۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

افزایش مبالغ قبض برق به دلیل جریمه‌ های پرمصرفی است / خسارت دیدگان خاموشی از توانیر طلب خسارت کنند

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵
کد خبر: 560020
افزایش مبالغ قبض برق به دلیل جریمه‌ های پرمصرفی است / خسارت دیدگان خاموشی از توانیر طلب خسارت کنند

اخیرا مبلغ قبوض برق برخی از مشترکان افزایش قابل توجهی داشته که به گفته مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر به دلیل مصرف بالاتر از الگوی تعیین شده بوده و جریمه مشترکان محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، عبدالامیر یاقوتی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین توضیح داد: مشترکانی که امسال مصرف برقشان بیش از حد تعیین شده بوده، ۱۶ درصد بیشتر هزینه برق می‌پردازند.

او افزایش تعرفه سالانه برق را بر اساس قانون بودجه سالانه ۷ درصد عنوان کرد و گفت: افرادی که الگوی مصرف را رعایت نکنند ۱۶ درصد به تعرفه آنها افزوده خواهد شد.

الگوی مصرف در مناطق عادی به غیر از روزهای گرم سال، ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت به ازای هر مشترک است که ۸۶ درصد از مشترکان این میزان را رعایت می‌کنند. این میزان مصرف برای وسایلی مانند یخچال و فریزر، وسایل سرمایشی، لوازم صوتی و سایر لوازم مورد نیاز روزانه یک خانوار کافی است و مصرفی بیش از این خارج از الگوی مصرف قلمداد می‌شود. 

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر افزود: در مناطق جنوبی کشور که مناطق گرم ما محسوب می‌شوند؛ پله‌های مصرف بیشتر از مناطق معتدل است و لذا در این مناطق میزان مصرف متفاوت بوده و تا ۱۰۰۰ مگاوات ساعت می‌رسد. لذا استفاده از کولر گازی و مصرف بالای برق در این مناطق به عنوان پر مصرفی محسوب نمی‌شود اما در سایر مناطق استفاده مناطق استفاده از کولر گازی جزو موارد پرمصرف است.

او ادامه داد: از کل مصرف برق یک خانوار ۳۰ درصد را یخچال و فریزر مصرف می‌کند و ۴۰ درصد به مصرف وسایل سرمایشی می‌رسد. بنابراین سایر مصارف برق خانوار اعم از وسایل صوتی و تصویری و روشنایی و... تنها ۳۰ درصد مصارف برق را شامل می‌شود.

۱۴ درصد خانوار پرمصرف داریم

از مجموع مصرف‌کنندگان خانگی تنها ۱۴ درصد خانوار پر مصرف داریم که از این تعداد نیز تنها ۲ درصد بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، برق استفاده می‌کنند و عملا ۸۶ درصد از مصرف‌کنندگان برق خانگی خوش مصرف هستند.

یاقوتی اظهار کرد: در صورت رعایت چند نکته میزان مصارف خانوارها به طور بهینه‌ای کاهش می‌یابد. یکی از این راه‌ها قرار دادن کولرهای آبی در حالت کند است. این حالت می‌تواند مصرف به طور قابل توجهی کاهش دهد. در مورد کولر گازی نیز گذاشتن دما روی ۲۵ درجه می‌تواند به کاهش قابل توجه مصرف برق کمک کند. در کنار این دستورالعمل‌ها اگر لوازم صوتی و تصویری در مواقعی که نیازی به مصرف نیست؛ به جای حالت استندبای، خاموش شود؛ میزان مصرف برق به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.

نحوه پرداخت خسارت مشترکین 

او در خصوص پرداخت خسارت افرادی که در اثر برق خسارت دیده‌اند نیز با بیان اینکه بخش پرداخت خسارت یک بخش حقوقی است خاطرنشان کرد: بر اساس قانون خسارت بیمه مشترکین صرفا به به مشترکین خانگی و تجاری تعلق می‌گیرد. فرآیند کار به این صورت است که مبلغی در قبض برق از مشترکین دریافت می‌شود که به صندوقی وارد شده و در صورت بروز خسارت از محل منابع این صندوق، خسارت‌ها پرداخت می‌شود.

