۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت مجدد قیمت نفت در پی تعطیلی پالایشگاه‌ های آمریکایی/ آثار فاجعه‌ بار طوفان آیدا تا چه زمانی باقی می‌ ماند؟

۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبر: 558014
افت مجدد قیمت نفت در پی تعطیلی پالایشگاه‌ های آمریکایی/ آثار فاجعه‌ بار طوفان آیدا تا چه زمانی باقی می‌ ماند؟

با توجه به خسارات ناشی از طوفان آیدا که باعث تعطیلی پالایشگاه‌ها در آمریکا و قطعی برق شده، انتظارات برای کاهش تقاضا باعث شد قیمت نفت دوباره روند نزولی در پیش بگیرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛  به گزارش رویترز، به دلیل نگرانی از قطع برق و جاری شدن سیل در لوئیزیانا پس از وقوع طوفان آیدا که باعث کاهش تقاضای نفت از سوی پالایشگاه‌ها شد، در حالی که تولیدکنندگان جهانی قصد دارند تولید خود را افزایش دهند، قیمت نفت روز سه‌شنبه کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه اکتبر که امروز منقضی می‌شود، پس از تجربه رشد حدود ۱درصدی در روز دوشنبه، ۴۶سنت معادل ۰.۶درصد کاهش یافت و به ۷۲دلار و ۹۵سنت در هر بشکه رسید. همچنین قرارداد ماه نوامبر با ۴۲سنت معادل ۰.۶درصد افت، به قیمت ۷۱دلار و ۸۱سنت در هر بشکه معامله شد.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با ۴۱سنت معادل ۰.۶درصد کاهش، به قیمت ۶۸دلار و ۸۰سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

چشم‌انداز افزایش مدت تعطیلی پالایشگاه‌ها که باعث کاهش تقاضای نفت می‌شود، قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

لازم به ذکر است که طوفان آیدا تولید شش پالایشگاه در لوئیزیانا که ۱.۹۲میلیون بشکه در روز (حدود ۱۲درصد از ظرفیت پالایشی ایالات متحده) تولید می‌کند را کاهش داد.

تحلیلگران RBC در یادداشتی اذعان داشتند: "با وجود شرکت‌هایی که درحال‌حاضر خسارت‌ها را ارزیابی می‌کنند، فعلا زمان‌بندی برای مدت زمان کاهش ظرفیت تولید مشخص نیست."

به گفته مقامات، با وجود آسیب فاجعه‌بار به شبکه برق در لوئیزیانا، ممکن است قطعی برق سه هفته طول بکشد که این امر تلاش برای تعمیر و راه‌اندازی مجدد تاسیسات انرژی را کند می‌کند.

در سمت عرضه، از آنجا که سکوهای نفتی در خلیج مکزیک قبل از طوفان تخلیه شده و شرکت‌ها انتظار دارند برآورد خسارات احتمالی چند روز طول بکشد، میزان تولید همچنان ۱.۷۲میلیون بشکه در روز کمتر است.

همچنین از عوامل تاثیرگذار بر افت قیمت‌ها، می‌توان به احتمال موافقت سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) برای پیش بردن برنامه خود مبنی بر افزایش ۴۰۰هزار بشکه در روز تا ماه دسامبر اشاره کرد.

گروه اوپک پلاس روز چهارشنبه دیدار خواهند داشت. نمایندگان می‌گویند که انتظار دارند افزایش تولید ادامه یابد، با این حال وزیر نفت کویت روز یکشنبه اظهارکرد که با توجه به نگرانی‌ها در خصوص افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ در آسیا که تقاضا را محدود می‌کند، ممکن است در مورد این برنامه تجدید نظر شود.