۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا قیمت برخی محصولات لبنی مکرر افزایش می‌ یابد؟

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۳۸
کد خبر: 564239
چرا قیمت برخی محصولات لبنی مکرر افزایش می‌ یابد؟

سرعت افزایش قیمت برخی محصولات لبنی آنقدر بالاست که هر بار که به فروشگاه مراجعه می‌کنیم، قیمت جدیدی از آنها را در قفسه‌ها می‌بینیم. صنایع لبنی دلیل افزایش قیمت‌ها را گرانی مواد اولیه تولید از جمله شیرخام عنوان می‌کنند، اما دامداران می‌گویند شیرخام را نه تنها گران به صنایع لبنی نمی‌فروشند، بلکه به زیان هم می‌فروشند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در پایان خرداد ماه امسال بود که رییس هیأت مدیره انجمن صنفی گاوداران از تصمیم معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت شیر خام به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان خبر داد و گفت که از یکم تیر ماه این نرخ جدید از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌شود.

صنایع لبنی در واکنش به این خبر اعلام کردند اگر نرخ مصوب جدید اجرا شود احتمال افزایش قیمت ۷۰ درصدی قیمت لبنیات وجود دارد هر چند ممکن است سناریوهای دیگر نظیر آزاد‌سازی قیمت لبنیات اجرا شود. 

اعلام تاثیر ۷۰ درصدی نرخ جدید خرید شیرخام بر افزایش قیمت محصولات لبنی، موجی از انتقادات مردم را به همراه داشت.

انتقادات مردم به احتمال افزایش قابل توجه قیمت شیرخام موجب واکنش مسئولان شد و محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری، ضمن تکذیب تصمیم برای افزایش قیمت شیر خام عنوان کرد که رییس‌جمهور دستور داده در ماه‌های آخر دولت، بدون هماهنگی نباید هیچ کالای افزایش قیمت داشته باشد.

مدت زیادی از این تکذیب نگذشته بود که کاظم خاوازی، وزیر سابق جهاد کشاورزی، در نامه‌ای تاکید کرد؛ شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک قیمت هرکیلوگرم شیرخام را ۶ هزار و ۴۰۰ تومان تصویب کرد و همچنین براساس مصوبه این شورا صادرات شیرخشک، کره، روغن حیوانی، فراورده‌های لبنی و دام زنده آزاد است.

سخنان وزیر سابق جهادکشاورزی فصل الخطاب حاشیه و بحث‌های ایجاد شده درباره قیمت شیرخام بود و سندی که دامدران به استناد بر آن قیمت فروش شیرخام را به صنایع لبنی از ۵ هزار تومان به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش دهند.

با همه جدال‌ها بر سر افزایش قیمت شیر خام دامداران همچنان معتقدند؛ افزایش قیمت باید بیش از این‌ها باشد. دامداران با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید از جمله خوراک دام، دارو و واکسن و انرژی و... قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام با احتساب حداقل سود را ۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌دانند و تاکید دارند به رغم اجرای نرخ جدید، هر کیلوگرم شیرخام را ۲ هزار و ۱۰۰ تومان به ضرر به صنایع لبنی می‌فروشند.

طرح این موضوع از سوی دامداران موجب شد صنایع لبنی توپ گرانی بدون توقف محصولات لبنی را به زمین دامداران بیندازند.

نهاده با قیمت مصوب به‌دست دامدار نمی‌رسد 

اما فرهاد اکبری، رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین ضمن رد مقصر بودن دامداران در افزایش قیمت محصولات لبنی در دفاع از انتظار افزایش دوباره قیمت، گفت: کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های خوراک دام از دلایلی هستند که موجب بالا رفتن هزینه تولید شده و بر اساس آن باید قیمت شیرخام افزایش یابد. 

وی تصریح کرد: درحال‌حاضر تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد از نهاده‌های خوراک دام مورد نیاز دامداران با قیمت مصوب به‌دست آنها می‌رسد و دامداران به ناچار باقی نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند.

اکبری قیمت نهاده‌های خوراک دام در بازار آزاد را ۲ تا ۳ برابر قیمت مصوب عنوان کرد.

