۰ نفر

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

فولاد مبارکه لوکوموتیو صنعت کشور است / پیش بینی سود خالص ۵۰هزار میلیارد تومانی فولاد در۱۴۰۱

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۴۶
کد خبر: 563045
فولاد مبارکه لوکوموتیو صنعت کشور است / پیش بینی سود خالص ۵۰هزار میلیارد تومانی فولاد در۱۴۰۱

حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه با حضور در استودیو اقتصادآنلاین به تشریح گزارش عملکرد گروه فولاد مبارکه پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه که نزدیک به سه سال از مدیریت وی در این گروه می‌گذرد، گفت: دوهفته پس از شروع مدیریت من، صنعت فولاد مانند بسیاری دیگر از صنایع کشور، تحریم بود و آمریکا از آبان‌ماه سال ۱۳۹۷، فولاد مبارکه را در لیست تحریم‌های بسیار سخت‌گیرانه تروریستی قرار داد. من نیز به‌صورت شخصی، مورد تحریم قرار گرفتم. این موضوع در واردات، صادرات، ارتباطات، جابه‌جایی‌های ارزی و... شرکت فولاد مبارکه مشکل ایجاد کرد. اما تحریم‌ها مانع حرکت یا رکود فولاد مبارکه نشدند و به صادرات ادامه دادیم. همچنین منابع ارزی خود را از روش‌های مختلف، بهره‌برداری کرده و در برخی از موارد، این منابع ارزی را در اختیار اقتصاد کشور و بخش‌های غیر فولادی نیز قرار دادیم. 

وی افزود: یکی از کالاهای استراتژیک در صنعت فولاد، الکترود گرافیکی است که مصرف چندگانه دارد و در صنایع اتمی و موشکی نیز استفاده می‌شود. این کالا برای صنعت فولاد نیز بسیار بااهمیت است. فولاد مبارکه در مهرماه سال ۱۳۹۷، ذخیره کمی از الکترود گرافیکی داشت و بر اساس توصیه بخش‌های امنیتی و وزارت صمت، ملزم به ذخیره الکترود گرافیکی شد و در حال حاضر نزدیک به سه سال، ذخیره الکترود گرافیکی داریم و از این بابت، نگرانی زیادی وجود ندارد. بنابراین توانستیم بخشی از مشکلات ناشی از تحریم را برطرف کنیم. 

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: البته فولاد مبارکه با مشکلاتی نیز مواجه بوده است. برای مثال بخشی از پول‌ها در اروپا، بلوکه شده و برخی از کالاهای خریداری‌شده و موردنیاز این شرکت، در انبارهای کشورهای خارجی نگهداری می‌شود و تحویل داده نشده است. علی‌رغم تمام این موانع، تولید و حرکت فولاد مبارکه متوقف نشده است. 

عظیمیان اظهار داشت: نزدیک به صد میلیون یورو از پول‌های نقد فولاد مبارکه و حدود ۶۰ میلیون یورو از کالاهای ما، بلوکه شده است. مبالغ نقدی در حساب‌های فولاد مبارکه در بانک‌های اروپایی وجود دارد که متعلق به این شرکت بوده و کالاهای موجود در انبارهای کشورهای سازنده نیز، به نام فولاد مبارکه است و طرف حساب ما، شخصیت‌های معتبری هستند که با رفع تحریم‌ها، تمام این موارد به فولاد مبارکه تعلق خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته، فولاد با چالش‌های زیادی درگیر بوده است. علاوه بر این، در چهار سال گذشته، وزیر صمت پنج بار تغییر کرده و این امر برای بسیاری از صنایع از جمله فولاد، چالش محسوب می‌شد. 

مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: فولاد در دنیا به دو شکل فولاد طویل (میلگرد و تیرآهن) و فولاد عریض (ورق) عرضه می‌شود. فولادهای طویل برای همگان مانند شرکت‌ها، سازمان‌ها، دولت، افراد و... مصرف دارند. اما فولاد عریض یعنی همان ورق، تنها در صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد. پس محصولات ما وارد بخش‌هایی مانند خودروسازی، لوازم‌خانگی، ساختمان‌سازی، نیرو و... می‌شود. همه گروه‌هایی که مشتری فولاد مبارکه هستند، خود صنایع کوچک و بزرگ را دربر می‌گیرند. بنابراین فولاد مبارکه، لوکوموتیو صنعت است و با فعالیت آن، سه هزار واحد صنعتی دیگر قادر به فعالیت هستند.

