۰ نفر

مدیرعامل شرکت برق حرارتی اعلام کرد؛

تامین سوخت زمستانه مهم ترین دغدغه این روزهای صنعت برق

۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰
کد خبر: 558916
تامین سوخت زمستانه مهم ترین دغدغه این روزهای صنعت برق

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به نگرانی جدی صنعت برق برای تامین سوخت زمستانه نیروگاه‌ها، گفت: عدم تامین گاز و سوخت مایع کافی برای نیروگاه‌ها و مساله مصرف مازوت و آلایندگی‌های مرتبط با آن به دغدغه ویژه بخش تولید برق برای زمستان تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به وضعیت فعلی و دغدغه‌های موجود در این بخش، گفت: در حال حاضر نگرانی جدی ما برای تامین سوخت زمستانه نیروگاه‌های حرارتی کشور است. مشکلی که به طور محسوس در سال گذشته به دلیل عدم تامین گاز و سوخت مایع مورد نیروگاه‌ها با آن مواجه بوده‌ایم و این نگرانی وجود دارد که در زمستان امسال هم نتوانیم برق کشور را به صورت کامل تامین کنیم.

وی افزود: در تابستان امسال به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده ناچار به قطع برق صنایع و مشترکان خانگی و تجاری شده‌ایم که اگر این امر در زمستان امسال هم بخواهد ادامه داشته باشد این امر به شدت برای صنعت برق دلهره‌آور خواهد بود؛ بدین منظور در تلاشیم با مدیریت مساله تامین سوخت نیروگاه‌ها بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری بسیار بالاست و امکان کنترل مصرف برای وزارت نفت وجود ندارد، گفت: عدم تامین گاز و سوخت مایع کافی برای نیروگاه‌ها، مساله مصرف مازوت و آلایندگی‌های مرتبط با آن به نیروگاه‌ها بخش تولید برق را با نگرانی‌های شدیدی مواجه کرده است.

طرزطلب با اشاره به اینکه اجرای برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها در چنین شرایطی از حساسیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، ادامه داد: پس از پایان شهریور و همزمان با آغاز برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی بایستی واحدهای مازوت‌سوز را آماده کنیم تا این واحدها در فصل زمستان کسری تولید برق ناشی از کمبود سوخت گاز را جبران کنند؛ از طرفی همین واحدها را برای تابستان سال آینده نیز باید آماده کنیم تا ناترازی موجود میان تولید و مصرف را جبران کنند. مطمئنا اگر نتوانیم از تمامی ظرفیت این واحدها استفاده کنیم با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه دولت به دنبال افزایش تعرفه‌های برق مشترکان نیست، اضافه کرد: هم اکنون ناترازی تولید و مصرف برق در کشور به حدود 10 هزار مگاوات رسیده و اگر بنا باشد برای کاهش تورم در کشور تولید داخلی را افزایش و کارخانه‌ها را فعال‌ کنیم طبیعتا مصرف برق نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت و باید برای تامین این نیاز مصرفی برنامه‌ریزی مناسبی در دستور کار قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته طی یکسال آینده وضعیت بارندگی‌ و تولید نیروگاه‌های برقابی در شرایط مناسبی نخواهد بود، گفت: در چینین شرایطی موضوع تکمیل 10 هزار مگاوات نیروگاه در حال ساخت و احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ در دستور کار برنامه‌های وزارت نیروی دولت سیزدهم قرار گرفته است.

طرزطلب خاطرنشان کرد: از جمله راهکارهای موجود برای تحقق این برنامه تکیه بر منابع داخلی و با کمک مردم است. بایستی با تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق و ارائه بهره‌ مناسب به سرمایه‌گذاران بتوانیم پروژه‌های نیمه کاره در بخش تولید برق را تکمیل کنیم، بر همین اساس انتشار اوراق مالی اسلامی در حجم وسیع و تامین منابع مالی برای تکمیل نیروگاه‌های در حال ساخت می‌تواند برای عبور از شرایط حساس فعلی کمک‌حال صنعت برق باشد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی صنعت برق به وعده‌ صنایع بزرگ برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید حساب ویژه‌ای باز کرده است و لازم است این برنامه با سرعت ویژ‌ه‌ای در دستور کار قرار بگیرد؛ چرا که اگر صنایع از همین امروز وارد میدان شده و فعالیت مربوط به احداث بخش گاز نیروگاه خود را آغاز کنند به حدود دو تا 2.5 سال زمان نیاز دارند تا بتوانند بار مصرف برق خود را از روی شبکه سراسری برداشته و انرژی مورد نیازشان را توسط نیروگاه‌های خود تامین کنند.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال فرصت موجود برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌های کشور تا پیک سال آینده بسیار محدود است و بایستی از زمان باقی‌مانده تا تابستان سال آینده حداکثر استفاده را کرده و با تشریع در فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری شاهد تکمیل هرچه سریعتر نیروگاه‌های جدید باشیم.