۰ نفر

منابع مورد نیاز رتبه بندی معلمان تامین شده است؟

۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبر: 562257
منابع مورد نیاز رتبه بندی معلمان تامین شده است؟

عضو فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از تصویب کلیات رتبه‌بندی قرار شد که کمیسیون مجددا آن را بررسی و منابع مالی آن را تامین کند، منابع مورد نیاز پیش‌بینی شود تا در متمم قانون بودجه بیاید، اگر چه سازمان برنامه و بودجه می‌گوید بودجه شناور را تامین می‌کند اما عملا بودجه کشور به شکلی است که نیمسال اول فقط هزینه‌هاست و از نیمسال دوم به بعد می‌توان درآمدی در نظر گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حسین محمدصالحی در دیدار با فرهنگیان شهرستان فریدن اظهار داشت: جایگاه مناسب معلمان در بدنه دولت دیده نشده و این رویه همچنان ادامه داشته است؛ از سوی دیگر نگاه درآمدی‌ که به سازمان‌های دیگر دارند، به آموزش و پرورش نیز دارند و به عنوان نهادی هزینه‌بر به آن نگاه می‌کنند در حالی که سرمایه‌های اصلی در آموزش و پرورش است. 

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی افزود: دغده‌های فرهنگیان به جاست؛ مسائل و معضلات کشور، بحران اقتصادی و تحریم‌ها، گاهی باعث شده سیاستمدارانی که در رأس هرم آموزش و پرورش هستند نتوانند کارهایی را که می‌خواستند انجام دهند و دستشان بسته بوده است. 

محمدصالحی اضافه کرد:اعتراضات عده‌ای از فرهنگیان به حق و گروهی نیز مطالبات نابجا داشتند و در این میان هم وزارتخانه با کمبود نیروی شدید مواجه بود اما قانون می‌گفت جذب نیروی آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان باشد در حالی که دانشگاه فرهنگیان این توان را ندارد و گروهی که در پشت صف استخدام قرار گرفته بودند انتظار جذب در شرایط کمبود نیرو را داشتند در حالی که مجوز لازم و اعتبار کافی برای این کار وجود نداشت.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور عنوان کرد: در نهایت کمیسیون اجتماعی در قالب طرح سازماندهی شرکت‌ها و نهادها وسازمان‌ها در حال بررسی قانون مناسبی برای تعیین تکلیف این افراد است اما به هر حال هزینه زیادی خواهد داشت واعتباراتی که در سال ۹۹ برای بودجه ۱۴٠٠ دیده شد کفایت این قضیه را نمی‌کند.

وی تاکید کرد: در مورد رتبه‌‌بندی هم در چند جلسه‌ای که با آقای نوبخت و معاونینش داشتیم بیان شد که تبصره‌ی «و» ماده۲ کفایت لازم برای طرح رتبه‌بندی معلمان را ندارد و خودشان هم قبول داشتند اما می‌گفتند که از منابع سرریز تامین اعتبار می‌کنیم اما با شکایت‌هایی که می‌شد شورای نگهبان مخالفت می‌کرد، دیوان عدالت اداری به نحو دیگری ایراد می‌گرفت و این موانع اداری کار را سخت می‌کرد.

محمدصالحی بیان داشت: بعد از تصویب کلیات رتبه‌بندی قرار شد که کمیسیون مجددا آن را بررسی و منابع مالی آن را تامین کند، منابع مورد نیاز پیش‌بینی شود تا در متمم قانون بودجه بیاید، اگر چه سازمان برنامه و بودجه می‌گوید بودجه شناور را تامین می‌کند اما عملا بودجه کشور به شکلی است که نیمسال اول فقط هزینه‌هاست و از نیمسال دوم به بعد می‌توان درآمدی در نظر گرفت. 

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: یکی از موارد اختلاف بین نمایندگان که مجددا به کمیسیون ارجاع داده شد بحث ۸٠ درصد حقوق هیأت‌علمی برای رتبه‌بندی همکاران آموزشی بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نمایندگان به رتبه‌بندی برای بررسی بیشتر در کمیسیون رای داده‌اند و دولت، کمیسیون و هیأت‌رئیسه مجلس همگی موافق این طرحند و تنها موضوع برای اجرایی شدن آن، تعلل در تامین اعتبار آن است وگرنه صد در صد باید اجرایی شود. 

وی اظهار کرد: اگر کاری برای فرهنگیان انجام شود تاثیرش در همه‌ی جوانب زندگی مردم خواهد بود زیرا اگر فرزندان درست تربیت شوند می‌توانیم کشور موفقی داشته‌باشیم و به همین دلیل بحث رتبهبندی معلمان حائز اهمیت است. 

محمدصالحی در پایان اشاره کرد: در طرح رتبه‌بندی معلمان ابتدا تاکید روی حقوق ۸٠ درصد هیأت‌علمی نبود و بعدا روی این موضوع تاکید شد؛ علت نیز این بود که ما کسری بودجه بیش از ۴٠ درصد داشتیم و با این کسری بودجه نمی‌توانستیم وعده‌ای بدهیم که محقق نشود اما اکنون با تصویب مالیات‌های جدید مثل مالیات بر خانه‌های خالی امید داریم که کمی از کسری بودجه برطرف شود، همانطور که گفته شد، درآمدها در نیمسال دوم مشخص می‌شود و در آن زمان می‌توانیم بگوییم که تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد یا خیر.