۰ نفر

براساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس؛

وزرای خارجه انگلیس و ایران دیدار می کنند

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷
کد خبر: 563991
وزرای خارجه انگلیس و ایران دیدار می کنند

وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از برنامه ملاقات روز دوشنبه وزیر امور خارجه این کشور با همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است که لیز تراس (وزیر امور خارجه انگلیس) پیشنهاد آمریکا برای رفع تحریم ها علیه ایران را در ازای اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی تهران دوباره مورد تاکید قرار خواهد داد.

این بیانیه می‌افزاید: او از ایران خواهد خواست تا به مذاکرات وین درباره [احیای] توافق هسته‌ای و دوباره به اجرای تعهدات این توافق باز گردد که این امر به نفع تمام طرف‌ها خواهد بود.

«تراس» بدون توجه به خروج سه سال پیش آمریکا از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در این زمینه ادعا کرده است: انگلیس، آمریکا و شرکای بین‌المللی به برجام کاملا متعهد هستند، اما هر روز که ایران در مذاکرات تاخیر می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد به این معناست که فضای دیپلماسی کمتر می‌شود.

توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ و اتحادیه اروپا در سال ۱۳۹۴ به امضا رسید و به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شد. اما دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه به مشارکت آمریکا در این توافق پایان داد و تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم ایران اعمال کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیشتر به طرف انگلیسی گفته بود: دولت سیزدهم به رغم آنکه در ابتدای کار در حال مشورت های داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین است، به مذاکراتی که دارای نتایج ملموس بوده و حقوق و منافع مردم را تامین کند، اقبال خواهد داشت.

وی در گفت‌وگوی تلفنی با سلف لیز تراس، اهمیت اتخاذ گام‌های اعتماد ساز توسط دولت انگلیس برای رفع برخی مشکلات در روابط دوجانبه را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: اقدامات سازنده و عملی انگلیس در این حوزه‌ها مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.

تراس هفته پیش جانشین دومینیک راب در وزارت امور خارجه انگلیس شد. او بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه انگلیس در دیدار با امیر عبداللهیان خواستار تجدید در روابط دو کشور خواهد شد.