عظیمیان گفت: پس فعالیت یا عدم فعالیت فولاد مبارکه، تأثیر زیادی در اقتصاد، صنعت و اشتغال کشور دارد و ما، نقشی زیربنایی برای خود قائل هستیم و سعی در حرکت و تولید با کمترین اشکال داریم. لذا زمانی که من به لحاظ شخصی شاهد چنین تأثیری بر اقتصاد کشور هستم، سعی و تلاش بیشتری را برای افزایش تولید به کار خواهم گرفت. در همه کشورها، دو کالای سیمان و فولاد برای توسعه در همه بخش‌ها نقش اساسی دارند. در بخش فولاد و پیش از مدیریت فولاد مبارکه، چندین طرح فولادی را اجرا کردیم.

وی بیان کرد: بالاترین تولید فولاد مبارکه در ۳۰ سال گذشته که با گروه مبارکه تفاوت دارد، در سال ۱۳۹۶، ۶ میلیون تن بوده است. در ساعت ۱۱ تاریخ ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹، از هفت میلیون تن تولید عبور کردیم. گروه مبارکه در ۳۰ سال گذشته، حدود ۸.۵ میلیون تن تولید داشته که در سال ۱۳۹۹، به ۱۰ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که در زمستان ۱۳۹۹ در یک اتفاق بی‌سابقه، قطعی گاز و برق را طی ۲۵ روز به طور هم‌زمان شاهد بودیم. ما اجازه ندادیم تحریم‌ها مانع تولید فولاد مبارکه و افت آن شوند و به دلیل اینکه یک شرکت بورسی هستیم، آمارها و ارقام به‌صورت ماهانه منتشر می‌شود. ضمن اینکه ما برای رعایت دستورالعمل‌های فروش، همه ارقام را به کیلوگرم به تعزیرات، وزارت صمت و دیگر بخش‌های دولتی اعلام می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: تولید مبارکه نه‌تنها افت نداشته، بلکه افزایش نیز داشته است. اما در خصوص طرح‌های توسعه‌ای باید گفت، فولاد مبارکه پروژه بزرگی را از سال ۱۳۸۹ تعریف کرده است (تولید نورد گرم با ظرفیت ۴.۲ میلیون تن). در فولاد مبارکه، هفت میلیون تن تولید فولاد خام و ۴.۲ میلیون تن نورد گرم داریم و نزدیک به سه میلیون تن از تولیدات خود را به‌صورت خام به فروش می‌رسانیم.

عظیمیان افزود: فولاد مبارکه حدود ۱۱ سال است که تصمیم گرفته پروژه نورد گرم ۲ را راه‌اندازی کند تا تمام فولاد خود را به‌صورت نورد با ارزش افزوده بیشتر به فروش برساند. ۸۰درصد هزینه تولید فولاد، مربوط به فولاد خام است. ۲۰درصد از هزینه‌ها مربوط به تبدیل فولاد به نورد گرم و سرد بوده و زمانی که فولاد خام به نورد تبدیل می‌شود، سود بر کیلوگرم آن، بیش از هزار تومان است و اگر از نورد گرم به نورد سرد تبدیل شود، سود بر کیلوگرم آن به چهارهزار تومان خواهد رسید. یعنی تمام سود در انتهای مسیر تولید به دست می‌آید. 

وی اظهار داشت: ضعف فولاد مبارکه در این بوده است که نورد گرم آن، چندین بار به مناقصه‌های بین‌المللی رفته، اما متأسفانه به دلیل تحریم‌ها نتوانسته است پروژه را به مرحله اجرا برساند. در حال حاضر این پروژه با یک شرکت خارجی، منعقد شده است و در انتظار صدور مجوزها هستیم تا این پروژه بزرگ که نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغال و ۱۶ هزار میلیارد تومان درآمدزایی ایجاد خواهد کرد، تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد و کشور را از واردات ورق بی‌نیاز کند. زیرا طراحی نورد گرم ۲ بر اساس نیازهای بازار انجام شده است.

عظیمیان گفت: دو یا سه نوع فولاد خاص در دنیا وجود دارد که بسیاری از شرکت‌ها به دلیل اینکه صرفه اقتصادی ندارد، آنها را تولید نمی‌کنند. ما در سال حدود ١٠٠هزار تن از این نوع از فولادها، تولید و مابقی را وارد می‌کنیم.

وی افزود: با اجرای پروژه نورد گرم ٢، ٩٠ درصد از نیازهای کشور رفع می‌شود. ما دو خط ٣٠ هزارتنی الکترود گرافیکی در استان یزد در دست اجرا داریم. کشور ما سالیانه ۵٠ هزار تن الکترود گرافیکی استفاده می‌کند که نصف آن مربوط به فولاد مبارکه است.

