۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبات در بازار طلا / پایان هفته نزولی فلزات گرانبها

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۱۰
کد خبر: 563262
ثبات در بازار طلا / پایان هفته نزولی فلزات گرانبها

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده تقریبا ثبات داشت در حالی که قیمت طلا افزایش بسیار ناچیزی به ثبت رساند، نقره با کاهش قیمت معاملات آخرین روز هفته را به پایان برد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ در معاملات آخرین روز از هفته معاملاتی گذشته طلا پایین‌ترین سطح چهار هفته گذشته و نقره کمترین سطح پنج هفته گذشته خود را حفظ کرد. وضعیت نمودارهای فنی کوتاه مدت برای هر دو فلز نزولی‌تر شده که نشان می‌دهد فشار نزولی بیشتری در معاملات کوتاه مدت وجود دارد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۰.۱۰ دلار افزایش به قیمت ۱۷۵۳.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۱ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۳۶ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی داشتند در حالی که شاخص‌های سهام در اروپا روند کاهشی در پیش گرفت، در آسیا عمده شاخص‌ها افزایش یافتند. در ایالات متحده آمریکا هر سه شاخص اصلی در آخرین روز معاملاتی هفته کاهش یافت. هفته گذشته معاملاتی برای بازارهای سهام بسیار ناپایدار بوده و ممکن است تا اواسط هفته آینده و برگزاری جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC که درباره سیاست‌های پولی تصمیم گیری می‌شود، این روند نزولی ادامه داشته باشد.

در معاملات روز گذشته همچنین قیمت سهام شرکت اورگراند شرکت توسعه‌ املاک بزرگ چین بار دیگر سقوط کرد که بسیاری آن را نشانه مشکلات بزرگتر در اقتصاد این کشور ارزیابی کرده‌اند. بانک مرکزی چین، روز جمعه با تزریق نقدینگی به سیستم مالی خود، برای نخستین بار طی هفت ماه گذشته تلاش کرد به بازارهای آشفته مالی داخلی آرامش ببخشد.

در دیگر اخبار روز گذشته، شاخص قیمت مصرف کننده منطقه یورو در ماه آگوست نسبت به یک ماه پیشتر ۰.۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است. داده‌های اقتصادی منتشر شده درست مطابق با انتظار بازار و نشانه‌ای از تشدید تورم ارزیابی شده است.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس نیز در محدوده ۷۲.۱۵ دلار در هر بشکه حفظ شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده به محدوده ۱.۳۳۸ درصدی رسید.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلا از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۶۵.۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۵۰.۷۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۴۳.۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره دسامبر به طور کلی از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و روند نزولی در هفته گذشته معاملاتی قدرت بیشتری کسب کرده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به کمتر از سطح حمایتی ۲۲ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۱۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۳.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۲.۳۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲ دلار در هر اونس قرار گرفته است.