۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط فلزات گرانبها با داده های مثبت اقتصادی آمریکا / ریزش بیش از ۴۰دلاری فلز زرد

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۱۸
کد خبر: 563002
سقوط فلزات گرانبها با داده های مثبت اقتصادی آمریکا / ریزش بیش از ۴۰دلاری فلز زرد

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده به شدت کاهش یافت تا جایی که طلا به پایین‌ترین سطح قیمت چهار هفته گذشته و نقره به کمترین سطح قیمت پنج هفته گذشته خود رسید.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ انتشار داده‌های اقتصادی جدید آمریکا که بیش از سطح انتظارات ظاهر شد، منجر به افزایش شاخص دلار آمریکا شد، مساله‌ای که به روند کاهش قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها کمک کرد. وضعیت نمودارهای کوتاه مدت برای هر دو فلز به شکل قابل توجهی نزولی شده که بر عملکرد سرمایه‌گذاران در این بازار تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. بر این اساس روز گذشته، طلای آتی اکتبر با ۴۱.۱۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۵۱.۵۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۱.۰۵۶ دلار کاهش به قیمت ۲۲.۷۴ دلار در هر اونس معامله شد.

بر اساس داده‌های اقتصادی منتشر شده خرده فروشی ماه آگوست ایالات متحده در حالی ۰.۷ درصد افزایش یافت که پیش‌بینی‌ها خبر از کاهش ۰.۸ درصدی آن می‌داد. ادعای بیکاری نیز اگرچه اندکی افزایش یافت اما همچنان پایین‌ترین سطح زمان همه‌گیری کرونا را حفظ کرده است. بر اساس این گزارش از اواسط ماه جولای روند مطالبات کاهش یافته است. این گزارش‌ها همچنین بار دیگر بر مساله سیاست‌های پولی ایالات متحده تاثیرگذار خواهد بود.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند نزولی داشت. در ایالات متحده هم شاخص‌ها عمدتا روند نزولی داشتند و تنها شاخص نزدک اندکی افزایش یافت. بازارهای جهانی سهام روز پنجشنبه تحت فشار قیمت‌ها و تا حدودی نگرانی از داده‌های اقتصادی منتشر شده از چین به عنوان دومین اقتصاد جهان و بزرگترین وارد کننده فلزات در جهان قرار گرفت. گزارش‌هایی که از چین منتشر شده حاکی از آن است که گروه چاینا اور گرند China Evergrande Group به عنوان یک توسعه دهنده بزرگ املاک، با مشکلات جدی مالی روبرو شده که می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از مشکلات جدی بخش مسکن چین در نظر گرفته شود، البته باید این مساله را در نظر داشت که بخش مسکن عامل مهمی در رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

در بازارهای کلیدی خارجی، قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس با اندکی کاهش در حدود ۷۲.۱۵ دلار در هر بشکه معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز به محدوده ۱.۳۳۴ درصدی رسید. 

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلا از روز گذشته از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی چهار هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه به طور کلی منتفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت نزدیک به ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۷۶۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۷۸۰ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا نیز در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۴۳.۵۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۳۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۳۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۳.۳۶ دلار در هر اونس مشاهده شده همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۲.۴۸۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۲.۳۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.