۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت نفت با حمایت محدودیت عرضه از سوی آمریکا / برنامه فروش از ذخایر استراتژیک چین مانع رشد بازار شد

۱۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۳۱
کد خبر: 560947
افزایش قیمت نفت با حمایت محدودیت عرضه از سوی آمریکا / برنامه فروش از ذخایر استراتژیک چین مانع رشد بازار شد

از آنجا که پس از وقوع طوفان آیدا، عرضه آمریکا همچنان دچار اختلال است، قیمت نفت در آخرین روز معاملات هفته افزایش یافت.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت روز جمعه در پی افزایش محدودیت عرضه از سمت ایالات متحده که ناشی از طوفان آیدا بود، افزایش یافت؛ اما با این حال پس از اعلام چین مبنی بر فروش نفت خام از ذخایر استراتژیک خود، شاخص‌های نفتی در مسیر ثبت ضرر هفتگی 1درصدی قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه نوامبر 63سنت معادل 0.9درصد افزایش یافت و به 72.08دلار در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه اکتبر، با 51سنت معادل 0.8درصد رشد، به قیمت 68دلار و 65سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. 

لازم به ذکر است که برنت در مسیر ثبت ضرر برای دومین هفته متوالی قرار گرفت.

پس از آنکه چین اعلام کرد به منظور کاهش فشار بر پالایشگاه‌های داخلی، از ذخایر نفت خام استراتژیک خود به بازار عرضه می‌کند، هر دو قرارداد روز پنجشنبه بیش از یک درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح خود از تاریخ 26آگوست رسید. 

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی اظهار کردند: "در حالی که این فروش به احتمال زیاد بر واردات نفت خام چین در تابستان سال جاری تاثیر گذاشته، ما انتظار داریم کاهش ذخایر نفت خام چین روی خشکی در سال جاری بیشتر از این نشود و همچنین از سرگیری واردات بیشتر تا پایان سال جاری، با افزایش تقاضا به صورت فصلی را داشته باشیم."

لیو یونتائو، تحلیلگر Energy Aspects اذعان داشت که عرضه از این ذخایر در حالی انجام می‌شود که شرکت‌های بزرگ چینی مجبور به جایگزینی نفت‌ خریداری شده برای ماه‌های سپتامبر و اکتبر از شل در خلیج مکزیک ایالات متحده شدند.

شرکت رویال داچ شل، بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت در خلیج مکزیک، ارسال برخی از محموله‌های صادراتی خود را به دلیل خسارات ناشی از طوفان آیدا متوقف کرده است.

همچنین، تقریبا 1.4میلیون بشکه در روز از تولید نفت فراساحلی در خلیج مکزیک، و 1میلیون بشکه در روز از ظرفیت پالایش هنوز تعطیل است. 

وزارت انرژی ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد که به منظور مقابله با این وضعیت، برای دومین بار به میزان 1.5میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک به شرکت اکسون مبیل می‌دهد.

در سمت تقاضا، برخی از خطوط هوایی ایالات متحده، کلید بهبود وضعیت بازار سوخت جت، از آنجا که افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا روند از سر گرفتن سفرها را متوقف کرده، در خصوص کند شدن فروش بلیت‌ هشدار دادند.