۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت قیمت نفت به دنبال رفع تدریجی اختلال عرضه در آمریکا / بازار همچنان شاهد کسری خواهد بود

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷
کد خبر: 562996
افت قیمت نفت به دنبال رفع تدریجی اختلال عرضه در آمریکا / بازار همچنان شاهد کسری خواهد بود

پس از بازیابی تدریجی تولید در خلیج مکزیک آمریکا، قیمت نفت در آخرین روز معاملات هفته اندکی کاهش یافت.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که تا حدودی عرضه در خلیج مکزیک آمریکا به دنبال خسارات دو طوفان مجددا از سر گرفته شد، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت، اما با این حال، هر دو شاخص در مسیر ثبت رشد هفتگی 4درصدی قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت 21سنت سود خود را در جلسه معاملاتی گذشته از دست داد، 17سنت معادل 0.2درصد کاهش یافت و به 75دلار و 50سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با وجود اینکه روز پنجشنبه بدون تغییر باقی ماند، امروز با 18سنت معادل 0.3درصد افت، به قیمت 72دلار و 43سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA اذعان داشت: "از آنجا که تولید فراساحلی ایالات متحده به آرامی در حال بازگشت است و در حالی که وضعیت در بخش‌های بزرگی از آسیا هنوز به حالت عادی بازنگشته و همچنین برخی از کشورها هنوز درگیر مهار شیوع سویه دلتای ویروس کرونا هستند، قیمت نفت اندکی کاهش یافته است."

از آنجا که تولید در خلیج مکزیک آمریکا پس از خسارات ناشی از طوفان آیدا در اواخر ماه آگوست و همچنین طوفان نیکولاس در هفته جاری، کندتر از حد انتظار بازیابی شد، هر دو قرارداد نفتی در مسیر ثبت رشد هفتگی 4درصدی قرار گرفت.

مویا اظهار کرد: "به رغم وجود ضعف گسترده در میان کالاها که ناشی از تقویت دلار آمریکا بوده، قیمت نفت هفته خوب دیگری را پشت سر می‌گذارد."

دلار روز جمعه به بالاترین سطح خود در طول سه هفته گذشته رسید و واردات نفت خام قابل معامله با دلار را برای کشورهایی که سایر ارزها را در اختیار دارند، گران‌تر کرد.

لازم به ذکر است که تا روز پنجشنبه، حدود 28درصد از تولید نفت خلیج مکزیک آمریکا، دو هفته و نیم پس از خسارات طوفان آیدا، همچنان متوقف بود.

ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک‌المنافع خاطرنشان کرد: "بازگشت کامل تولید، هنوز بیش از آنچه که مردم فکر می‌کنند طول خواهد کشید. این موضوع، یک عامل حمایت‌کننده برای بازار بوده است. همچنین ما شاهد شرایط کسری عرضه بیشتری خواهیم بود."

داده‌های اولیه اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده نشان می‌دهد که صادرات نفت خام آمریکا از 3میلیون بشکه در روز در اواخر ماه آگوست، به بین 2.34میلیون و 2.62میلیون بشکه در روز در ماه سپتامبر کاهش یافته است.

ویوک دار همچنین به داده‌های آژانس بین‌االمللی انرژی در هفته جاری اشاره کرد که نشان می‌دهد از آنجا که انتظار می‌رود بهبود تقاضای سوخت از عرضه پیشی بگیرد، ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در ماه نوامبر به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.