۰ نفر

چین واردات گاز طبیعی را جایگزین نفت خام می‌ کند

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۰۱
کد خبر: 562930
چین واردات گاز طبیعی را جایگزین نفت خام می‌ کند

آمارهای رسمی چین نشان می‌دهد، این کشور واردات نفت خام خود را کاهش و واردات گاز طبیعی را جایگزین می‌کند از آغاز سال 2021 واردات نفت خام چین 5.7 درصد کاهش یافته اما واردات گاز طبیعی بیش از 20 درصد رشد کرده است.

به گزارش راشا تودی، آمارهای رسمی کشور چین نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، واردات نفت خام خود را کاهش و واردات گاز طبیعی را جایگزین می‌کند. از آغاز سال 2021 واردات نفت خام چین 5.7 درصد کاهش یافته اما واردات گاز طبیعی بیش از 20 درصد رشد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس ؛ بر اساس این آمارها، چین از ماه ژانویه تا آگوست در مجموع 346.36 میلیون تن نفت وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.7 درصد کاهش داشته است و در همین زمان واردات گاز طبیعی با رشد 22.2 درصد به رقم 79.31 میلیون تن افزایش یافته است.

آن طور که در این اسناد مشخص است، تنها در ماه آگوست چین 44.53 میلیون تن نفت و 10.44 میلیون تن گاز طبیعی وارد کرده است که واردات نفت خام 6.2 درصد کاهش یافته اما گاز طبیعی 11.5 درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش تولید نفت چین هم طی 8 ماه گذشته 2.4 درصد رشد یافته و به رقم 132.22 میلیون تن رسیده است و میزان پالایش نفت خام نیز رشد 7.4 درصدی را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش شرکت‌های انرژی چین 136.1 میلیارد مترمکعب در بازه زمانی یاد شده گاز تولید کرده‌اند که 10.8 درصد رشد دارد و طی ماه گذشته تولید گاز این کشور رشد 15.5 درصد را ثبت کرده که بیشتر از دوران همه‌گیری ویروس کرونا در آگوست سال 2019 است.

پیش از این میزان واردات نفت خام چین در ماه جولای از کمترین میزان 6 ماه گذشته دوباره روند صعودی به خود گرفت چرا که پالایشگاه‌های دولتی پس از دوران تعمیرات تصمیم به افزایش تولید گرفته بودند. در این میان پالایشگاه‌های وابسته فعالیت خود را به دلیل بررسی‌ها و ارزیابی‌های رسمی در حوزه تجارت و مالیات کم کرده بودند.

پکن بازرسی‌هایی را از ماه آوریل در مورد تجارت غیرقانونی و واردات آغاز کرده و این مسأله سود پالایشگاه‌های وابسته به دولت را تا حدودی تحت تأثیر قرار داده است.

براساس تحقیقات "ریفینیتیو اویل" (Refinitiv Oil) که چشم اندازهای قابل تاملی در خصوص بازار نفت ارائه می دهد، چین از ماه نوامبر تا مارس (آبان تا اسفند) به طور متوسط ​​روزانه ۵۷۰ هزار بشکه نفت خام ایران را خریداری کرده است و میزان ذکر شده نزدیک به پنج درصد کل نیاز نفتی این بزرگترین وارد کننده نفت خام در جهان است.