عظیمیان اظهار داشت: در حال حاضر فولاد مبارکه بخش ماشین‌کاری و تولید الکترود گرافیکی خامی را که پیش‌ازاین از خارج از کشور وارد می‌شد را، خود انجام می‌دهد. ما قصد داریم کل فرایند را خود انجام دهیم که قراردادهای آن منعقد و تجهیزات آن وارد شده است و امیدوار هستیم به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: یک طرح ٣.٧ میلیون تن افزایش ظرفیت فولاد خام کشور را داریم که در کنار طرح‌های بزرگ ١٠ میلیون‌تنی که در جنوب کشور وجود دارند، قرار می‌گیرد. ما فکر کردیم با یک راهکار ساده، تولید فولاد هرمزگان و صبا را از یک و نیم‌میلیون تن به دو میلیون تن، سفیددشت را از ٨٠٠هزار تن به یک میلیون تن افزایش دهیم. با نصب ماشین شماره ۶ ریخته‌گری فولاد مبارکه، ١.٧ افزایش ظرفیت خواهیم داشت و با یک پروژه دوساله و سرمایه‌گذاری ٢۵ هزار میلیاردتومانی، واحدهای موجود حدود ٣.٧ میلیون تن افزایش ظرفیت خواهند داشت که اقدام سودآور و مناسبی است.

عظیمیان در ادامه گفت: دو مگامادول احیای مستقیم برای فولاد مبارکه، پیش‌بینی کردیم که حدود ١١ هزار میلیارد تومان هزینه برای آن درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: باتوجه‌به حوادثی که با کمبود برق در ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم، فولاد مبارکه با هماهنگی با وزارت صمت و نیرو، سه پروژه نیروگاهی ۵۰۰ مگاواتی را برای خود در نظر گرفته است که دو پروژه در استان‌های اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری و یک پروژه در استان هرمزگان قرار دارد. فولاد مبارکه، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده برق و گاز کشور است و روزانه، ۱۴۶۰ مگاوات برق مصرف می‌کند و واحدهای هرمزگان و صبا، روزانه ٣٠٠مگاوات برق نیاز دارند. تکمیل زیرساخت‌های جانبی دو واحد سنگان را در جریان کار داریم. دو خط نورد ٣٠٠ و ۴۵٠ هزارتنی در کاشان و شهرکرد داریم. این موارد، واحدهای تولید گالوانیزه ما هستند و برای تکمیل زنجیره خود در کاشان و شهرکرد، اجرا خواهند شد.

عظمیان گفت: این موارد، طرح‌های توسعه مختص فولاد است. البته طرح انتقال آب نیز هست که فولاد مبارکه در آن مشارکت دارد. ساخت سد تنظیمی کوهرنگ ٣ و انتقال آب به فلات مرکزی کشور و دیگری، انتقال آب جنوب به اصفهان که مشارکت ۴٠ درصدی در آن داریم. خط انتقال آب به خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز مطرح است که ٢٠ درصد مشارکت در آن داریم.

وی افزود: برای اینکه اتفاق خوبی در صنعت فولاد کشور و به‌تبع آن کل صنعت کشور رخ دهد، ما طرح تحول دیجیتال را مطرح کردیم که از پروژه چهارساله بوده و از مردادماه ۱۳۹۹، شروع شده است. انقلاب چهارم صنعتی در بخش‌هایی از دنیا در حال استفاده است. برای اینکه موضوع روشن شود، باید گفت که ذوب‌آهن اصفهان طی دهه ۴۰ و ۵۰، ساخته و بهره‌برداری شده که نسل دوم انقلاب صنعتی است. فولاد مبارکه در دهه ۶۰ ساخته شده و اوایل دهه ۷۰ بهره‌برداری شده است، نسل سوم تکنولوژی انقلاب صنعتی است. 

مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: نسل چهارم انقلاب صنعتی به این موضوع اشاره دارد که کل یک سازمان باید هوشمندسازی شود. شرکت‌های بزرگ، باشگاهی به نام فانوس دریایی تأسیس کرده‌اند. در بخش فولاد، تاکنون چهار شرکت وارد این باشگاه شده‌اند. درواقع ما عقب نیستیم و می‌توانیم به این باشگاه اضافه شویم. نتیجه پروژه طرح تحول دیجیتال، اداره هوشمند فولاد مبارکه بوده و نتیجه‌ای که برای سهامداران دارد، بهره‌وری ۶ تا ۸درصدی است.

