۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت پیچیده قیمت نفت پیش از گزارش مشاغل آمریکا / بازار در مسیر ثبت رشد هفتگی

۱۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱
کد خبر: 558911
وضعیت پیچیده قیمت نفت پیش از گزارش مشاغل آمریکا / بازار در مسیر ثبت رشد هفتگی

قیمت نفت که در طول هفته گذشته تا حدودی توانست رشد کند، در آخرین روز معاملات در انتظار انتشار داده‌های مشاغل آمریکا تغییر چندانی نکرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت روز جمعه پس از افزایش قابل توجه در جلسه معاملاتی گذشته به دنبال تضعیف ارزش دلار و کاهش موجودی ذخایر نفت خام آمریکا، در وضعیتی ترکیبی قرار گرفت، اما پیش از انتشار گزارش مشاغل ایالات متحده و خوش‌بینی نسبت به آن، انتظار می‌رود شاهد رشد هفتگی باشد.

معاملات آتی نفت خام برنت 13سنت معادل 0.2درصد افزایش یافت و به 73دلار و 16سنت در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 4سنت معادل 0.1درصد افت، به قیمت 69دلار و 95سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو قرارداد نفتی روز پنجشنبه شاهد جهش 2درصدی بود و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا را در مسیر ثبت رشد 1.8درصدی هفتگی قرار داد، در حالی که برنت افزایش هفتگی 0.6درصدی خواهد داشت.

استفن اینس، مدیر SPI Asset Management اذعان داشت: "افت قیمت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا احتمالا به این دلیل است که معامله‌گران پیش از انتشار گزارش حقوق و دستمزد مشاغل غیرکشاورزی برای ماه آگوست و نگرانی از اینکه داده‌ها ضعیف‌تر از پیش‌بینی باشد، از موقعیت خود عقب‌نشینی کرده‌اند."

با این حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که در میان محدودیت عرضه نفت خام و نشانه‌های بهبود تقاضای سوخت، فرصتی برای افزایش بیشتر قیمت نفت فراهم شده است.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA اظهار کرد: "از آنجا که کاهش موجودی ذخایر نفت آمریکا ادامه دارد و نشانه‌های نظم در کاهش محدودیت‌های عرضه اوپک پلاس مشاهده می‌شود، با توجه به کسری بازار برای مدت باقی مانده سال، به نظر می‌رسد رالی بیشتر قیمت‌ها ادامه داشته باشد."

همچنین این افزایش قیمت در هفته جاری ناشی از کاهش ارزش دلار آمریکا، که باعث ارزان‌تر شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها می‌شود، و همچنین پیامدهای طوفان آیدا بود.

وندانا هری، تحلیلگر انرژی در Vanda Insights گفت: "طولانی شدن قطع تولید در خلیج آمریکا و پالایشگاه‌ها، که احتمالا حفره بزرگتری را در ذخایر کاهش یافته ایالات متحده ایجاد می‌کند، همچنین از قیمت‌ها حمایت کرده است."

حدود 1.7میلیون بشکه در روز از تولید نفت در خلیج مکزیک آمریکا متوقف شده و همچنین خسارات وارد شده به فرودگاه‌ها و انبارهای سوخت، بازگشت کارکنان به سکوهای دریایی را کند می‌کند.

از طرفی، از آنجا که قطعی برق باعث به تعویق افتادن بازگشایی پالایشگاه‌های تعطیل در لوئیزیانا شده، تقاضای نفت کاهش یافته است.