۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود طلا با تقویت قیمت نفت خام / فلز زرد به روند صعودی ادامه می دهد

۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۱۳
کد خبر: 556396
صعود طلا با تقویت قیمت نفت خام / فلز زرد به روند صعودی ادامه می دهد

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند صعودی خود را ادامه داد تا جایی که طلا به بالاترین سطح قیمت سه هفته‌ای و نقره به بالاترین سطح قیمت دو هفته گذشته خود رسید.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ اگرچه روند صعودی قیمت طلا در مقایسه با روز دوشنبه آهسته‌تر بود اما به نظر می‌رسد روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد. روند صعودی قیمت طلا در بازار فلزات گرانبها مشوق‌های زیادی دارد که از جمله آن عدم تغییر سیاست‌های پولی فدرال رزرو بر خلاف آن چیزی است که پیشتر تصور می‌شد. جهش قابل توجه قیمت نفت خام در هفته جاری نیز عاملی مثبت برای ادامه روند صعودی قیمت طلا و به طور کلی کالاهای خام محسوب می‌شود. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۱.۴۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۰۵.۴۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۱۹ دلار افزایش به قیمت ۲۳.۸۷۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند باثباتی داشتند. شاخص‌های بورس ایالات متحده هم با ادامه روند صعودی موفق به ثبت رکوردهای جدید شدند بر این اساس دو شاخص اس‌اندپی۵۰۰ و نزدک در پایان معاملات روز به سطح رکوردی رسیدند. معامله‌گران بازارهای سهام بیشتر بر گزارش سود قابل توجه شرکت‌ها و داده‌های قابل توجه اقتصادی ایالات متحده که اخیرا منتشر شده تاکید دارند. به نظر می‌رسد تمرکز بازارها بر روند افزایشی شیوع کرونای دلتا کمتر شده و غافل از این مساله هستند که شیوع دوباره ویروس می‌تواند بار دیگر در ماه‌های آینده بر بازارها تاثیرگذار باشد. به هر حال به نظر می‌رسد این سناریو برای ادامه روند صعودی بازار فلزات گرانبها به عنوان بازار امن سرمایه‌گذاری تاثیر مثبت داشته باشد.

در هفته جاری تمرکز بازار بر سمپوزیوم سالانه فدرال رزرو در جکسون هول است که از روز پنجشنبه آغاز می‌شود؛ جروم پاول رییس فدرال رزرو قرار است روز جمعه به صورت مجازی در این نشست حضور یابد. این در حالی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بر این باورند که اکنون فدرال رزرو با توجه به گسترش شیوع کرونای دلتا تغییر سیاست‌های پولی را کمتر مورد توجه قرار خواهد داد.

در بازارهای کلیدی خارجی شاخص دلار آمریکا روند باثباتی داشت و به نظر می‌رسد شاخص همچنان صعودی است. قیمت‌های آتی نفت خام با ادامه روند صعودی به ۶۷.۵۰ دلار در هر بشکه رسید. جهش شدید قیمت نفت خام در هفته جاری نشان می‌دهد که بازار در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته است. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا روز گذشته در محدوده ۱.۲۸ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای اکتبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۱۸۳۳.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی فنی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۱۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۵ دلار در هر اونس است همچنین سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۹۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در کمترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۱۷۷۵.۹۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت‌های آتی نقره در معاملات روز گذشته به بالاترین سطح دو هفته گذشته خود رسید با این وجود روند نزولی معاملات آتی نقره همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه بیانگر یک روند نزولی سه ماهه هستند. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به بالای سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی کامل و کمترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴.۳۸ دلار در هر اونس مشاهده شده است، سطح حمایتی نخست نقره نیز بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۳.۵۴۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.