وی گفت: قیمت هر کیلوگرم جو در بازار آزاد تا ۵ هزار و ۶۰۰ تومان، هر کیلوگرم ذرت تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم سویا تا ۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، نشت نهاده‌های خوراک دام از سامانه بازارگاه و توزیع آن بین افرادی که دامدار نیستند و تنها نقش دلال را دارند را از دلایل مشکلات تامین نهاده‌ها برشمرد. 

به گفته اکبری؛ درخواست برای افزایش دوباره قیمت شیرخام به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیز در شرایطی است که ۴۰ درصد تامین نهاده‌های خوراک دام به قیمت مصوب برقرار باشد و این میزان به کمتر از آنچه اکنون تحویل دامداران می‌شود کاهش نیابد در غیر این صورت قیمت باید بیش از اینها بالا برود.

وی با بیان اینکه دولت حدود ۴۵ روز است که نهاده‌های خوراک دام با قیمت مصوب به دامدران نداده است، افزود: به رغم آنکه دامداران پول نهاده را به سامانه بازرگاه واریز کرده‌اند، بیشتر از یکماه است که نهاده‌ای دریافت نکرده‌اند و در این بازه زمانی تمامی خوراک مورد نیاز دام‌های خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند که به معنی افزایش قیمت تمام شده تولید در یکماه گذشته به بیش از قیمت درخواستی است.

اکبری یادآور شد: به رغم آنکه دامداران در زیان هستند، اما شیرخام را با قیمت مصوب ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به کارخانه‌های لبنی می‌فروشند و افزایش سرخود قیمت نداشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه امکان دپو شیرخام برای دامداران به دلیل فسادپذیری وجود ندارد، گفت: دامداران هر آنچه روزانه تولید می‌کند را با قیمت مصوب به کارخانه‌های لبنی می‌فروشند، در نتیجه هیچ بهانه‌ای برای مقصر دانستن دامداران در افزایش قیمت محصولات لنبی وجود ندارد.

به جای افزایش قیمت شیرخام بهره‌وری را افزایش دهید

از سوی دیگر محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی، با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین ماده موثر بر قیمت محصولات لبنی شیرخام است، گفت: ۶۵ تا ۷۰ درصد هزینه تمام شد محصولات لبنی را شیرخام تشکیل می‌دهد، هر نوع تغییر در قیمت این ماده اصلی قیمت محصولات لبنی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش ۴۷ درصدی قیمت خرید شیر خام از دامداران افزایش قیمت محصولات لبنی اجتناب ناپذیر است، ضمن اینکه سایر مواد اولیه تولید نیز روند افزایش قیمت داشته‌اند.

بنی طبا از جمله این مواد اولیه که تغییر قیمت آنها بر قیمت محصولات لبنی تاثیر می‌گذارد را قوطی‌های مخصوص بسته‌بندی محصولات لبنی عنوان کرد.

وی گفت: پتروشیمی‌ها قیمت مواد اولیه قوطی‌های مخصوص بسته‌بندی محصولات لبنی را تا ۸۰ درصد افزایش داده‌اند.

بنی‌طبا با تاکید براینکه درحال‌حاضر صنایع لبنی محصولات لبنی را با سود کمتر از ۱۰ درصد به بازارعرضه می‌کنند، افزود: بر اساس آیین نامه قیمت‌گذاری محصولات ساخت داخل مصوب مرداد ۸۹، تولیدکننده اجازه دارند ۱۴ درصد سود بر قیمت تمام شده محصولات خود اعمال کنند در حالی صنایع لبنی به سود کمتر از ۱۰ درصد برای عرضه محصولات خود در بازار اکتفا کرده‌اند. 

سخنگوی انجمن صنایع لبنی معتقد است؛ دامداران به جای اینکه دنبال افزایش دوباره قیمت شیرخام به ۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشند سطح بهره‌وری را افزایش دهند.

بنی طبا تصریح کرد: تا زمانی که بهره‌وری در تمام دامداری‌های کشور ارتقاء پیدا نکند، آنها همواره زیانده خواهند بود و به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند، در حالی که افزایش قیمت نمی‌تواند آنها را در طولانی مدت از زیان نجات دهد.