یاقوتی با اشاره به اینکه امسال هنوز قراردادی با شرکت بیمه منعقد نشده است متذکر شد: دستورالعمل اجرایی این قانون اردیبهشت آماده شد ولی در مناقصات، شرکت‌های بیمه گر شرکت‌کننده امتیاز لازم را برای انجام قرارداد نداشتند. هر سال معمولا قرارداد بیمه برج ۱۰ منعقد می‌شود و خسارت‌های معوق پرداخت می‌شود.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر توضیح داد: ماهانه ۱۰۰ تومان از مشترکان(شهری)، ۵۰ تومان از مشترکان روستایی و یک هزار تومان از مشترکان تجاری به عنوان بیمه دریافت می‌شود. شرکت توانیر سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است که مشترکانی که خسارت دیده‌اند می‌توانند به آن مراجعه کرده و در خواست خود را در سامانه بیمه حوادث مشترکین به ثبت برسانند.

کاهش میزان مصرف در هفته جاری

یاقوتی عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به شرایط به‌وجود آمده اقلیمی یعنی تعدیل گرمای هوا، مصرف برق در هفته جاری نسبت به انتهای هفته گذشته که روزهای گرم تر داشتیم؛ کاهش پیدا کرده است. طبیعتا بالانس بین تولید و مصرف امروز برقرار است اما این تعادل بسیار شکننده است. البته با توجه به تغییرات فصل امید داریم که این تعادل برقرار بماند.

به گفته او درحال‌حاضر به دلیل حجم پایین منابع آبی، تامین برق آبی با محدودیت روبه‌روست از این رو نیروگاه‌های برق حرارتی با تمام توان در حال تامین برق مورد نیاز هستند.

یاقوتی یادآور شد: از ۶۵ هزار مگاوات مصرف برق در کشور ۱۲ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های برق آبی تولید می‌شود که مشروط بر فراهم بودن منابع آبی، قدرت عملی که به شبکه می‌دهند نزدیک به ۱۱ هزار مگاوات است. در سنواتی که وضعیت منابع آبی کشور مناسب است نهایتا از ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی استفاده می‌کنیم اما این میزان برای یک زمان ۵ ساعته استفاده می‌شود. یعنی در روزهای اوج مصرف ما قریب ۵۰ تا ۱۰۰ هزار مگاوات از این نیروگاه‌ها استفاده می‌کنیم.

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر تاکید کرد: نیاز مصرف روزانه برق نیز قریب یک میلیون و ۳۰۰ هزار مگاوات ساعت است. بنابراین در شرایطی که وضعیت آبی مناسب باشد بخش کوچکی از این نیاز توسط نیروگاه‌های آبی تامین می‌شود. اما امسال به دلیل محدودیت منابع آبی میزان تامین برق نیروگاه‌های برق آبی به ۲۵ هزار مگاوات رسید. 

یاقوتی اشاره کرد: نیروگاه‌های حرارتی عمدتا با گاز کار می‌کنند و تعدادی از آنها نیز از سوخت مایع بهره می‌برند. با صحبت هایی که با وزارت نفت صورت گرفته است؛ مخازن نیروگاه‌های ما در حال پر شدن است. اما برای عبور بدون مشکل از زمستان پر کردن مخازن کافی نیست چرا که در طول این فصل سه بار مخازه پر و خالی می‌شوند. 

او تصریح کرد: نیروگاه‌ها مانند هر برنامه دوار دیگر نیازمند تعمیرات هستند که به شکل دوره‌ای باید انجام شود. بنابراین همه نیروگاه‌ها به صورت همزمان امکان فعال شدن در مدار را ندارند و هر نیروگاه به صورت زمانبندی شده نیاز به خروج از مدار و تعمیرات دارد. با این حال در صورتی که مصرف بهینه باشد؛ مشکلی درحال‌حاضر نخواهیم داشت.

۱۵۰ صنعت خودتامین در تهران وجود دارد

مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر در خصوص برنامه تامین برق صنایع توسط خودشان نیز گفت: درحال‌حاضر واحدهای صنعتی متعددی وجود دارد که نیروگاه کوچک مقیاس ایجاد کرده‌اند که اولا برق مورد نیاز واحدشان را تامین می‌کنند و دوم اینکه برق مازاد تولیدی را به وزارت نیرو می‌فروشند. این واحدها اصطلاحا خودتامین هستند و نیازی به برق شبکه‌ای ندارند. هم اکنون در تهران بیش از ۱۵۰ مورد از صنایع خود تامین وجود دارد.

او با اشاره به گلایه صنایع برای موانع متعددی که سر راه ایجاد این نیروگاه‌های کوچک وجود دارد گفت: بروکراسی‌های اداری از نظر زیست محیطی و تامین گاز باعث ایجاد مشکلاتی شده است. که البته قابل رفع است و تنها فرآیند را کمی کند کرده است. با توجه به برنامه هایی که در راستای استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی در این زمینه وجود دارد؛ امید است که این بروکراسی در سیستم برطرف شود.