عظیمیان گفت: ما برای اولین زیرساخت این کار که آموزش مدیران است، با دانشگاه اصفهان، قراردادی را انعقاد کردیم و در دومین اقدام، با ایرانسل برای نسل پنجم تلفن همراه و نصب تجهیزات آن در فولاد مبارکه قرارداد بستیم که حدود چهار ماه پیش، این قرارداد امضا شد. طرح تحول دیجیتال موجب می‌شود که کشور ما از دیگر کشورهای دنیا عقب نماند. زیرا اگر این اقدامات انجام را انجام ندهیم، بازار و رقابت را از دست خواهیم داد. همچنین اگر هزینه‌ها را کاهش ندهیم، نمی‌توانیم برای سهامداران در خصوص حفظ منافع آنها، اطمینان ایجاد کنیم. سرمایه‌گذاری حدود هزار و ۵٠٠ میلیاردتومانی برای این امر در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار داشت‌: ما تا حدی در گرفتن مجوزها و عقد قراردادها از وزارت صمت و... با مشکل مواجه هستیم. فولاد مبارکه، هیچ‌گونه نیاز مالی چه به لحاظ ارزی و چه به لحاظ ریالی و هیچ نیاز تخصصی ندارد و تمام پروژه‌ها توسط خود فولاد مبارکه، تأمین اعتبار می‌شود. ١١ پروژه بزرگ با ارزشی حدود ١۵۵ هزار میلیارد تومان وجود دارد و حدود ۶٠ هزار نفر اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد کرده است. ما هیچ هزینه‌ای از دولت دریافت نکرده‌ایم. ما تنها باید مجوزهای لازم را از مراجع قانونی دریافت کنیم که در حال رایزنی برای آنها هستیم.

عظیمیان خاطرنشان کرد‌: این پروژه‌ها بین یک تا چهار سال بعد برای سهامداران، سودآوری دارد. پروژه نورد گرم، سه‌ساله و افزایش ظرفیت‌ها و نیرو‌گاه‌ها و طرح تحول دیجیتال، چهارساله هستند. این پروژه‌ها آغاز شده‌اند و در دست اقدام هستند.

وی در خصوص خریدهای سفته‌بازانه گفت: بخش عمده محصولات فولاد مبارکه به دلیل تفاوت هزارتومانی بر کیلوگرم که با بازار دارد، ابهام ایجاد می‌کند. بخش عمده این محصولات با رصدهای عمده، به انبارهای تولیدکنندگان می‌رسد و بیشتر صنایع فعال، از آنها استفاده می‌کنند. البته باید به این نکته توجه کرد که به دلیل حجم سنگین نقدینگی که در جامعه وجود دارد، برخی از مواقع ممکن است فولاد به دلیل اینکه کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، با فعالیت‌های سودجویانه و واسطه‌گری همراه شود. اما این موارد، درصد کمی را به خود اختصاص می‌دهند. ما سعی داریم که بازار را آرام نگه داریم و محصولات به دست تولیدکننده واقعی برسد. هر زمان که تقاضا افزایش یابد و با التهاب مواجه شود، فروش‌های خود را در بورس، نقدی و هر زمان که بازار از آرامش برخوردار است، اقدام به فروش سلف می‌کنیم. نزدیک به ١۵۵ هزار میلیارد تومان، اعتبار نزد مشتریان خود داریم و با فروش اعتباری، این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنیم که کالا را از ما دریافت و تبدیل به محصولات نهایی کنند.

وی تصریح کرد: من قیمت‌گذاری دستوری در بحث ورق را کمتر می‌دانم. بر اساس تعیین سهمیه و سامانه بهین‌یاب، افراد قادر به خرید از بورس کالا هستند. ما تولیدکننده هستیم، نه توزیع‌کننده. برخی از اتفاقاتی را که در بخش توزیع رخ می‌دهد، به ما مرتبط می‌دانند. در برخی از مواقع به دلیل موضوع نقدینگی، سرمایه‌ای بودن فولاد و اشکالاتی که در نظام توزیع وجود دارد، این اتفاق رخ می‌دهد. جلسات زیادی برگزار شد و درنهایت در دی‌ماه سال گذشته، معاونت اجرایی دولت قبل، دستورالعملی را به‌عنوان شیوه‌نامه ارسال کردند که شرایط را تا حدی بهتر کرد. اما کامل نیست و به اصلاح نیاز دارد. آقای فاطمی امین، وزیر صنعت دولت سیزدهم نیز قول داده‌اند که این بخش‌ها و امضاهای طلایی طی سه ماه آینده، برطرف کنند. اگر ١۵۵ هزار نیاز مصرف‌کنندگان واقعی تأمین شود، جایی برای سفته‌بازی باقی نمی‌ماند.

