۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شکاف قیمت نیما با ارز آزاد بیشتر شد / سکوت و بی برنامگی بانک مرکزی و سرگردانی تولیدکنندگان

۲۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۵
کد خبر: 554878
شکاف قیمت نیما با ارز آزاد بیشتر شد / سکوت و بی برنامگی بانک مرکزی و سرگردانی تولیدکنندگان

شکاف قیمتی بین ارز آزاد و نیمایی همچنان ادامه دارد و پرونده‌های دریافت ارز واحدهای تولیدی، به دلیل افزایش تقاضا و مسدود بودن برخی راهکارهای استفاده از ارز صادراتی، روزهای زیادی را پشت درهای بسته سامانه نیما سپری می‌کنند و بانک مرکزی بی‌توجه، همچنان روند اشتباه خود را در عدم موافقت با واردات در مقابل صادرات ادامه می‌دهد.

اقتصاد آنلاینمحبوبه فکوری؛ شکاف قیمتی ارز آزاد و سامانه نیما هر هفته بیشتر می‌شود. آنگونه که آمارهای اقتصادی منتشر شده از سوی بانک مرکزی می‌گویند شکاف بین دلار سنا و نیما در ۲۳ مردادماه، به ۱۱.۸ درصد رسیده است.

همچنین آمارها حکایت از افزایش ۴.۴ درصدی قیمت دلار سنا در ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل داشته و همین رقم نسبت به پایان سال ۹۹ حدود ۶ درصد رشد تجربه کرده است. نکته حائز اهمیت آن است که قیمت دلار سنا در ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ نسبت به روز مشابه سال قبل رشد ۳۶ درصدی به ثبت رسانده که همه اینها نشان دهنده روند رو به رشد قیمت ارز سنا در مقابل نگهداشت تصنعی نرخ ارز در سامانه نیماست که شکاف این دو قیمت را بیشتر خواهد کرد.

حالا این آزمون سخت پیش روی دولت سیزدهم قرار دارد که در هفته آینده احتمالا بخش عمده‌ای از وزرای خود را خواهد شناخت و افراد معرفی شده از مجلس رای اعتماد کسب خواهند کرد؛ چرا که اگر این دولت هم فکری به حال افزایش لجام گسیخته نقدینگی نکند، به طور قطع تورم سرسام آور و افزایش بیش از حد تصور نرخ ارز و قیمت کالاهای اساسی و اقلام پرمصرف خانوارها به یک چالش تمام عیار برای دولت رئیسی تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر، عدم اجرای ابلاغیه‌های دولت دوازدهم در حوزه روش‌های رفع تعهد ارزی از یک سو و عدم دسترسی تولیدکنندگان به ارزهای صادراتی از سوی دیگر، بسیاری را روانه سامانه نیما برای تامین ارز کرده است؛ سامانه‌ای که این روزها در مورد نحوه فعالیت آن و نوع نظارت بانک مرکزی بر عیوبش، به یکی از پاشنه آشیل‌های فعالیت اکبر کمیجانی، مرد کهنه‌کار اما در سایه بانک مرکزی تبدیل شده است.

گفت‌وگوی اقتصاد آنلاین با تولیدکنندگان حکایت از آن دارد که هفته‌های متوالی را پشت درهای بسته دریافت ارز از سامانه نیما می‌گذرانند؛ ضمن اینکه افزایش قیمت ارز در این سامانه با بازار آزاد سبب شده که تقاضا برای دریافت ارز نیمایی بیشتر شود.

یکی از تولیدکنندگان می‌گوید روند موافقت بانک مرکزی با پرونده‌های تامین ارز واحدهای تولیدی آنقدر طولانی است که بسیاری از تولیدکنندگان دست از واردات مواد اولیه کشیده‌اند؛ اما در مقابل به آنها اجازه داده نمی‌شود تا در توافق با صادرکنندگان، ارز مورد نیاز خود را حداقل با سرعت بیشتری دریافت کنند؛ هر چند که ارز صادرکنندگان گرانتر است؛ اما سرعت بیشتری در تبادل دارد.

در مقابل صادرکنندگان هم می‌گویند که بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی‌شان مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را اجرایی نمی‌کند و حاضر نیست که پرونده‌های واردات در مقابل صادرات را تایید کند؛ به همین دلیل بسیاری از صادرکنندگان کوچک و متوسط مجبور هستند ارز خود را ۲۰ درصد پایین‌تر از بازار آزاد در سامانه نیما عرضه کنند که بر خلاف صادرکنندگان بزرگ، عرضه ارز در سامانه نیما با ضرر برایشان همراه است.

البته بررسی گزارش‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی حکایت از افزایش قیمت دلار در سامانه نیما دارد که این خود نشان می‌دهد بانک مرکزی علاوه بر افزایش تقاضا برای دریافت ارز ارزان از این سامانه، همچنان اختلاف قیمت با بازار آزاد، دریافت ارز از این سامانه را جذاب می‌کند و البته در کنار اینها، روند خزنده و افزایشی نرخ ارز سامانه نیما نیز کاملا مشهود است.

بررسی‌های اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد که قیمت هر دلار آمریکا در سامانه نیما در ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ معادل ۲۲ هزار و ۵۳۲ تومان بوده که در ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ به ۲۲ هزار و ۸۹۳ تومان رسیده است.

(جدول روند رو به رشد قیمت دلار در سامانه نیما ظرف روزهای گذشته)

Capture