۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت طلا با حمایت بازارهای خارجی / سایه دلتا بر معاملات بازارهای مالی

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۲۲
کد خبر: 556033
افزایش قیمت طلا با حمایت بازارهای خارجی / سایه دلتا بر معاملات بازارهای مالی

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند صعودی در پیش گرفت که ناشی از بازارهای کلیدی خارجی در شروع هفته معاملاتی بوده است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ با شکل گیری روند کاهشی شاخص دلار آمریکا در کنار افزایش قیمت نفت، فلزات گرانبها در معاملات دیروز روند صعودی داشتند. همچنین با توجه به نگرش سرمایه‌گذاران و معامله‌گران مبنی بر اینکه فدرال رزرو قادر نخواهد بود که تغییر سیاست‌های پولی را بر اساس ایده چند هفته گذشته آغاز کند، بازار امن فلزات گرانبها بیش از پیش مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. بر این اساس روز گذشته هر اونس طلای آتی اکتبر با ۲۳ دلار افزایش به قیمت ۱۸۰۴.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۵۵۳ دلار افزایش به قیمت ۲۳.۶۶۵ دلار در هر اونس معامله شد.

تمرکز بازار در هفته جاری بر سمپوزیوم سالانه فدرال رزرو در جکسون هول معطوف است که به نوعی در مورد سیاست‌های آتی پولی تصمیم‌گیری خواهد شد. به دلیل گسترش شیوع کرونای دلتا این سمپوزیوم با کمی تاخیر آغاز می‌شود و در سال جاری بخشی از آن به صورت مجازی خواهد بود. اخیرا با افزایش شیوع کرونای دلتا بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که فدرال رزرو باید در تغییر سیاست‌های پولی خود تامل بیشتری کند. روب کاپلان رییس فدرال رزرو شعبه دالاس روز جمعه در گفت‌وگویی اعلام کرد که بر درخواست خود مبنی بر کاهش سریع خرید اوراق قرضه فدرال رزرو به دلیل گسترش شیوع کرونای دلتا و تاثیر احتمالی آن بر اقتصاد ایالات متحده تجدیدنظر خواهد کرد.

به نظر می‌رسد در شروع هفته معاملاتی، ریسک پذیری کمتری در بازارهای جهانی وجود دارد. وضعیت آشفته افغانستان که تحت کنترل طالبان است، طی روزهای گذشته به نوعی بر بازارهای مالی تاثیرگذار بوده است؛ اگرچه اکنون به نظر می‌رسد که بازارها از این موضوع گذر کرده‌اند. ناظران پیشکسوت بازار به خوبی می‌دانند که ماه‌های پرتلاطم سپتامبر و اکتبر می‌تواند بر بازارهای سهام تاثیرگذار باشد. 

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا پس از صعود به بالاترین سطح ده ماه و نیم گذشته عقب نشینی کرد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس افزایش قابل توجهی یافت و هر بشکه نفت خام حدود ۶۵.۵۰ دلار معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده در محدوده ۱.۲۸ درصدی معامله شد.

طلا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای اکتبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و روز گذشته با شکل گیری روند صعودی جدید، به نظر می‌رسد این بازار تقویت شده است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۱۸۳۳.۴۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن قیمت‌های آتی به کمتر از سطح حمایتی ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۱۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۵ دلار در هر اونس است همزمان سطح حمایتی نخست طلا ۱۷۹۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۷۵.۹۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت نقره در یک نمودار نزولی سه ماهه قرار گرفته است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح حمایتی و کمترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۲۹۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۳.۹۵۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۴ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۳.۲۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.