۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌ دهد؛

رکود تورمی بزرگترین تهدید بهبود اقتصادی اروپا

۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۴۰
کد خبر: 559556
رکود تورمی بزرگترین تهدید بهبود اقتصادی اروپا

ماریو مونتی نخست وزیر پیشین ایتالیا از بزرگترین تهدید برای بهبود اقتصادی قاره اروپا پس از آغاز همه‌گیری کرونا سخن گفت و تاکید کرد: رکود تورمی در حال حاضر بزرگترین تهدید در مسیر بهبود اقتصادی اروپاست.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ مونتی رییس دانشگاه بوکونی ایتالیا تصریح کرد: میزان زیادی از سیاست‌های پولی تسهیلی از سوی بانک‌های مرکزی و محرک‌های مالی دولت‌ها که برای حمایت از وضعیت اقتصادی کشورها در بحبوحه همه‌گیری کرونا تصویب شده بود، ممکن است منجر به شکل‌گیری تورم بیشتری شود.

مونتی همچنین در ادامه بیان کرد: همچنان محدودیت‌هایی در انعطاف پذیری در افزایش تولید وجود دارد.

به طور کلی رکود تورمی زمانی به وقوع می‌پیوندد که همزمان با نرخ تورم بالا نرخ رشد اقتصادی کند و نرخ بیکاری بالا باشد.

شاخص مدیران خرید منطقه یورو که از سوی IHS Markit منتشر شده و فعالیت‌ها را در زمینه تولید و خدمات بررسی می‌کند، در ماه آگوست به ۵۹.۲ در مقابل ۶۰.۲ ماه جولای رسید. اگرچه اعداد شاخص مدیران خرید بالای ۵۰ بیانگر رشد اقتصادی است اما کاهش این آمار می‌تواند نشان دهنده کاهش حرکت اقتصادی در منطقه یورو باشد.

همچنین نگرانی‌هایی از تاثیر مساله پاندمی بر زنجیره تامین در آسیا از فعالیت‌های تولیدی در اروپا موضوع دیگری است که می‌تواند بر فشارهای تورمی دامن بزند.

مونتی در گفت‌وگویی با سی‌ان‌بی‌سی عنوان کرد که تجربه رکود تورمی تنها مختص به اتحادیه اروپا نمی‌شود بلکه مشابه دهه ۱۹۷۰ می‌تواند بسیاری از کشورها را درگیر کند. بنابراین مدیریت عاقلانه و هماهنگ انتقال از دوران انبساطی پول به سیاست‌های صحیح پولی برای بازگشت به وضعیت عادی اقتصادی بسیار دارای اهمیت است.

داده‌های اولیه منتشر شده در روز سه شنبه گذشته نشان داد که تورم در منطقه یورو در ماه آگوست به بالاترین سطح ده سال گذشته خود رسیده است و قیمت‌های مصرف کننده نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سه درصدی داشته است.

بانک مرکزی قرار است جلسه سیاست‌گذاری آتی خود را در تاریخ ۹ سپتامبر برگزار کند و انتظار می‌رود در جلسه آتی در رابطه با برنامه خرید دارایی‌ها صحبت‌هایی انجام شود. اگرچه برخی از تحلیل‌گران معتقدند که بانک مرکزی اتحادیه اروپا احتمالا اقدامات دفاعی خود را تا ماه دسامبر سال جاری کاهش خواهد داد.