرائیل-فلسطین گفت: راه حل دو دو دولتی بهترین راه حل است. ما برای رسیدن به راه حل دو دولتی راه درازی را پیش رو داریم.»

رییس جمهور آمریکا در پایان مدعی شد: دیپلماسی و نه خشونت باید گزینه ما در برابر مسائل باشد. پس از ۲۰ سال در حالی که آمریکا در هیچ جنگی حضور ندارد، در سازمان ملل ایستاده‌ام.