۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افت قیمت نفت با تقویت دلار آمریکا / افزایش دکل‌های نفتی مانع رشد بازار شد

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۱۳
کد خبر: 563955
افت قیمت نفت با تقویت دلار آمریکا / افزایش دکل‌های نفتی مانع رشد بازار شد

به دنبال رشد شاخص دلار و افزایش تعداد سکوهای نفتی آمریکا در پایان هفته گذشته، قیمت نفت در نخستین روز معاملات هفته جاری کاهش یافت.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، پس از اینکه دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در طول سه هفته اخیر صعود کرد و تعداد سکوهای نفتی آمریکا افزایش یافت، قیمت نفت روز دوشنبه روند نزولی در پیش گرفت و به ضررهای روز جمعه خود افزود. با این حال، هنوز حدود یک چهارم از تولید در خلیج مکزیک آمریکا در پی وقوع دو طوفان همچنان متوقف است.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از تجربه ۳۳سنت افت در روز جمعه، امروز ۴۸سنت معادل ۰.۶درصد کاهش یافت و به ۷۴دلار و ۸۶سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال ۶۴سنت افت در روز جمعه، با ۵۵سنت معادل ۰.۸درصد کاهش، به قیمت ۷۱دلار و ۴۲سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

محققان بانک ING در یادداشتی روز دوشنبه اذعان داشتند: "افزایش شاخص دلار در چند روز گذشته موانعی را برای بازار ایجاد کرده است."

از آنجا که داده‌های خرده‌فروشی ایالات متحده در روز جمعه بهتر از انتظارات بود، باعث افزایش شاخص دلار به بالاترین حد در طول سه هفته اخیر شد و همچنین افت قیمت نفت را به دنبال داشت.

اداورد مویا، تحلیلگر بازار در OANDA، اظهار کرد: "نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا ممکن است در طول چند جلسه معاملاتی آینده تثبیت شود، تا مسیر دلار کمی روشن‌تر شود."

آی‌ان‌جی اعلام کرد که اطلاعیه این هفته، احتمالا باعث ایجاد فشار نزولی روی قیمت نفت و کالاهای دیگر شود، اگرچه چنین اطلاعیه‌ای در ماه نوامبر بیشتر محتمل است.

لازم به ذکر است که تقویت دلار باعث گران‌تر شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها و همچنین کاهش تقاضا می‌شود.

از طرفی، افزایش تعداد دکل‌های حفاری ایالات متحده نیز مانع رشد قیمت نفت شد. بیکر هیوز، روز جمعه اعلام کرد که تعداد دکل‌های نفت و گاز در هفته منتهی به ۱۷سپتامبر، ۹مورد افزایش یافت و به ۵۱۲ رسید که بالاترین میزان آن از آوریل ۲۰۲۰ است و نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته دو برابر شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تا روز جمعه، هنوز ۲۳درصد معادل ۴۲۲هزار و ۷۸بشکه در روز از تولید نفت خلیج مکزیک آمریکا همچنان متوقف بود.