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه اظهار داشت: فولاد مبارکه، سفارش محور است و زمانی که اجباری برای عرضه‌های با تناژ کمتر وجود دارد، موجب می‌شود در یک هفته، کالایی در بورس عرضه شود که مشتریان به آن نیاز ندارند. ما در حال مذاکره برای رفع این اشکالات هستیم، اما به دلیل اینکه تولیدکننده انحصاری در بخش ورق در کشور محسوب می‌شویم، اجازه نمی‌دهیم که اختلاف قیمتی زیادی میان قیمت کشف‌شده در بورس و بازار آزاد و کمبود عرضه رخ دهد.

وی در خصوص موضوع قیمت‌گذاری فولاد تصریح کرد: یک اصل روشن و واضح در اقتصاد دنیا وجود دارد که عرضه و تقاضا نام دارد. اگر عرضه و تقاضا را به یک رابطه منطقی و شفاف برسانیم، رانت، امضاهای طلایی، قیمت‌های مختلف و... ایجاد نخواهد شد. ما تمام مصرف‌کنندگان خود را به جزء می‌شناسیم. واحدی در فولاد مبارکه وجود دارد که کارشناسان به واحدهای مختلف سرکشی می‌کنند. تا پیش از مردادماه سال ۱۳۹۷، میزان تخصیص سهمیه هر واحد برعهده خود فولاد مبارکه بود. با ایجاد سامانه بهین‌یاب و دستور‌العمل‌های مختلف و باهدف شفافیت و اصلاح قیمت‌ها، در این نظام توزیع، اختلال ایجاد شده است. تمام اهداف در جهت خیرخواهانه بوده است، اما بازار به طور معمول به دخالت دولت‌ها، عکس‌العمل منفی نشان می‌دهد. 

مدیرعامل فولاد مبارکه افزود: ما اعلام کردیم که اگر کنترل بازار و تأمین نیاز تولیدکنندگان را برعهده ما بگذارند، با تعهد تأمین ۸۰درصدی نیاز مصرف‌کنندگان، حداکثر تفاوت میان قیمت مبارکه و بازار به زیر ۱۰درصد برسد. الگوهای جهانی باید محلی سازی شوند و نمی‌توان تمام الگوهای کشورهای دیگر را به‌صورت یکجا اجرا کرد.

عظیمیان گفت: کشور ما از ذخایر بزرگ انرژی برخوردار است که مزیتی نسبی برای ما محسوب می‌شود. ما برای حفظ اشتغال، توسعه سرمایه‌گذاری، افزایش ظرفیت‌های موجود و...، باید نحوه تأمین انرژی برای واحدهای صنعتی را به طور محلی در نظر بگیریم. البته در تنظیم بودجه سال ۱۴۰۰، مجلس قیمت حامل‌های انرژی را برای فولادسازان، بیش از دیگر بخش‌های صنعت افزایش داد و آن را به قیمت‌های جهانی نزدیک‌تر کرد.

وی اضافه کرد: بنابراین نباید اشتباه کرد و تنها الگوها و قیمت‌های جهانی را مدنظر قرار داد. البته بازار همواره این بهانه را در اختیار دارد که با قیمت‌های جهانی، خود را تنظیم کند. من فکر می‌کنم بااراده و برنامه‌ای که دولت جدید دارد، می‌توانیم بازار فولاد را از حواشی دور نگه داریم. 

عظیمیان در خصوص ابطال معاملات هفته گذشته فولاد مبارکه تصریح کرد: در برخی از مواقع که قیمت به‌صورت نادرست بالا می‌رود، یا خود فولاد مبارکه برای ابطال معاملات درخواست می‌دهد یا مسئولان وزارت صمت، معاملات را ابطال می‌کنند و اگر این اقدامات صورت نگیرد، فاصله بیشتر خواهد شد. 

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: سیمان، بازیگران زیادی در کشور دارد که بیشتر خصوصی هستند. میلگرد و تیرآهن نیز، بازیگران زیادی به‌صورت دولتی و خصوصی در کشور دارد. اما ورق تنها یک تولیدکننده اصلی دارد. می‌توان رانت‌ها و هیجانات در این بازار را با یک حرکت دسته‌جمعی کاهش داد. سیل نقدینگی بزرگ موجود در جامعه باید به جهات مختلفی مانند دلار، سکه، خودرو، ملک و... حرکت کند. برخی قصد دارند با دلالی و سفته‌بازی وارد بخش فولاد و ورق که کالاهای سرمایه‌ای هستند، شوند. به دلیل اینکه ما تولیدکننده اصلی و بدون رقیب هستیم، می‌توانیم در یک تعامل همه‌جانبه از دولت و مقامات قضایی و حرکت هوشمندانه ۷۰ یا ۸۰درصدی فولاد مبارکه، این بازار را آرام نگه داریم. 

