۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ناکامی کشورهای ثروتمند جهان در مبارزه با گرمایش جهانی / تغییرات اقلیمی محور مذاکرات بایدن و جانسون

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۲۱
کد خبر: 564423
ناکامی کشورهای ثروتمند جهان در مبارزه با گرمایش جهانی / تغییرات اقلیمی محور مذاکرات بایدن و جانسون

بر اساس گزارش‌ها بوریس جانسون در نشستی در کاخ سفید از جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا خواهد خواست تعهدات آمریکا نسبت به تغییرات اقلیمی افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است جانسون و بایدن در مورد مسائل دیگری از جمله وضعیت افغانستان و همچنین توافق تجاری انگلیس و آمریکا نیز گفتگو خواهند کرد.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ به گزارش بی‌بی‌سی، بوریس جانسون، نخست وزیری بریتانیا خواستار تعهدات بیشتر آمریکا در زمینه تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی شد. چندی پیش نخست وزیر بریتانیا از عدم حمایت کشورهای ثروتمند از کشورهای فقیر و توسعه نیافته که با تغییرات آب و هوایی درحال مبارزه هستند، ابراز ناامیدی کرده بود.

نخست وزیر بریتانیا که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، که بیش از 100 رهبر جهان در آن حضور دارند، به آمریکا سفر کرده است، تلاش کشورهای ثروتمند جهان را در حمایت از سایر کشورها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی ناکافی دانست.

در سال 2009 کشورهای توسعه یافته و ثروتمند توافق کردند که سالانه 100 میلیارد دلار، معادل 73 میلیارد پوند به کشورهای فقیرتر برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی اختصاص دهند.

با این وجود به گفته عمار باتاچاریا، نویسنده ارشد گزارش تخصصی سازمان ملل متحد در مورد این توافقنامه، برخی از کشورهای عضو گروه 7 از جمله آلمان، ژاپن و فرانسه در زمینه دستیابی به این هدف پیشرو بوده‌اند. انگلیس و کانادا کمی عقب‌تر و ایالات متحده و ایتالیا کمترین نقش را در عملیاتی کردن این توافق ایفا کردند.

نخست وزیر بریتانیا در دیدار با نمایندگان سازمان ملل متحد، فاصله بین وعده‌های داده شده، آنچه که باید تحویل داده شود و آنچه که واقعا نیاز است تا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی انجام شود را بسیار زیاد و گسترده دانست.

با این حال جان کری، نماینده ویژه آمریکا در زمینه تغییرات اقلیمی و امور آب و هوایی، امیدواری خود را مبنی بر پیشرفت در این زمینه ابراز کرد و در گفتگو با اسکای نیوز گفت: "من فکر می‌کنم در کنفرانس آب و هوایی گلاسکو به نتایج خوبی خواهیم رسید." جان کری اما در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر موافقت یا عدم موافقت رییس جمهوری آمریکا با کمک‌های مالی بیشتر به سایر کشورها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، اظهار بی اطلاعی کرد.

روز گذشته، نخست وزیر انگلیس همچنین با جف بزوس، رییس آمازون نیز دیدار کرد. بر اساس گزار‌ش‌ها در این دیدار دو طرف در مورد اجلاس آینده COP26 بحث و توافق کردند که نیازی مبرم برای بسیج پولی بیشتر از سوی نهادهای دولتی و خصوصی برای کمک به کشورهای در حال توسعه با هدف حفاظت از تنوع زیستی و همچنین مبارزه با تغییرات اقلیمی وجود دارد.

علی‌رغم اینکه بوریس جانسون پیش‌تر گفته بود که روابط ایالات متحده و بریتانیا در سال‌های اخیر با مشکلاتی روبرو بوده است، اما جانسون در صحبت پیش از دیدارش با رییس جمهوری آمریکا، رابطه خود با آقای بایدن را بسیار عالی توصیف کرده است.