۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

فروش سهام عدالت پس از بازنگری سفارشات تنها به صورت بلوکی / زمان مشخصی برای شروع مجدد فروش سهام عدالت وجود ندارد

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۵۸
کد خبر: 557216
فروش سهام عدالت پس از بازنگری سفارشات تنها به صورت بلوکی / زمان مشخصی برای شروع مجدد فروش سهام عدالت وجود ندارد

روز گذشته، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با رد خبر منتشرشده مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از امروز (۶ شهریورماه)، اعلام کرد که خبری از فروش مستقیم سهام عدالت نیست.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ پس از ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت، حق فروش ۶۰درصد آن به سهامدارانی که روش مدیریتی مستقیم را انتخاب کرده بودند، در دو مرحله داده شد. باوجود اینکه قرار بر آزادسازی ۴۰درصد باقی‌مانده تا پایان سال ۱۳۹۹ بود، اما این امر صورت نگرفت و فروش سهام عدالت، آبان ماه سال گذشته متوقف شد.

مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، دلیل توقف فروش سهام عدالت را فشار بر بازار سهام اعلام کردند. این در حالی است که با وجود بازگشت بازار به یک وضعیت ثبات و تعادل در ماه‌های اخیر، هنوز زمان جدیدی برای شروع مجدد فروش آن اعلام نشده و این توقف تاکنون ادامه پیدا کرده است.

یکم شهریورماه سال جاری نیز، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای از امکان لغو فروش سهام عدالت تا پنجم شهریورماه خبر داد. بنابر این اطلاعیه، آن دسته از مشمولان سهام عدالتی که سفارش فروش سهام خود را در ماه‌های گذشته در درگاه‌های الکترونیکی شرکت‌های کارگزاری یا سیستم بانکی ثبت کرده‌اند، اما با توجه به تغییرات قیمتی ایجادشده از روز ثبت سفارش تاکنون قصد انصراف دارند، تنها تا ۵ شهریورماه ۱۴۰۰ مهلت دارند تا سفارش‌های خود را لغو کنند. سهامدارانی که سفارش‌‌های فروش سهام عدالت خود را لغو نکنند، سفارش‌‌های قبلی آنها معتبر بوده و برای فروش اعمال خواهد شد.

لازم به ذکر است که پیش از توقف فروش سهام عدالت، بسیاری از مشمولان با موانع و مشکلات زیادی برای فروش آن مواجه بودند و با خبر توقف فروش نیز، سردرگمی‌ و ابهامات بسیاری درخصوص آینده سهام برای آنها ایجاد شد.

پایان هفته گذشته، خبری مبنی بر آغاز فروش سهام عدالت از روز جاری منتشر شد. اما مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن رد کردن این خبر اعلام کرد: فروش سهام عدالت با توجه به شرایط حاکم بر بازار و به صورت بلوکی انجام خواهد شد. وی همچنین در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: سفارش‌ها براساس اطلاعیه سمات درخصوص لغو فروش سهام عدالت تا پنجم شهریورماه، بازنگری خواهند شد و سفارش‌هایی که در حال حاضر در سیستم موجود هستند، از نظر ما معتبر محسوب می‌شوند. زیرا از زمان ثبت سفارش سهامداران تاکنون، شرایط بازار تغییر کرده و فضای اقتصادی و سیاسی کشور شفاف شده است و این امکان وجود داشت که نظر برخی از مشمولان تغییر کند. به همین دلیل، فرصتی به این دسته از سهامداران داده شد تا تصمیم‌گیری کنند و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز از میزان سهام عدالتی که باید به فروش برسد، اطلاع پیدا کند.

وی افزود: در صورتی که فروش سهام عدالت آغاز شود، فروش به صورت بلوکی خواهد بود. اما در حال حاضر، برنامه‌ای برای شروع مجدد فروش سهام عدالت نداریم. با توجه به شرایط بازار، تنها به درخواست‌های فروش به صورت بلوکی، پاسخ داده خواهد شد.

پارچینی در پاسخ به این سوال که آزادسازی سهام عدالت از صفر (اظهارات دهقان دهنوی درخصوص آزادسازی سهام عدالت و فروش آن به صورت تدریجی)، چه تاثیری بر نحوه فروش آن خواهد گذاشت، تصریح کرد: من از جزییات این طرح خبر ندارم و این موضوع به حوزه اظهار نظر آقای دهقان دهنوی باز می‌گردد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: فروش سهام عدالت به وضعیت بازار سهام بستگی دارد و زمان مشخصی وجود ندارد. ما تنها قصد داشتیم اطلاعات بروزرسانی شوند تا از حجم سفارشات مطلع شویم. در مورد سهامدارانی که اقدام به لغو سفارش فروش سهام عدالت خود تا ۵ شهریورماه نکرده‌اند، فرض بر این است که قصد فروش سهام خود را دارند.