۰ نفر

اتحادیه اروپا:

لغو تحریم‌ها علیه ایران بخش حیاتی برجام است

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 564071
لغو تحریم‌ها علیه ایران بخش حیاتی برجام است

نماینده اتحادیه اروپا با اعتراف به عواقب خروج یکجانبه آمریکا از برجام تصریح کرد برطرف شدن تحریم‌ها، بخش حیاتی این توافق به شمار می‌رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «آنزه لوگار» وزیر امور خارجه اسلوونی امروز (دوشنبه) بیانیه مشترک کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در شصت‌وپنجمین نشست مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در وین جریان دارد، قرائت کرد.

وی بیان داشت: اتحادیه اروپا در این مقطع حساس پایبندی خود را به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و حمایت از اجرای کامل و موثر آن اعلام می‌کند. اتحادیه اروپا همچنین به مسائل مرتبط با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها اعتراف می‌کند.

وزیر خارجه اسلوونی خاطر نشان کرد که رفع تحریم های برجامی، در کنار اجرای کامل و قابل راستی آزمایی تعهدات ایران، بخش مهمی از این توافق به‌شمار می‌رود. وی بدون اشاره به بدعهدی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی این ادعای تکراری را مطرح کرد که اتحادیه اروپا به تعهدات خود در برجام از جمله رفع تحریم‌ها عمل کرده است.

این سیاستمدار اسلوونی در بخش دیگری از اظهاراتش نگرانی اتحادیه اروپا نسبت به کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران و درخواست برای اجرای کامل این توافق از سوی تهران را تکرار کرد. وی از ایران خواست تا برای حل مسائل باقی‌مانده در زمینه توافقات پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور کامل همکاری کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

« لوگار» عنوان کرد که اتحادیه اروپا از تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در چارچوب کمیسیون مشترک برجام و تماس‌های صورت گرفته از سوی نماینده عالی اتحادیه به عنوان هماهنگ کننده برجام با سایر طرف های مرتبط حمایت می‌کند. وی بر همین اساس گفت: از سرگیری مذاکرات (وین) با نگاه بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و دورنمای اجرای کامل این توافق از سوی ایران بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.