۰ نفر

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با اقتصاد آنلاین؛

سودآوری ۴۰۰هزار میلیارد تومانی شرکت های بورسی در سال۱۴۰۰ / فعالان اقتصادی از چه موانعی گلایه کردند؟

۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 562188
سودآوری ۴۰۰هزار میلیارد تومانی شرکت های بورسی در سال۱۴۰۰ / فعالان اقتصادی از چه موانعی گلایه کردند؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از سودآوری 400 هزار میلیارد تومانی شرکت های بورسی در سال جاری خبر داد و گفت: تامین نقدینگی همچنان پاشنه‌آشیل اجرای طرح‌های توسعه‌ای تولید و افزایش سطح تولید بنگاه های اقتصادی است.

اقتصاد آنلاینمحبوبه فکوری؛ سعید زرندی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیر تسهیل فضای کسب و کار و مانع‌زدایی حرکت کرده است، گفت: این وزارتخانه در تلاش است تا با محور مانع‌زدایی از فعالیت‌های پیش روی صنعتگران و معدنکاران، موانعی که از دیدگاه بخش‌خصوصی در این حوزه وجود دارد را شناسایی کرده و در صدد رفع آن برآید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اساس آنچه که فعالان اقتصادی و صنعتگران به این وزارتخانه اعلام کرده‌اند، بیشترین موانع پیش روی آن، عدم ثبات اقتصادی و تصمیم‌گیری‌هایی است که به دلیل برخی شرایط اقتصادی از سوی مقامات مسئول صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه باید به این عوامل، برخی شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله تورم بالا و نقدینگی را هم اضافه کرد.

وی تصریح کرد: در کنار تغییرات مقررات ارزی و چندنرخی بودن ارز از جمله مواردی است که فعالان اقتصادی نسبت به آن گلایه دارند، اما مهمترین نکته آن است که این وزارتخانه بتواند با دسته‌بندی و در نظر گرفتن راهکارهای اجرایی این موانع را برطرف سازد.

زرندی در ادامه به اهمیت نقش واحدهای تولیدی و صنعتی در اقتصاد ایران و به خصوص رونق بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس آمارهایی استخراج شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال جاری شرکت‌های بورسی توانسته‌اند 400 هزار میلیارد تومان سود بدهند.

وی افزود: در واقع، انتظار می‌رود رشد 87 درصدی میزان سود شرکت‌ها در مقایسه با سال گذشته محقق شود؛ البته باید تامین نقدینگی نیز به موقع صورت گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون نقدینگی پاشنه آشیل تحقق رشدهای تولید در بسیاری از صنایع است، خاطرنشان کرد: فشار بر منابع بانک‌مرکزی جهت رفع نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی از یک سو و برخی نیازهای مالی دولت از سوی دیگر، به‌عنوان اولین و رایج‌ترین انتخاب سیاست‌گذار، می‌تواند موج جدیدی از تورم را ایجاد کرده و خود به‌عنوان مانعی برای افزایش تولید عمل کند.

وی تصریح کرد: به هر حال انتظار می‌رود که مشکلات مربوط به تنگنای نقدینگی، از مهم‌ترین چالش‌های تولید در سال‌1400 باشد و شرکت‌های بورسی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود؛ البته وضعیت شرکت‌های بورسی در تامین نقدینگی، به دلیل ابعاد بزرگ‌تر آنها و جایگاه اعتباری مطلوب‌تر آنها، چه از حیث دسترسی به منابع بانکی و چه از حیث استفاده از خریدهای اعتباری و مدت‌دار بهتر از همتایان غیربورسی آنها است.