۰ نفر

سخنگوی کرملین؛

راه اندازی خط لوله نورد استریم ۲ قیمت گاز در اروپا را متوازن می کند

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۰۷
کد خبر: 562931
راه اندازی خط لوله نورد استریم ۲ قیمت گاز در اروپا را متوازن می کند

سخنگوی کرملین اعلام کرد که راه اندازی سریع خط لوله گازی نورد استریم ۲ از روسیه به آلمان قیمتهای بالای گاز در اروپا را متوازن خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دیمیری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: شروع فروش گاز از این مسیر که فعالیت آن باید از سوی رگولاتور آلمان تایید شود، مانع رشد قیمتهای گاز در اروپا می شود. وی همچنین اظهار کرد امکان صادرات گاز غول انرژی روس‌نفت از طریق این مسیر به اروپا مکررا مطرح شده اما هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نوشت: وزارت انرژی روسیه قرار است در روزهای آتی گزارشی را درباره امکان صادرات گاز روس‌نفت به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۲ آماده کند.

حقوق انحصاری صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله در کنترل شرکت گازپروم است.

شرکت روس‌نفت و سهامدارش شرکت بریتیش پترولیوم مدتها به دنبال صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا بوده اند زیرا این صادرات سود بیشتری از فروش داخلی دارد. ایگور سچین، مدیر روس‌نفت و متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه مکررا در کرملین برای محدود کردن حقوق صادرات گازپروم لابی کرده است.

در بحبوحه کاهش ذخایر گاز اروپا، قیمت معاملات تک در قطب گاز تی تی اف هلند روز چهارشنبه به رکورد ۷۹ یورو به ازای هر مگاوات ساعت یا بیش از ۹۶۰ دلار به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسید.

افزایش کم سابقه قیمتهای انرژی که هزینه های برق اروپا را به رکورد کم سابقه ای در چند سال اخیر رسانده است بعید است پیش از پایان سال تسهیل شود و از یک فصل گرمایش زمستانی گران برای مصرف کنندگان حکایت دارد.

روسیه هفته گذشته اعلام کرد ساخت پروژه ۱۱ میلیارد دلار نورد استریم ۲ به آلمان که صادرات گاز این کشور از طریق دریای بالتیک را دو برابر می کند تکمیل شده است.

بر اساس گزارش رویترز، رگولاتور انرژی آلمان دوشنبه هفته جاری اعلام کرد چهار ماه برای تکمیل تایید فعالیت خط لوله جدید زمان دارد. رگولاتور آلمان باید اطمینان حاصل کند که نورد استریم مطابق با مقررات اتحادیه اروپاست و وقتی به آبها و خاک سرزمین آلمان می رسد، مالکان آن باید از تامین کنندگان گاز جدا باشند.