۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شرکت‌ های فناوری چینی تحت فشار مقررات داخلی/ چه بر سر صنایع فناوری چین خواهد آمد؟

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۹:۳۹
کد خبر: 558333
شرکت‌ های فناوری چینی تحت فشار مقررات داخلی/ چه بر سر صنایع فناوری چین خواهد آمد؟

مقامات چینی طی چند ماه گذشته قوانینی وضع کرده‌اند که عمدتا بخش فناوری را هدف قرار داده است. چنین اقدامی سرمایه‌گذاران را به وحشت انداخته و میلیاردها دلار از ارزش سهام غول‌های فناوری این کشور کاسته است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛‌ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، یورش قانونی مقامات چینی به شرکت‌های فناوری نوامبر سال گذشته در حالی آغاز شد که عرضه عمومی اولیه شرکت فناوری انت گروپ Ant Group متعلق به میلیاردر چینی مشهور جک ما تعلیق شد. از همان زمان مقررات ضد انحصاری تنظیم شده که بر «اقتصاد پلتفرمی» تمرکز دارد و به صورت گسترده به شرکت‌های اینترنتی اشاره دارد که خدمات مختلفی از تجارت الکترونیکی تا خدمات تحویل غذا ارائه می‌دهند. این مقررات همچنین بر تقویت قوانین حیاتی امنیت و حفاظت از داده‌ها تاکید دارد.

در نتیجه وضع چنین مقرراتی، تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری با مسئله تحقیق و تفحص و برخی از آنها با مجازات‌هایی روبه‌رو شدند.

به عنوان مثال شرکت تجارت الکترونیک علی‌بابا در تحقیقات علیه انحصار با جریمه ۲.۸ میلیارد دلاری مواجه شد و بزرگترین شرکت خدمات حمل‌ونقل چینی یعنی دی‌دی مجبور شد روند ثبت نام کاربران را متوقف کند. این در حالی است که نهادهای نظارتی، بررسی امنیت سایبری علی بابا را تنها چند روز پس از قرار گرفتن در فهرست عرضه اولیه‌های ایالات متحده انجام دادند.

با این وجود با تصویب بیشتر قوانین مهم و افزایش الزامات شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران می‌پرسند که آیا وقت آن رسیده که بار دیگر به شرکت‌های فناوری چینی روی بیاورند یا خیر؟ پرسشی که افراد مختلف، جواب‌های متفاوتی به آن می‌دهند.

طارق دنیسون مدیر دارایی جی‌اف‌ام GFM Asset Management در این باره به سی‌ان‌بی‌سی توضیح داد: به نظرم دیدگاه‌های کنونی نسبت به سهام شرکت‌های فناوری چینی، حداقل در میان سرمایه‌گذاران انگلیسی زبان در دو حالت افراطی قرار دارد: افرادی که انواع تغییرات / ریسک‌های قانونی را به عنوان دلیلی برای عدم سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها در مقابل دیگر شرکت‌های فناوری می‌دانند؛ در مقابل عده دیگری قرار دارند که جریان کنونی را به عنوان فرصتی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نام‌آور چینی می‌دانند که درآمد واقعی آنها بسیار کمتر از میزان فروش امسال آنها خواهد بود.

خطرات احتمالی سرمایه‌گذاران برای ورود به شرکت‌های فناوری چینی در آینده چه خواهد بود؟

عدم قطعیت مقررات

در حالی که چین قوانین زیادی به تصویب رسانده است اما شوک بازار منجر به آن شده که عدم اطمینان در بازار جریان داشته باشد. برایان بندسما مدیر سهام بازارهای نوظهور و مدیر سبد سهام آسیا و اقیانوسیه در ونتوبل کوالیتی Vontobel Quality Growth در این باره به سی‌ان‌بی‌سی گفت: موج مقررات جدید از زمان نخستین پاسخ به عرضه اولیه انت گروپ افزایش یافته است در حالی که در همان زمان و هفته‌های پس از آن، هیچ نشانه‌ای از احتمال وضع چنین مقرراتی وجود نداشت. بنابراین معتقدم که شرط بندی در چنین شرایطی خطرناک است چرا که هنوز هم می‌توان انتظار داشت که بدترین سناریوها در آینده اتفاق بیفتد.

هفته گذشته، سهام فناوری در چین افزایش یک روزه قابل توجهی تجربه کرد. وجوه تحت مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری آرک Ark که توسط کتی وود بنیان گذاشته شده، هفته گذشته بخشی از سهام شرکت جین‌دونگ JD.com که یک شرکت خرید اینترنتی است را خریداری کرد. پس از افزایش قیمت سهام یک روزه، سهام شرکت‌های فناوری در روزهای معاملاتی بعدی باز هم روند کاهشی در پیش گرفت که این نشان دهنده رویکرد محتاطانه سرمایه‌گذاران به دلیل خطرات نظارتی ارزیابی شده است.

دیو وانگ از مدیران نووست کپیتال Nuvest Capital در این رابطه به سی‌ان‌بی‌سی توضیح داد: عدم قطعیت سیاست از جمله عواملی است که بر بازارها تاثیرگذار بوده است.

بنابراین اگر مقامات چینی به انتشار اخبار و اطلاعات منفی ادامه دهند و یا روند بی‌ثبات و غیرمنتظره سیاسی ادامه یابد، می‌توان بار دیگر شاهد شکل گیری صف فروش باشیم.