وی درمورد آخرین نرخ صادرات محصولات گفت: ما حدود یک و نیم‌میلیون تن، صادرات داریم و نزدیک به ۹۰۰ یورو، کشف قیمت آن در مزایده است.

عظیمیان در خصوص توانایی فولاد مبارکه برای رسیدن به رکوردهای قبلی تولید (هفت میلیون تن) با وجود قطعی‌های برق در ماه‌های اخیر تصریح کرد: اگر در ١۵۵ هزار دوم سال، برق و گاز قطع نشود، با ترفندهایی می‌توانیم این میزان را پوشش دهیم. اما در پنج‌ماهه گذشته، سه میلیون و ١۵۵ هزار تن تولید فولاد خام داشته‌ایم. در مدت مشابه قبلی، سه میلیون و ١۵۵ هزار تن تولید فولاد خام داشته‌ایم. یعنی این میزان، حدود ۱۲درصد کاهش‌یافته است. 

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: کلاف گرم، دو میلیون و ١۵۵ هزار تن تولید و در مدت مشابه قبلی، دو میلیون و ١۵۵ هزار تن تولید داشته و معادل ۱۴درصد کاهش‌یافته و کلاف سرد، یک درصد کاهش‌یافته است. تولید گالوانیزه به دلیل نبود محدودیت در ناحیه نورد سرد، افزایش‌یافته است. بیشتر مصرف‌کنندگان محصولات رنگی و گالوانیزه نورد سرد، خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی هستند و ما قصد ایجاد محدودیت نداشتیم. زیرا به‌صورت مستقیم به مردم می‌رسد.

وی افزود: درمجموع ١۵۵ هزار تن به علت عدم تأمین برق موردنیاز، کاهش تولید داشته‌ایم. در تیرماه و مردادماه، به یک کوره هم رسیده‌ایم. فولاد مبارکه با داشتن هشت کوره قوس زیر یک سالن، بزرگ‌ترین سالن فولادسازی جهان را دارد. به‌نحوی‌که از تولید ١۵۵ هزارتنی در روزهای عادی به تولید ١۵۵ هزارتنی رسیده‌ایم. در شهریورماه و به‌خصوص در هفته گذشته، روزها با چهار کوره و شب‌ها با ۶ کوره کار می‌کردیم تا این روند را سرعت ببخشیم. اگر برق قطع نشود، به رکوردهای قبلی خواهیم رسید.

عظیمیان گفت: سالانه بیش از دو میلیارد تن فولاد در دنیا تولید می‌شود. بیش از یک میلیارد تن از این میزان را، چین به‌تنهایی تولید می‌کند و دیگر کشورها کمتر از یک میلیارد تن تولید دارند. ایران، دهمین تولیدکننده فولاد در دنیا است. بازیگر اصلی و بلامنازع، چین است که قیمت فولاد، گندله، سنگ‌آهن و کنسانتره را تعیین می‌کند. 

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: باتوجه‌به تحلیل کارشناسان، بازار فولاد دوباره در مسیر و روند صعودی حرکت خواهد کرد، به رونق خواهد رسید و اشخاصی که در این بازار حضور دارند، سود دریافت خواهند کرد و مشکلات یک سال گذشته، تکرار نخواهد شد. برای سرمایه‌گذاری و خرید سهام فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۱، میانگین سالانه ارزش ورق فولاد را نزدیک به یک هزار دلار تخمین بزنیم.

وی در خصوص وضعیت مالی شرکت اظهار داشت: حاشیه سود فولاد مبارکه در ابتدای دهه ۹۰، در محدوده ۳۰درصد بوده، اما در سال‌های ۹۱ و ۹۲، این رقم با جهش نرخ ارز به ۴۰درصد رسیده است. در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ هم‌زمان با رکود بازارهای جهانی، حاشیه سود فولاد مبارکه نیز با کاهش همراه شد و از سال ۸۶ تاکنون، مشابه سال‌های ۹۰ تا ۹۴ هم‌زمان با افزایش نرخ ارز مجدداً حاشیه سود فولاد به بیش از ۴۰درصد رسیده است. دلیل اصلی بالارفتن حاشیه سود فولاد مبارکه، تولید، کنترل هزینه‌ها، شفافیت در تراکنش‌ها و فعالیت‌های مالی، بازدهی سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه و رونق بازار فولاد بوده است. جهش نرخ ارز نیز کمک ویژه‌ای به این رونق و سودآوری کرده است.

