۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

سهم مکران از یک میلیون واحد مسکونی چقدر است؟ / جانمایی صحیح؛ حلقه مفقوده طرح

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۲۱
کد خبر: 562782
سهم مکران از یک میلیون واحد مسکونی چقدر است؟ / جانمایی صحیح؛ حلقه مفقوده طرح

طرح جهش تولید مسکن تا یک میلیون واحد در سال در حالی از سوی دولت پیگیری می‌شود که جای بررسی کارشناسی در خصوص جانمایی زمین‌های در نظر گرفته شده برای این طرح خالی است.

به گزارش اقتصادآنلاین، دولت اعلام کرده است زمین را رایگان در اختیار انبوه سازان قرار می‌دهد. این زمین‌ها مازاد اراضی متعلق به دستگاه‌های دولتی است که قرار است در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

گفته می‌شود داخل شهرهای جدیدی مانند پرند، پردیس و هشتگرد زمین‌های دولتی وجود داشته همچنین در بافت مسکونی شهرها نیز زمین‌هایی وجود دارد که متعلق به دولت بوده و می‌تواند در اختیار این طرح قرار گیرد. درحال‌حاضر نیز در چهار نقطه استان تهران مانند شهریار، اسلام شهر، نصیرآباد و قرچک ورامین طرح اقدام ملی مسکن در حال اجرا است.

فشار مضاعف بر شهرهای پر جمعیت

اما آیا این تمهید درستی برای جانمایی مسکن مازاد تولیدی است؟ کارشناسان توسعه شهری معتقد هستند ساخت مسکن مازاد در شهرهایی که از تراکم جمعیت رنج می‌برند، فشار مضاعف به منابع شهر مزبور وارد می‌کند.

همچنین افزایش تولید مسکن در کلان شهرها، سبب می‌شود جمعیت بیشتری به شهرها هجوم آورده و تراکم جمعیت بیشتر شود. این اتفاق در مرحله بعد می‌تواند بر آلودگی زیست محیطی کلان شهرها بیفزاید.

از سوی دیگر، مناطقی مانند پردیس و پرند و مناطق مشابه دیگر در اطراف سایر شهرها که پیش از این در طرح مسکن مهر مورد استفاده قرار گرفته است؛ با خلاء امکانات زیرساختی مواجه بوده و در اغلب موارد پاسخگوی نیاز فعلی ساکنان نیز نیست. بنابراین افزودن به جمعیت این مناطق تکرار همان تجربه‌ای است که در مسکن مهر داشتیم.

افزودن این بار مضاعف بر دوش این مناطق، نیاز به تامین زیرساخت‌ها را چندین برابر خواهد کرد و این در شرایطی است که هنوز برای تامین امکانات اولیه برای جمعیت حاضر نیز مشکلاتی وجود دارد.

سهم مکران از طرح مسکن چقدر است؟

با توجه به این مهم، بررسی موضوع جانمایی طرح از اولویت‌های اصلی اجرای برنامه مزبور باید باشد. کارشناسان معتقدند به جای افزایش تولید مسکن در شهرهای پرتراکم، باید در مناطق دیگر شهری و روستایی تمرکز شود. یکی از مهم‌ترین مناطقی که می‌تواند طرح افزایش تولید مسکن در آن اجرا شود؛ منطقه مکران است.

با توجه به تاکید رهبری بر توسعه منطقه مکران، صنایع مختلف و خدمات گوناگونی قرار است در این منطقه ایجاد و توسعه یابد. با توجه به برنامه‌ریزی هایی که در این چند سال برای توسعه صنایع در منطقه مکران صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود؛ موضوع اشتغال به عنوان یک امر مهم برای ساکنان منطقه در مکران تامین شود.

درحال‌حاضر جمعیت منطقه مکران حدود ۴۰۰ هزار نفر است که بنابر تاکیدات صورت گرفته قرار است پنج میلیون نفر در این منطقه ساکن شوند. این تعداد ساکن جدید نیاز به مسکن دارند.

با استقرار جمعیت در این منطقه می‌توان بخش زیادی از اهداف طرح مسکن را در مکران پیاده‌سازی کرد تا هم اهداف توسعه منطقه دنبال شود، هم جمعیت بیشتری به جای شهرهای پرتراکم در یک منطقه کم جمعیت ساکن شوند و هم اهداف طرح مسکن محقق شود.

تامین مسکن در منطقه مکران می‌تواند از زاویه امنیت منطقه نیز برای ایران پر اهمیت باشد. در این منطقه فوق استراتژیک برای ایران که به آبهای آزاد متصل است؛ امروز جمعیت بسیار کمی ساکن هستند. با برنامه‌ریزی دولت برای افزایش ساخت واحدهای مسکونی در این منطقه و گسیل پنج میلیون ساکن جدید در مکران، می‌توان به حفظ ثبات و امنیت منطقه کمک کرد.

شهرهای پر جمعیت را پرتراکم تر نکنیم

ایرج رهبر نایب رییس انجمن انبوه سازان کشور با بیان اینکه اجرای طرح باید با مطالعه باشد خاطرنشان کرد: ما مسائل زیست محیطی و اجتماعی فراوانی در کلان شهرها داریم. اگر قرار باشد تامین نیاز مسکن را مدام در کلان شهرها انجام دهیم؛ جمعیت روز به روز در این شهرها پر تراکم تر می‌شود و مشکلات شهرنشینی بیشتر خواهد شد.

او افزود: دولت باید زمین‌های پراکنده در شهرهای مختلف را در اختیار ساخت مسکن قرار دهد. البته باید وزارتخانه‌های مرتبط یک پکیج کامل از طرح و برنامه‌ها ارائه دهند. به نحوی که در صورت اسکان مردم در شهرهای کوچک و روستاها، شغل نیز باید برای مردم ایجاد شود. 

رهبر متذکر شد: اگر مسکن بدون توجه به نیاز شغلی و درآمدی مردم در مناطق ساخته شود؛ با خانه هایی بدون متقاضی روبه‌رو خواهیم شد. لذا لازم است همه وزارتخانه‌ها هماهنگی داشته باشند تا آمایش سرزمین به درستی صورت گیرد.

نایب رییس انجمن انبوه سازان کشور توضیح داد: یکی از مناطقی که برای جانمایی یک میلیون واحد در اولویت می‌تواند باشد منطقه مکران است. با توجه به تاکیدات رهبری بر توسعه منطقه مکران، بسیاری از صنایع و خدمات در این منطقه در حال شکل گیری و توسعه هستند. لذا ساخت مسکن از نیازهای اساسی این منطقه خواهد بود. در مناطقی که کارخانه‌های صنعتی، پالایشگاه‌ها و مراکز خدماتی وجود دارد؛ نیاز مسکن نیز هست. بنابراین دولت در جانمایی این یک میلیون مسکن باید با دقت بسیار عمل کند.