۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

هشدار درباره عقب ماندن تولید مرغ از مصرف / بلاتکلیفی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بازار نهاده های خوراک دام را آشفته تر کرد

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۱
کد خبر: 563010
هشدار درباره عقب ماندن تولید مرغ از مصرف / بلاتکلیفی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بازار نهاده های خوراک دام را آشفته تر کرد

بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی مصرف سرانه مرغ در کشور سالیانه ۳۲ کیلوگرم است که این میزان دو برابر میانگین جهانی است. کارشناسان پیش بینی می کنند با توجه به قیمت بالاتر سایر گوشت ها، سرانه مصرف گوشت مرغ در سال ۱۴۰۰ در کشور افزایش بیشتری داشته باشد. اما تولید مرغ با مشکلات جدی روبه رو است، مشکلاتی که می تواند این منبع پروتئینی را نیز مانند سایر منابع از دسترس تعداد بیشتری از اقشارش کم در آمد جامعه خارج کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، بر اساس گزارش سازمان دامپزشکی کشور ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف کنندگان گوشت مرغ در جهان است . آمار این سازمان نشان می دهد سال گذشته دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است و بر اساس میزان جمعیت کشور مصرف سرانه گوشت مرغ سالیانه ۳۲ کیلوگرم یعنی دو برابر میانگین جهانی است.

پیش بینی ها حاکی از آن است در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش بیشتر سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور باشیم. کارشناسان بر این باورند  قیمت بالاتر سایر گوشت ها در مقایسه با مرغ و بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم و کاهش توان خرید آن ها یکی از دلایل این رشد است. 

اما صنعت پرورش مرغ گوشتی کشور با مشکلاتی مواجه است که در صورت مرتفع نشدن آن ها این منبع پروتئینی نیز مانند گوشت قرمز و‌‌ ماهی از سبد غذایی تعداد بیشتری از مردم حذف می شود.

مشکلات جدی مرغداران در تامین نهاده های خوراک دام

محمد یوسفی، رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران، در گفت و‌گو‌ با اقتصاد آنلاین  از جمله این مشکلات را تامین نهاده های خوراک دام به میزان کافی ‌و به قیمت مناسب می داند. 

وی ادامه داد: برای پاسخ به افزایش تقاضای جامعه برای خرید گوشت مرغ باید برنامه ریزی درستی انجام شود که شامل تامین مواد اولیه تولید به میزان کافی با قیمت مناسب می شود.

یوسفی از مهمترین این مواد اولیه را جوجه یکروزه، نهاده های خوراک دام، مکمل های خوراکی، دارو و واکسن ‌‌عنوان کرد. 

وی گفت: در حال حاضر تولید مرغ بیش از همه در بخش نهاده های خوراک دام و جوجه یکروزه مشکل دارد. 

یوسفی با تاکید بر اینکه میزان نیاز کشور به جوجه یکروز ۱۴۰ میلیون قطعه است، افزود: اما در ماه های اخیر میزان تولید جوجه یکروزه کاهش داشته و مرغداران در تامین آن برای تولید در واحدهای مرغداری با مشکل مواجه بودند. 

وی تصریح کرد: همچنین قیمت جوجه یکروزه جهش داشت و فاصله آن با قیمت مصوب بسیار زیاد شد تا حدی که مرغداران برای خرید جوجه یکروزه با مشکل نقدینگی مواجه شدند و کمتر از ظرفیت واحدهای مرغداری جوجه ریزی کردند. 

یوسفی یادآور شد: قیمت مصوب جوجه یکروز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است در حالی در مقطعی مرغداران برای خرید هر قطعه جوجه تا ۱۱ هزار تومان پول پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه گرانی جوجه یکروزه یک دلیل مهم برای کاهش تولید است، اظهار کرد:  موج‌ گرانی مرغ که از اسفندماه سال گذشته شاهد آن بودیم نتیجه همین اتفاق یعنی کاهش عرضه جوجه یکروزه و افزایش جهشی قیمت آن بود. 

یوسفی اضافه کرد: کاهش عرضه جوجه یکروزه و بالا رفتن قیمت آن، تولید مرغ را کاهش و قیمت ها را افزایش داد و همین امر سهم مرغ را در سبد مصرف خانواده کمتر کرد. 

وی با اشاره به تصمیمات وزارت جهاد برای تنظیم بازار جوجه یکروزه و تعادل در قیمت آن ، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با موافقت دولت قبل، مجوز واردات تخم مرغ نطفه دار را صادر کرده است تا از این طریق میزان عرضه جوجه یکروزه به بازار افزایش و قیمت ها تعدیل شود.

یوسفی ادامه داد: هر چند این تصمیم تا امروز اجرا نشده است، اما تاثیر خود را بر بازار گذاشته و قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

به گفته وی؛ همچنان جوجه یکروزه گران است و قیمت تمام شده تولید را برای مرغدار بالا می برد.

رئیس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران، مشکل جدی دیگری که امروز تولید مرغ با آن روبه رو است و نتیجه آن خارج شدن مرغ از دسترس درصد بیشتری از افراد جامعه می شود را تامین نهاده های خوراک دام به میزان کافی با قیمت مناسب عنوان کرد.

یوسفی گفت: با میزان تولیدی که اکنون در مرغداری ها انجام می شود، برای پاسخ به نیاز بازار مصرف ، وزن مرغ ها در پایان دوره باید حداقل به ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم برسد که برای آن نیاز به دان به میزان کافی است. 