عظیمیان درمورد دلایل پیش‌گام بودن فولاد مبارکه در خرید سهام خزانه (حدود هزار و ١۵۵ هزار تومان) گفت: عوام تصور دارند بازارگردانان در شرایط ریزش بازار باید به کمک آن بیایند و از ریزش آن جلوگیری کنند. اما از سوی دیگر اشخاصی که نگران منابع مالی شرکت هستند، این هزار و ١۵۵ هزار تومان را مانند کاهش سرمایه برای شرکت در نظر می‌گیرند. مطابق با قوانین، هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام شرکت خود را خریداری کند. سازمان بورس، راهکاری تحت عنوان سهام خزانه پیشنهاد داد و مجوز را برای ما صادر کرد تا هیجانات بورس را کنترل و از ریزش بازار کم کند. همچنین از حقوق سهامداران نیز حمایت کند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اضافه کرد: ما توانستیم یک میلیارد و ١۵۵ هزار و ١۵۵ هزار و ۸۳۶ سهم را به رقم هزار و ١۵۵ هزار تومان خریداری کنیم و این رقم طی روزها و اندازه‌های مختلف توسط صندوق سبدگردان شرکت توسعه (که با سرمایه اولیه ١۵۵ هزار تومان توسط فولاد مبارکه تأسیس شده است) خریداری شد. ۴۰۳ میلیون برگه سهم از فولاد مبارکه، ۱۶۱ میلیون برگه سهم از فولاد هرمزگان و ١۵۵ هزار برگه سهم از توسعه معادن توسط بازارگردان خریداری شد تا از ریزش سهم جلوگیری شود.

وی در ادامه گفت: این خرید (سهام خزانه) به‌نوعی کاهش سرمایه نیز محسوب می‌شود، اما باید در نظر گرفت که از سال ۹۷ تاکنون، فولاد سه افزایش سرمایه واقعی از محل سود انباشته سهامداران و مقداری از سایر اندوخته داشته است. به‌طوری‌که سرمایه ثبتی فولاد مبارکه در سال ۹۷، از حدود ١۵۵ هزار میلیارد تومان و ۷۰۰ به ١۵۵ هزار و ١۵۵ هزار تومان در سال ۹۸ رسیده است. همچنین در مرحله دوم، این سرمایه ثبتی به ١۵۵ هزار و ١۵۵ هزار تومان و در مرحله سوم نیز، به ١۵۵ هزار و ١۵۵ هزار تومان رسیده است. در جریان این اقدامات، اوراق سهام جدید ساخته شده و در اختیار سهامداران قرار گرفته است و علاوه بر این موضوع، سود تقسیمی خوبی را نیز به‌صورت سالانه تقسیم کردیم.

عظیمیان خاطرنشان کرد: پس سرمایه سهامداران در عوض کاهش هزار و ١۵۵ هزارتومانی از ١۵۵ هزار و ١۵۵ هزار تومان به حدود ١۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه این سهام وجود دارد و تنها در برخی از شرایط، ممکن است فروش آن با زیان همراه شود که این زیان، چشمگیر نیست. در پایان عملیات خرید، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان زیان داشتیم. اما این زیان جبران شد. ضمن اینکه این سرمایه مجدد برای سهامداران فولاد مبارکه است و این خرید موجب شد تا از زیان و ریزش فولاد مبارکه جلوگیری شود. همچنین با این اقدام خوب هیئت‌مدیره فولاد مبارکه که با استفاده از ابزارها و ترفندهای خوب مالی صورت گرفت، حاشیه سود فولاد مبارکه با افزایش همراه شد و «فولاد» مشابه زمان‌های گذشته در اوج ماند.

مدیرعامل فولاد مبارکه در توضیح دلایل عدم افزایش سیاست تقسیم سود برای استفاده از منابع مالی خارج از شرکت تصریح کرد: فولاد مبارکه هم تقسیم سود را انجام می‌دهد و هم از تسهیلات بانکی استفاده می‌کند. برای مثال همراه با ١۵۵ هزار میلیارد تومان اعتباری که در اختیار خریداران کالای خود قرار دادیم، حدود ١۵۵ هزار میلیارد تومان از بانک‌ها نیز تسهیلات گرفتیم و با این روش ما به‌صورت عمدی، رانتی را به مصرف‌کنندگان خود می‌دهیم.

وی اظهار داشت: قراردادی نانوشته از ١۵۵ هزار گذشته در فولاد مبارکه در حال اجرا است که فولاد مبارکه از رشته تخصصی خود خارج نشود و همه سرمایه‌گذاری‌های آن نیز در این زمینه است. شعار معروف از سنگ تا رنگ نیز وجود دارد. یعنی از سنگ‌آهن تا ورق رنگی. این حرکت فولاد مبارکه، بسیار هوشمندانه بوده و جایی نوشته نشده است. اما همه به این منشور پایبند بودند و فولاد مبارکه در رشته خود، توسعه و پیشرفت داشته است. این اقدام موجب شده است تا ارزش افزوده و سودآوری بیشتری برای فولاد مبارکه ایجاد شود.

