۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ترفند جدید برای استخراج پنهانی ارز دیجیتال / کشف یک مزرعه غیرقانونی پشت نیسان

۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۱۳
کد خبر: 563670
ترفند جدید برای استخراج پنهانی ارز دیجیتال / کشف یک مزرعه غیرقانونی پشت نیسان

استخراج کنندگان غیرقانونی ارزهای دیجیتال اخیرا از روش های جدیدی استفاده می کنند تا گرفتار ماموران نشوند.

به گزارش اقتصادآنلاین، متخلفان با استفاده از نیسان و گذاشتن دستگاه های ماینر در اتاقک پشت ماشین، آمادگی فرار از دست ماموران را خواهند داشت. بدین ترتیب هر زمان خطر حضور ماموران احساس می شود؛ نیسان مورد نظر دستگاه های ماینر را از محل دور می کند.

با این حال ماموران بر اساس اعلام وزارت نیرو در خصوص میزان مصرف غیرعادی در ساختمان کنار گمرک ساوه، به ساختمان مزبور مشکوک شدند و توانستند با زیر نظر قرار دادن آمد و رفت ها، نیسانی که 31 دستگاه ماینر با بار مصرفی 300 آمپر در اتاقک پشت ماشین داشت را شناسایی و توقیف کنند.

ماینرها همان دستگاه های استخراج رمز ارز هستند که غالبا توسط شرکت بیت ماین (BITMAIN) به عنوان پیشران این صنعت ساخته می شوند.

مصرف برق ماینرها روز به روز بیشتر شد

ماینرها پیشتر به دلیل تکنولوژی قدیمی، استفاده از CPUهای معمولی و قدرت کمتر برای استخراج، برق کمتری نیز استفاده می کردند اما با به روز شدن مداوم این دستگاه ها و افزایش گرافیک آنها برای بالا بردن قدرت استخراج ارز دیجیتال، میزان برق مورد استفاده آنها نیز افزایش یافته است.

در سال های گذشته این صنعت نوپا در ایران نیز مورد استقبال قرار گرفته و عده ای از سرمایه گذاران جهت فعالیت قانونی در صنعت استخراج رمزارز اقدام کرده و با دریافت مجوز فعالیت خود را آغاز کردند.

در حال حاضر 30 مزرعه قانونی استخراج ارز دیجیتال در کشور وجود دارد که از این تعداد تا کنون 5 مرکز توانسته اند به طور جدی به فعالیت بپردازند.

مشکل عمده در این حوزه اما فعالیت مراکز غیرقانونی است که از برق خانگی برای استخراج ارز استفاده می کنند. به دلیل سودآوری بالای استخراج ارزهای دیجیتال، مزرعه های زیادی به صورت غیرقانونی فعال هستند که با استفاده از انشعاب برق خانگی، صنایع و حتی دامداری ها، ارز استخراج می کنند.

تعداد زیاد این مزارع همزمان با افزایش میزان مصرف برق آنها سبب شد در بحران برق تابستان، برنامه ریزی های مفصلی برای شناسایی متخلفان صورت گیرد. در عین حال برای جبران کسری برق مورد نیاز، دولت تصمیم به قطع برق مزارع قانونی و برخی از صنایع تولیدی کشور گرفت.

به عبارت دیگر تبعات فعالیت غیرمجاز مزارع ارز دیجیتال و همچنین عدم توان توسعه تولید برق، دامنگیر بخش تولید کشور شد.

بهشتی برای فعالان غیرمجاز

امید علوی رییس هیات مدیره انجمن نوآوران زنجیره بلوک (بلاکچین) در گفت و گو با اقتصاد آنلاین تصریح کرد: عملا شناسایی فعالان غیرمجاز در حوزه استخراج ارز دیجیتال با وزارت نیروست و راحت ترین راه برای شناسایی این افراد از طریق الگوی مصرف این مشترکین است. این اطلاعات نیز به طور کامل در اختیار دیسپاچینگ وزارت نیروست.

او خاطرنشان کرد: در دنیا فعالیت غیرمجاز زمانی انجام می شود که صرفه بیشتری نسبت به فعالیت قانونی داشته باشد. اگر قوانین درستی برای فعالیت قانونی استخراج رمزارز در نظر گرفته می شد مطمئنا شاهد این نبودیم که استخراج غیرقانونی چهار برابر استخراج غیرقانونی باشد. چون ریسک قانونی و درآمد فعالیت غیرقانونی بسیار بیشتر از فعالیت قانونی است این مساله باعث جذابیت فراوان استخراج غیرقانونی شده است.

رییس هیات مدیره انجمن نوآوران زنجیره بلوک (بلاکچین) گفت: در حال حاضر فعالیت قانونی در حوزه رمز ارز، نرخ تعرفه ای معادل 2 هزار تومان هر کیلووات ساعت دارد. در حالی که برق برای فعالان غیرقانونی این حوزه کیلوواتی 200 تومان قیمت دارد. وقتی منفعت فعالیت غیرقانونی را به شدت افزایش می دهیم؛ باید منتظر راه های بسیار متنوع برای بروز تخلف باشیم.

به گفته علوی از سال 1398 که مصوبه هیات دولت آمد بارها اعلام کردیم که نحوه نرخ گذاری وزارت نیرو باعث پنهانی شدن فعالیت ها و گسترش فعالیت زیرزمینی می شود.