۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان: بانک مرکزی ۱۰.۳-، مرکز آمار ۱۳

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۲۵
کد خبر: 564402
رشد تشکیل سرمایه در بخش ساختمان: بانک مرکزی ۱۰.۳-، مرکز آمار ۱۳

گزارش دو مرجع آماری کشور در خصوص نرخ رشد فصل ابتدایی سال 1400 در حالی منتشر شد که در برخی بخش ها اختلافات آمارها بسیار قابل ملاحظه است.

به گزارش اقتصادآنلاین، اختلاف بین آمارهای مرکز آمار و بانک مرکزی اگرچه همواره وجود داشته اما در گزارش اخیر این دو دستگاه، اختلاف در برخی بخش ها حتی به 23 واحد درصد رسیده است.

رشد تولید ناخالص داخلی در بخش تشکیل سرمایه ساختمان برای فصل اول سال 1400 از سوی مرکز آمار 13 درصد اعلام شده در حالی که بانک مرکزی نرخ رشد تشکیل سرمایه ساختمان را در این دوره زمانی، 10.3- درصد اعلام کرده است. به عبارت دیگر بین این دو عدد 23.3 واحد درصد اختلاف وجود دارد.

اختلاف آماری بین این دو دستگاه تا اندازه ای به واسطه تفاوت طرح های آماری، جامعه آماری مختلف و متفاوت بودن سال پایه (همانند گزارش اخیر) قابل توجیه است و همواره نیز اختلافاتی تا چند واحد درصد بین آمارهای این دو مرجع وجود داشت که منطقی بود.

اما در گزارش اخیر تفاوت به قدری فاحش است که با منطق های مورد اشاره این اختلاف قابل توجیه نیست.

یک منبع آگاه در گفت و گو با اقتصاد آنلاین می گوید: بانک مرکزی برای تهیه آمارهای خود در بخش تشکیل سرمایه در ساختمان در بخش خصوصی از طرح آماری مختص به خود  (خلاصه نتایج آمار فعالیت های ساختمانی بخش خصوصی) استفاده می کند. در این طرح آمارگیران بانک مرکزی با اطلاعات کسب شده از فعالیت های بخش ساختمان در شهرهای مختلف کشور و تبدیل آن به نرخ های ثابت ارقام رشد را محاسبه می کنند.

سهم بخش دولتی نیز از طریق ارقام بودجه بودجه های اعلام شده محاسبه و در این رشد محاسبه می شود.

او تاکید کرد: در خصوص نحوه محاسبه رشد در مرکز آمار هیچ اطلاعی نداریم و نمی دانیم آنها از چه روشی برای محاسبات نرخ رشد در بخش ساختمان استفاده می کنند.

وی افزود: بر اساس اطلاعی که از نحوه محاسبات در مرکز آمار تا سه سال گذشته وجود داشت؛ این مرکز بدون طرح آماری و بر اساس اطلاعات پروانه های بهره برداری آمار رشد تشکیل سرمایه در ساختمان را محاسبه و اعلام می کرد.

001