۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد اقتصادی بهار۱۴۰۰؛ مرکز آمار ۷.۶، بانک مرکزی، ۶.۲درصد / بهار امیدوار کننده اقتصادی

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۳۲
کد خبر: 564081
رشد اقتصادی بهار۱۴۰۰؛ مرکز آمار ۷.۶، بانک مرکزی، ۶.۲درصد / بهار امیدوار کننده اقتصادی

آمار اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران تا حدودی از شوک تشدید تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا عبور کرده‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بهار امسال رشد اقتصادی بدون نفت، ۴.۶ درصد و رشد اقتصادی با نفت، ۷.۶ درصد گزارش شده‌است. این در حالی است که دیروز بانک مرکزی، رشد اقتصادی بدون احتساب بخش نفت و با بخش نفت را به ترتیب ۴.۷ و ۶.۲ درصد اعلام کرده‌بود.

جدا از اختلاف‌های آماری همیشگی این دو نهاد، یکی از دلایل اصلی اختلاف به سال پایه متفاوت در محاسبه تولید ناخالص داخلی حقیقی باز می‌گردد. بانک مرکزی برای محاسبه تولید ناخالص داخلی حقیقی، سال پایه را ۱۳۹۵ و مرکز آمار ۱۳۹۰ در نظر گرفته‌است.

مرکز آمار رشد بخش نفتی را در سه ماهه نخست امسال برابر با ۲۷.۵ درصد برآورد کرده که بالاترین رشد فصل بهار از سال ۱۳۹۵ محسوب می‌شود همچنین بخش خدمات در این فصل رشد ۴ درصدی را ثبت کرد تا این بخش برای دومین فصل متناوب پس از شیوع کرونا رشد مثبت را تجربه کند.

هرچند اختلاف عددی میان مرکز آمار و بانک مرکزی وجود دارد اما آمار اعلامی از هر دو نهاد نشان می‌دهد که اقتصاد ایران تا حدودی از شوک تشدید تحریم‌ها و شیوع بیماری کرونا عبور کرده‌است.

رشد سه ماهه نخست بخش صنعت نیز بر اساس اعلام مرکز آمار برابر با ۵.۵ درصد بوده‌است.

بخش کشاورزی تنها گروه اصلی اقتصادی بود که در بهار امسال رشد منفی را تجربه کرد و رشد این بخش در این مدت برابر با منفی ۴.۵ درصد بوده که از سال ۱۳۹۱ بی‌سابقه بوده‌است.

هزینه مصرف بخش خصوصی در سه ماه ابتدایی امسال برابر با ۸.۲ درصد گزارش شده‌ که پس از زمستان سال گذشته توانست برای دومین فصل پیاپی رشد فصلی مثبت را تجربه کند.

از تابستان  ۱۳۹۷ تا پاییز سال گذشته، هزینه مصرف بخش خصوصی همواره کاهشی بوده‌است.

یکی از تفاوت‌های عمده میان اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی به بخش مسکن باز می‌گردد. جایی که مرکز آمار، رشد این بخش را مثبت ۱۲.۹ درصد و بانک مرکزی، منفی ۱۰.۳ درصد اعلام کرده‌است.