۰ نفر

در گفت‌ و گو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

مزایا و معایب روش جدید عرضه اولیه در فرابورس / تغییر روش عرضه اولیه چه تاثیری بر کلیت بازار سرمایه دارد؟

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۴۷
کد خبر: 561312
مزایا و معایب روش جدید عرضه اولیه در فرابورس / تغییر روش عرضه اولیه چه تاثیری بر کلیت بازار سرمایه دارد؟

عرضه اولیه ۵درصد از سهام شرکت ریل‌ پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین»، روز دوشنبه ۲۲شهریورماه برای اولین‌بار بر مبنای دستورالعمل جدید عرضه‌های اولیه و با کشف قیمت توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ براساس دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق‌بهادار در فرابورس ایران، سهام شرکت به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه می‌شود. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. همچنین از روز دوم، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند تا ۵۰درصد دارایی که خریداری کرده‌اند را به فروش برسانند. سرمایه‌گذاران حقیقی نیز می‌توانند اقدام به خرید سهام مذکور در معاملات ثانویه کنند. بازارگردان نیز از روز دوم بازارگردانی را آغاز می‌کند.

سجاد دولت دوست، کارشناس بازار سرمایه درخصوص این روش جدید عرضه اولیه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: نمی‌توان گفت این روش برای عرضه اولیه، تنها دارای معایب یا مزایا است. باید به این نوع از عرضه فرصت داد تا دید چه تاثیراتی بر کلیت بازار سهام، نماد، خود سهم و سرمایه‌گذاران دارد.

وی افزود‌: البته باید گفت، این امکان وجود دارد که این روش جدید عرضه اولیه، رانت بزرگی را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم کند. زیرا تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت‌شده نزد سازمان می‌توانند اقدام به خرید کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما باید این نکته را نیز درنظر داشت که این روش، سهامداران خرد و حقیقی را تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس می‌کند و از ضرر اشخاصی که تجربه چندانی ندارند، جلوگیری می‌کند.

دولت دوست اظهار داشت: سازوکار این نوع از عرضه اولیه تا حدی مبهم است و لزوم ارائه جزییات بیشتر برای سهامداران وجود دارد. با این وجود، باید دید پس از اولین عرضه اولیه، چه نتایج و تاثیراتی را بر بازار سرمایه خواهد داشت. اگر این روش برای عرضه اولیه، موفقیت‌آمیز واقع شود، تکرار آن اقدام مثبتی است.

لازم به ذکر است که امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در توضیح این روش گفته است: با استفاده از روش جدید برای عرضه‌های اولیه، شاهد حرفه‌ای‌تر شدن بازار خواهیم بود و ۸ میلیون نفر که مخاطب صندوق‌های سرمایه گذاری هستند، از این عرضه‌ها منتفع خواهند شد. ترغیب و تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها، یکی از دلایل مهم این روش عرضه‌اولیه است و انتقاد بسیاری از اهالی بازار سرمایه به عرضه‌های کوچک و تخصیص سهام بسیار اندک و چند ١٠هزار تومانی به هر کد مدت‌هاست مطرح شده و با این تغییر روش، چنین موضوعی نیز برطرف خواهد شد.