۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت نفت در آخرین روز معاملات / ثبت افت ۵درصدی هفتگی برای طلای سیاه

۲۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۳
کد خبر: 554922
رشد قیمت نفت در آخرین روز معاملات / ثبت افت ۵درصدی هفتگی برای طلای سیاه

با وجود اینکه قیمت نفت امروز رشد اندکی تجربه کرد، اما نگرانی از وضعیت تقاضای سوخت با افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های جدید در سراسر جهان، باعث سقوط ۵درصدی بازار در طول هفته گذشته شد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت روز جمعه تا حدودی به ثبات رسید و از سقوط به پایین‌ترین سطح در سه ماه گذشته جلوگیری کرد؛ اما از آنجا که قرنطینه‌های جدید در کشورهایی که با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ مواجه شده‌اند باعث تاریک شدن چشم‌انداز تقاضای سوخت شده، بازار همچنان در مسیر ثبت ضرر ۵درصدی هفتگی قرار گرفته است.

ریسک‌گریزی گسترده‌تر سرمایه‌گذاران و همچنین افزایش ارزش دلار به بالاترین سطح بیش از ۹ماه اخیر که ناشی از احتمال کاهش بسته‌های محرک توسط فدرال رزرو در سال جاری بود، بر قیمت نفت تاثیر منفی گذاشت.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی اذعان داشتند: "شیوع نوع دلتا در میان تعدیل رشد اقتصادی و چشم‌انداز محدودتر شدن سیاست پولی باعث ایجاد نوسانات کوتاه مدت در بازار کالاهای مصرفی می‌شود. همچنین افزایش محدودیت‌های حرکتی موجب بیشتر شدن نگرانی‌ها برای تقاضای نفت شده است."

معاملات آتی نفت خام برنت پس از سقوط ۲.۶درصدی در روز پنجشنبه که پایین‌ترین سطح آن از ماه می بود، ۲۴سنت معادل ۰.۴درصد افزایش یافت و به ۶۶دلار و ۶۹سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه سپتامبر که روز جمعه منقضی می‌شود، به دنبال افت ۲.۷درصدی در روز گذشته، با ۳۸سنت معادل ۰.۶درصد رشد، به قیمت ۶۴.۰۷دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

مارگارت یانگ، استراتژیست DailyFX مستقر در سنگاپور اظهار کرد: "قرنطینه‌های اخیر در اقتصادهای بزرگ سراسر جهان احتمالا به فعالیت‌های اقتصادی و پیش‌بینی‌های رشد در ماه‌های آتی آسیب رسانده است."

یانگ افزود: "ژاپن قرنطینه‌های اضطراری خود را تمدید کرده و موارد تایید شده ابتلا به ویروس کرونا در کشورهایی مانند کره‌جنوبی، مالزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند که صنایع آنها به نفت نیاز دارد، رو به افزایش است."

چین محدودیت‌های جدیدی اعمال کرده و حمل و نقل و زنجیره‌های تامین جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین ایالات متحده و چین محدودیت‌های ظرفیت پرواز را وضع کرده‌اند.

در همین حال، شیوع نوع دلتا در استرالیا و نیوزیلند نیز باعث قرنطینه‌های شدیدتر شده است.

از طرفی، نزدیک شدن به پایان فصل اوج تقاضای بنزین در ایالات متحده و تمام شدن تعطیلات تابستانی در اروپا و ایالات متحده نیز باعث کاهش تقاضای نفت می‌شود.

استفن اینس، یکی از مدیران SPI Asset Management خاطرنشان کرد: "در حال حاضر، هواپیمایی ضعیف‌ترین بخش در تقاضای جهانی بوده و ریسک محدودیت‌های بیشتر در سفرهای خارجی و داخلی به دلیل شیوع نوع دلتا، به ویژه با پایان فصل رانندگی در ایالات متحده، متغیر اصلی نفت در مدت باقی مانده نیمه دوم سال خواهد بود."