۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش میانگین دمای جهانی تا ۵سال آینده / ناامیدی نخست وزیر انگیس از نشست گلاسگو

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۱۶
کد خبر: 564073
افزایش میانگین دمای جهانی تا ۵سال آینده / ناامیدی نخست وزیر انگیس از نشست گلاسگو

بر اساس پیش بینی سازمان‌های آب و هوایی جهان، احتمال می‌رود میانگین دمای جهانی تا 5 سال آینده تا 1.5 درجه سانتیگراد افزایش ‌یابد.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ بر اساس گزارش سازمان‌های هواشناسی و دانشمندانی که بر نتایج نگران کننده مطالعه اخیر سازمان ملل متحد تاکید می‌کنند، تا پیش از سال 2025 گرمایش جهانی  1.5 درجه سانتیگراد رخ خواهد داد. همچنین غلظت گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر در سطح بی سابقه‌ای قرار دارد. انتشار این گزارش پس از گزارش ماه گذشته هیات بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا، که در آن به تمام کشورهای جهان هشدار داده بود برای محدود کردن گرمایش جهانی اقدام فوری کنند، بسیار حائز اهمیت است.

IPCC در گزارش ماه گذشته خود اعلام کرد که حتی در بهترین حالت، یعنی کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، میانگین افزایش دمای بلند مدت جهان به 1.5 درجه سانتی گراد در بیست سال آینده خواهد رسید. همچنین سازمان جهانی هواشناسی در آخرین گزارش خود احتمال افزایش متوسط دمای جهان حداقل تا 1.5 درجه سانتیگراد تا سال  2025 را چهل درصد تخمین زده است.

دانشمندان در مطالعات اخیر خود اعلام کردند که جهان در سال‌های اخیر کمی بیشتر از آنچه آن‌ها تصور می‌کردند، گرم شده است. تاکنون متوسط دمای هوای جهان حدود 1.1 درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره گفت: "اگر کشورها برای کاهش فوری، سریع و وسیع انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامی نکنند، محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد با پیامدهای فاجعه بار برای مردم و زمین غیرممکن است." برگزاری اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در گلاسکو، فشارها بر رهبران جهانی برای عملی کردن تعهدات خود در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشدید کرده است.

بیش از 35 رهبر در این هفته در نیویورک و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گرد هم می‌آیند تا درباره اهداف خود در زمینه تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی صحبت کنند. بوریس جانسون نخست وزیری بریتانیا، میزبان این مذاکرات با دبیرکل سازمان ملل متحد با تمرکز بر اهداف ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و پیامدهای فاجعه بار انسانی و اقتصادی آن برای کشورها و به ویژه کشورهای درحال توسعه خواهد بود.

این درحالی است که یک خبرنگار شبکه بی بی سی انگلیسی  روز گذشته طی توییتی نوشت: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفته است که فقط از هر ۱۰ شانس، شش شانس وجود دارد که دیگر کشورها نسبت به تعهدات مالی مربوط به مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی متعهد شوند.

ناامیدی جانسون نسبت به حصول موفقیت در این اجلاس در حالی مطرح شده است که درخواست اخیر سازمان‌های مردم نهاد مبنی بر به تعویق افتادن نشست گلاسکو ریشه در ناکامی جهان در مدیریت معضلات و بحران‌هایی همچون کرونا و افزایش موج بی عدالتی در توزیع واکسن و انحصارگرایی قدرت‌های بزرگ دارد.   

از سوی دیگر دانشمندان همچنین هشدار می‌دهند، علی‌رغم اینکه شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن اعمال قرنطینه‌های سراسری و طولانی مدت در بسیاری از کشورها، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کوتاه مدت را به دنبال داشته است، اما با این وجود غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو دربالاترین حد خود نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد.

برای مثال میزان انتشار کربن از سوخت‌های فسیلی در سال 2019 به اوج خود رسید، اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که این میزان در هفت ماه نخست سال 2021 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019، در یک سطح و یا حتی بیشتر بوده است. اگرچه تعهدات اخیر کشورها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین رسیدن به کربن صفر دلگرم کننده بود، اما محققان تاکید کردند که تعهدات کشورها برای کاهش انتشارات خود با هدف محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتی گراد کافی نیست.

به گفته محققان هواشناسی یافته‌های این گزارش تصویری تلخ و هشداردهنده از وضعیت جهان و تغییرات اقلیمی را به ما ارائه می‌دهد که خود انسان‌ها مسبب آن هستند و اقدامات کشورها تا به امروز برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت کافی نبوده است.