جغرافیای سیاسی

شرکت‌های فناوری چینی از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ درگیر نبرد ژئوپلتیکی میان چین و آمریکا بوده‌اند. شرکت فناوری تن‌سنت Tencent، تیک‌تاک TikTok و شرکت مخابراتی هوآوی Huawei از جمله شرکت‌هایی هستند که درگیر مسائل ژئوپلتیکی بوده‌اند و به نظر می‌رسد این خطر سایر شرکت‌های فناوری چینی را نیز تهدید کند.

دنیسون از جی‌اف‌ام در این باره معتقد است: یکی از خطراتی که در این باره وجود دارد آن است که دولت‌های خارجی تحریم‌های بیشتری را علیه شرکت‌های سهامی بین‌المللی چینی اعمال کنند.

در همین حال، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های اوراق بهادار ایالات متحده ممکن است قوانین دقیق‌تری برای فهرست بندی و حسابرسی خود تدوین کنند. گری جنسلر رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا SEC در گفت‌وگویی با بلومبرگ عنوان کرد: شرکت‌های چینی که پیشتر در ایالات متحده لیست شده‌اند باید سرمایه‌گذاران خود را درباره خطرات نظارتی و سیاسی آتی، آگاه کنند.

بسیاری از شرکت‌های چینی در لیست ایالات متحده از جمله علی‌بابا و بایدو به منظور جلوگیری از چنین خطراتی لیست ثانویه خود را در هنگ کنگ انجام داده‌اند.

تغییر مدل‌های تجاری

همچنین این نگرانی وجود دارد که شرکت‌های فناوری مجبور شوند پیش از اعمال سیاست‌های برجسته، شیوه‌های تجاری خود را تغییر دهند. چنین مقرراتی شامل جمع‌آوری داده‌ها، محتوای آنلاین و استفاده از الگوریتم‌های مختلف برای هدف قرار دادن کاربران است.

هنگامی که علی‌بابا در تحقیقات ضد انحصار در اوایل امسال جریمه شد، تنظیم‌کنندگان مقررات جدید عنوان کردند که در حال بررسی روشی هستند تا تجار را مجبور کنند به جای کار با هر دو پلتفرم تجارت الکترونیک یکی از آنها را انتخاب کنند. یکی از فعالان بازار چین در این باره معتقد است که چنین روشی رقابت را از بین می‌برد.

بندسما از ونتوبل در این باره بیان کرد: مطمئنا شرکت‌ها باید در رابطه با فعالیت‌های خاص، احتیاط بیشتری داشته باشند. خریدها، به ویژه مشاغل که ممکن است به عنوان یک تهدید رقابتی تلقی شوند، بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. نمایش قدرت قیمت‌گذاری به ویژه در مورد تجار کوچک یا مصرف‌کنندگان امری دشوارتر خواهد بود.

با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا این مسئله می‌تواند تاثیر معنی‌داری بر مدل‌های تجاری و در نهایت سودآوری داشته باشد یا خیر؟

چه بر سر غول‌های فناوری چینی خواهد آمد؟

افزایش سرعت رشد در کوتاه مدت از تبعاتی است که ممکن است این جریان برای شرکت‌های فناوری چینی داشته باشد. تحلیل‌گران بر این باورند که غول‌های فناوری –سابقه سازگاری سریع با محیط‌های جدید نظارتی را دارند- قادر هستند با انبوه قوانین جدید به کار خود ادامه دهند.

دنیسون تاکید می‌کند: شرکت‌های بزرگ با محصولات متنوع‌تر می‌دانند که چگونه قوانین و مقررات داده‌ها را به بهترین شکل مدیریت کرده و از راه‌های مختلف برای کسب درآمد از کاربران خود استفاده کنند. از سوی دیگر، چین قصد دارد تا با وضع قوانین بیشتر، از شرکت‌های فناوری چینی در برابر هر گونه رقابت خارجی محافظت کند.

چنین مقرراتی همچنین می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاران بلند مدت و کوتاه مدت ایجاد کند.

وانگ از نووست کپیتال تصریح کرد: تعدادی از شرکت‌ها از اساس قوی هستند و می‌توانند این بازی را در طولانی مدت ادامه دهند. این در حالی است که مقررات سخت و گسترده تعیین شده می‌تواند موانع ورود را نیز افزایش دهد. با این وجود سرمایه‌گذاران بلند مدتی که در دریافت سود صبور هستند، در نهایت منفعت بیشتری خواهند برد. با این وجود معامله‌گران حرفه‌ای کوتاه مدت نیز می‌توانند به دنبال سود از نوسانات و صرفه نوسان ناشی از آن باشند.

این در حالی است که یک کارشناس در این باره هشدار داد که عدم قطعیت مقررات می‌تواند به این معنا باشد که سرمایه‌های خارجی تمایلی به تامین بودجه شرکت‌های فناوری چینی ندارند. ماسایوشی سون مدیرعامل سافت‌بانک SoftBank نیز در ماه آگوست اعلام کرد که این شرکت سرمایه‌گذاری‌های جدید خود را در چین کاهش خواهد داد.

چارلز موک بنیان‌گذار Tech For Good Asia که یک گروه حامی فناوری است، در این راستا توضیح داد: درحال‌حاضر اگر سرمایه‌های خارجی بیش از پیش نسبت به خطرات موجود مطلع شوند، ادامه رقابت پایدار صنایع فناوری چینی و یا حتی دیگر صنایع معنای خاصی نخواهد داشت و سرمایه‌های خارجی به زودی عقب نشینی خود را از این بازارها آغاز خواهند کرد و این مسئله بدون شک در بلندمدت نگران‌کننده خواهد بود.