وی با با بیان اینکه یک مرغ گوشتی با ضریب تبدیل ۲ تا پایان دوره نیاز به حدود ۵۰۰۰ گرم خوراک دارد، افزود: یعنی به‌طور میانگین میزان نیاز خوراک هر مرغ در روز حدود ۱۰۰ گرم است که این مقدار از خوراک در ابتدای دوره پرورش کمتر و در انتهای آن بیشتر می شود.

وی ادامه داد: یک برنامه غذایی مرغ باید به‌گونه‌ ای تنظیم شود که بتواند تمام نیازهای غذایی جوجه‌های گوشتی را در طی دوره‌های مختلف رشد تأمین کند تا منتج به راندمان تولید و سودآوری شود و درعین‌حال از قیمت مناسبی برخوردار باشد.

به گفته یوسفی؛ در حال حاضر به میزان نیاز دان در اختیار مرغداران قرار نمی گیرد، ضمن اینکه بخشی از نهاده های خوراک با قیمت بازار آزاد و گران به دست آن ها می رسد.

وی یادآور شد: عمده‌ترین هزینه‌ها در بحث مرغ گوشتی را خوراک تشکیل می‌دهد و برای رسیدن به حداکثر پتانسیل تولید لازم است مواد غذایی در جیره مرغ‌های گوشتی با توازن صحیحی برقرار باشد، با توجه به مشکلات تامین دان در شرایط کنونی، هزینه تمام شده تولید مرغ برای مرغدار بسیار بالا رفته است و ادامه آن می تواند منجر به کاهش قابل توجه تولید و عرضه آن شود.

یوسفی مقصر مشکلات تامین نهاده های خوراک دام و بازار آن ها را عدم هماهنگی بین دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست.

وی تاکید کرد: هر چند کشور در تامین ارز واردات نهاده های خوراک دام با مشکل مواجه است، اما مقصر اصلی مشکلات بازار نهاده های خوراک دام وزارتخانه های متولی هستند.

یوسفی همچنین بخشی از آشفتگی بازار نهاده را مربوط به بلاتکلیفی نوع ارز تخصیصی به واردات آن ها عنوان کرد و گفت: مجلس اعلام کرد که تصمیم به حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) از واردات نهاده های خوراک دام دارد، اعلام این تصمیم بر بازار تاثیر داشت و آن را آشفته تر کرده است.

زیان ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومانی مرغداران در هر کیلوگرم مرغ

حبیب اسدالله نژاد، نایب رئیس کانون سراسری مرغداران ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین نیز معتقد است؛ مشکلات که اکنون گریبان صنعت مرغ گوشتی را گرفته است اجازه نمی دهد مطابق با افزایش تقاضا در بازار مرغ تولید و عرضه شود.

وی از عدم تامین نهاده های خوراک دام در دوره پرورش جاری مرغ گوشتی در کشور خبر داد و گفت: ۲۰ روز از آغاز دوره پرورش جاری مرغ گوشتی می گذرد، اما تا امروز دولت هیچ نهاده خوراک دامی با قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار نداده است.

اسدالله نژاد ادامه داد: به نظر می رسد با ادامه این روند مرغداران تا پایان دوره پرورش جاری مجبور به تامین نهاده های دامی از بازار آزاد با قیمت های بسیار بالا شوند که نتیجه آن کاهش تولید و بالا رفتن قیمت ها در بازار مرغ است.

وی پیش بینی کرد: با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی مرغداران برای تامین نهاده های خوراک دام، در دوره بعد پرورش میزان جوجه ریزی ۳۰ درصد کاهش می‌یابد که خود زمینه ساز افزایش دوباره قیمت مرغ در بازار است.

اسدالله نژاد یاد آورشد: در واحدهای مرغداری ۷۰ درصد هزینه تولید مرغ مربوط به دان است.

وی با انتقاد از گرانی جوجه یکروز نیز گفت: جوجه یکروزه ۵ درصد از هزینه تمام شده تولید را تشکیل می دهد و به هر میزان که مرغدار آن را گران تر بخرد قیمت تمام شده تولید مرغ نیز افزایش می یابد.

اسدالله نژاد قیمت تمام شده تولید حال حاضر هر کیلوگرم مرغ برای مرغدار را ۲۰ تا ۲۱ هزار تومان اعلام کرد در حالی که قیمت خرید هر کیلوگرم آن از مرغداران درب مرغداری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: به این ترتیب مرغداران در هر کیلوگرم مرغ ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان زیان می کنند.

اسدالله نژاد خواستار توجه بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات تامین و قیمت نهاده های خوراک دام و جوجه یکروزه شده و نسبت به آینده تولید در این صنعت در صورت عدم رفع مشکلات هشدار داد.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران ایران گفت: در حال حاضر یک دوره پرورش مرغ در تامین نهاده های خوراک دام به میزان کافی و با قیمت مناسب تاخیر داریم و تکرار آن در دوره های بعد بدون شک موج های گرانی بیشتری در بازار مرغ ایجاد خواهد کرد.

اسدالله نژاد سامانه بازارگاه ( سامانه توزیع نهاده های دامی) را نیز ناکارآمد دانست که به دلیل اشکالات متعدد بر آشفتگی بازار نهاده های خوراک دام دامن زده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ نابسامانی در بازار نهاده های خوراک دام بیش از آنکه تحت تاثیر تامین ارز باشد نتیجه ناهماهنگی بین دستگاه های مربوطه و تصمیمات غیر کارشناسی است که تاوان آن را مرغداران با زیان و مصرف کننده با کاهش توان خرید می دهد.