۰ نفر

بلومبرگ بررسی کرد؛

قیمت برق ایران ۳درصد قیمت برق اروپایی

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبر: 563004
قیمت برق ایران ۳درصد قیمت برق اروپایی

پایگاه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی به بررسی بازار برق ایران و قیمتهای ارزان آن پرداخت که خلاف روند جهانی بوده و مانند یک سپر اقتصادی به ایستادگی در برابر تحریمهای بین المللی کمک کرده است.

بلومبرگ در این گزارش نوشت: در حالی که قیمتهای برق اروپایی در یک ماه گذشته جهش پیدا کرده و باعث تعطیلی صنایع انرژی بر شده و ریسک خاموشی ها را جدی کرده اما قیمت برق ایران کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بازار برق ایران در وب سایت خود اعلام کرد که میانگین قیمت هر مگاوات برق روز پنج شنبه معادل ۱۲.۴۵ یورو (۱۴.۶۵ دلار) یا حدود ۴۰ برابر پایین تر از میانگین قیمت روزانه برق برای انگلیس بود و طبق قیمتهای اسپات بورس برق اروپایی، کمتر از ۱۰ درصد هزینه برق در آلمان است.

ایران که دومین ذخایر بزرگ گاز و چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، معمولا یکی از ارزانترین قیمتهای برق در جهان را دارد. برق ایران در شبکه هایی جریان پیدا می کند که به هفت کشور همسایه و همچنین بازارهایی در ازبکستان و قزاقستان وصل می شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، حتی اگر اقتصاد ایران در سه سال گذشته تحت فشار تحریمهای آمریکا قرار گرفته باشد اما صنایع متکی به برق و گاز آن توسعه پیدا کرده اند. تولید فولاد ایران در هشت ماه نخست سال با روندی سریعتر از تولید چین رشد کرد و ایران را به دهمین تولیدکننده بزرگ این فلز در جهان تبدیل کرد. حجم بالای برق مورد نیاز برای فعالیت سانتریفوژهایی که برای تولید سوخت هسته ای استفاده می شوند هم بدون مانع جریان داشته است.