عظیمیان افزود: سهامداران نیز متوجه این موضوع هستند که این حرکت هوشمندانه فولاد مبارکه موجب شده است که سرمایه و دارایی آنها، با رشد و توسعه خوب و مناسبی همراه شود. برای مثال ما هرسال در مجمع، با انجام مقایسه‌ای میان اشخاصی که پول خود را در بازارهای ارز، طلا و فولاد سرمایه‌گذاری و اشخاصی که سهام فولاد را خریداری کرده‌اند، متوجه می‌شویم که گروه دوم از سود بیشتری برخوردار شده‌اند.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ما همیشه زیر ١۵۵ هزار به‌ازای هر سهم سود تقسیم می‌کردیم، اما مجمع در سال جاری به دلایل خاص تکلیف کرد که ١۵۵ هزار به‌ازای هر سهم سود تقسیم شود و مقداری از منابع ما را محدود کرد. از ١۵۵ هزار، سود توزیع می‌شود و هم از تسهیلات و هم سیاست توزیع سود، استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در پنج‌ماهه گذشته، نزدیک به ١۵۵ هزار میلیارد تومان فروش داشتیم. درحالی‌که کل فروش سال گذشته، حدود ١۵۵ هزار میلیارد تومان بوده است. اگر این روند ادامه پیدا کند و به تولید خدشه‌ای وارد نشود، پیش‌بینی می‌کنیم حدود ١۵۵ هزار میلیارد تومان سود خالص کسب کنیم. 

عظیمیان با اشاره به نکته‌ای در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی یادآور شد: از زمان شیوع کرونا و نیاز شدید بیماران به اکسیژن، این واحد تولیدی فروش اکسیژن اضافی خود را متوقف کرده است و آن را به‌صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌های کشور قرار می‌دهد. به‌نحوی‌که در یک سال گذشته بیش از ١۵۵ هزار تن اکسیژن به بیمارستان‌ها اهدا کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: در سال گذشته حدود ١۵۵ هزار تومان تجهیزات بیمارستانی برای بیمارستان‌ها خریداری کردیم و در سال جاری نیز، ١۵۵ هزار تومان برای کمک به مبارزه با کرونا اختصاص دادیم. 

عظیمیان پس از یادآوری تجربه فولاد مبارکه در خصوص کمک به زلزله‌زدگان سال ۹۸ گفت: در حال حاضر، فولاد مبارکه در سه طرح آبی کشور مشارکت دارد. سال گذشته، فولاد مبارکه نام خود را سال رکورد گذاشت که دلیل آن، زدن رکورد در همه بخش‌ها بود. ذکر این نکته مهم است که ما ۱۳۶ ذوب در ١۵۵ هزار را به ۱۴۱ ذوب در ۲۴ ساعت رسانده‌ایم.

وی یادآور شد: فولاد مبارکه، آمادگی هرگونه همکاری در خصوص کمک به طرح مسکن‌سازی دولت جدید را دارد. مصرف فولاد مبارکه از آب زاینده‌رود، یک درصد است. فولاد مبارکه، سه اقدام در جهت جلوگیری از بحران زاینده‌رود نیز انجام داده است که خریداری پس‌آب ۹ شهر در اطراف فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیاردتومانی در این بخش و اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان در جهت بازگردانی این آب و تغییر تکنولوژی (حرکت به سمت تکنولوژی‌هایی که مصرف آب را به حداقل برساند)، از جمله این اقدامات بوده است. این در حالی است که حدود ١۵۵ هزار مکعب از مساحت ۳۵ مترمربع فولاد مبارکه، زیر پوشش فضای سبز است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در پایان گفت: طبق گفته رئیس‌جمهور که به‌تازگی به طبس آمده بودند، باید نظام پیمانکاری و کارگرانی که در این بخش کار می‌کنند، متحول شود. ما این کار را از دو ماه پیش آغاز کرده‌ایم و به مسائل پیمانکاران و کارگران خود رسیدگی می‌کنیم تا بر اساس قوانین موجود، مشکلات آنها را حل کنیم و به حداقل برسانیم و هرگونه مساعدت و کمک ممکنی را در این بخش اجرا کنیم. درمجموع، نوید روزهای خوب و پیشتازی فولاد مبارکه در خدمت به‌نظام، مردم و سهامداران را می‌دهم.