۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه آگوست / ترس از افزایش تورم کاهش یافت

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۳۹
کد خبر: 563342
بررسی شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در ماه آگوست / ترس از افزایش تورم کاهش یافت

بر اساس داده‌های اقتصادی آمریکا برای ماه آگوست که به تازگی منتشر شده، انتظار می‌رود تورم این کشور روند نزولی در پیش بگیرد.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ وزارت کار آمریکا اخیرا گزارش کرد که قیمت مجموعه‌ای از کالاهای مصرفی در ماه آگوست کمتر از حد انتظار افزایش یافت که نشان می‌دهد ممکن است تورم در حال کاهش باشد.

شاخص قیمت مصرف‌کننده، که سبدی از محصولات معمول و همچنین فرآورده‌های مختلف انرژی را اندازه‌گیری می‌کند، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 5.3درصد و از ماه جولای 0.3درصد افزایش یافته است. ماه گذشته، قیمت‌ها نسبت به ماه ژوئن 0.5درصد رشد کرده بود.

در نظرسنجی انجام شده توسط داو جونز، اقتصاددانان انتظار رشد سالانه 5.4درصدی و افزایش ماهانه 0.4درصدی را داشتند.

با کاهش قیمت مواد غذایی و انرژی، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه آگوست تنها 0.1درصد افزایش یافت، در حالی که انتظار می‌رفت میزان آن 0.3درصد باشد. همچنین شاخص قیمت مصرف‌کننده سالانه پیش‌بینی می‌شد 4.2درصد افزایش یابد، اما رشد 4درصدی را نشان داد.

افزایش سالانه 5.3درصدی تورم نیز نشان می‌دهد که میزان آن همچنان در بالاترین سطح خود در طول 13ماه اخیر قرار دارد؛ اگرچه ارقام ماه آگوست بیانگر احتمال کاهش سرعت آن است.

لازم به ذکر است که بازارها در ابتدا با انتشار داده‌ها با رشد مواجه شدند و شاخص‌های آتی سهام توانستند افت خود در ساعات نخست معاملات را جبران کنند.

قیمت انرژی، بیشترین افزایش تورم را در این ماه به خود اختصاص داد و میزان رشد شاخص گسترده 2درصد و قیمت بنزین 2.8درصد بود. همچنین قیمت مواد غذایی 0.4درصد افزایش یافت. انرژی در مقایسه با سال گذشته 25درصد افزایش یافته و بنزین نیز در مدت مشابه، جهش 42درصدی را تجربه کرده است.

با این حال، حذف این دو دسته از آمار، منتهی به کندترین رشد ماهانه شاخص قیمت مصرف‌کننده از ماه فوریه شد.

قیمت خودرو و کامیون‌های کارکرده، که یکی از عوامل اصلی افزایش تورم بود، در ماه آگوست 1.5درصد کاهش یافت، اما همچنان 31.9درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. خدمات حمل و نقل نیز در ماه آگوست 2.3درصد کاهش یافته است.

مقامات فدرال رزرو تورم را از نزدیک زیر نظر داشته‌اند اما بر این باورند که افزایش چشمگیر آن در سال جاری موقتی بوده و ناشی از عواملی است که به زودی از بین خواهد رفت. 

آنها به کمبود محصولات مهم نیمه‌رسانا و افزایش تقاضای کالاهای مربوط به بیماری همه‌گیر، به عنوان عوامل اصلی اشاره می‌کنند که در یک نقطه مشخص به سطح عادی بازخواهند گشت.

بازارها تا حد زیادی انتظار دارند که فدرال رزرو برخی از سیاست‌های بی‌سابقه‌ای را که بانک مرکزی در طول بیماری همه‌گیر ارائه کرده، کنار بگذارد. فدرال رزرو اعلام کرده که احتمالا سرعت خرید اوراق قرضه ماهانه خود را تا قبل از پایان سال کاهش می‌دهد.

از طرفی، ترس سرمایه‌گذاران از تورم نیز کاهش یافته است. نظرسنجی مدیر صندوق بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر نشان داد که پاسخ‌دهندگان انتظار دارند تورم در طول 12ماه آتی کاهش یابد. در ماه آوریل، 93درصد از آنها پیش‌بینی می‌کردند که تورم افزایش یابد.