۰ نفر

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

۵نفر از وزرای پیشنهادی رای عدم اعتماد می گیرند/ رییس جمهور تا روز شنبه به فکر چهره های جایگزین باشد

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۸:۴۴
کد خبر: 553159
۵نفر از وزرای پیشنهادی رای عدم اعتماد می گیرند/ رییس جمهور تا روز شنبه به فکر چهره های جایگزین باشد

جعفر قادری با اشاره به اینکه احتمالا ۴الی ۵ نفر از وزرای پیشنهادی با رای عدم اعتماد مواجه می شوند، گفت: امیدوارم رییس جمهوری قبل از موعد بررسی صلاحیت ها در هفته آینده، اقدام به جایگزینی آن دسته از وزرای پیشنهادی کند که نظر مساعد نمایندگان را جلب نکرده اند.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ با عبور از ساعات ابتدایی بعد از ارائه لیست وزرای پیشنهادی به نظر می رسد، آرام آرام پازل ذهنی نمایندگان در خصوص ۱۹ نفر معرفی شده، کامل تر می شود و نمایندگان تصویر جامع تری از نحوه مواجهه خود با این لیست به دست می آورند. در شرایطی که در ساعات ابتدایی بعد از ارائه لیست، اغلب نمایندگان در تماس خبرنگاران برای گفتگو در خصوص کیفیت افراد پیشنهادی، درخواست وقت بیشتری می کردند، اما از روز پنج شنبه، نمایندگان تحلیل دقیق تری از چند و چون لیست پیشنهادی به دست آوردند و آن را در گفتگو با رسانه ها به زبان آوردند. پایش محتوایی خبرنگار اقتصادآنلاین از دل گفتگو با دامنه وسیعی از نمایندگان که اغلب در کمیسیون های اقتصادی و راهبردی عضویت دارند، حاکی از آن است که بسیاری از نمایندگان در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد، رویکرد روشنی دارند و این انتخاب را موجه ارزیابی می کنند. این روند اما در خصوص برخی دیگر از حوزه های اقتصادی، آموزشی و راهبردی با اما و اگر، همراه است. در این میان برخی نمایندگان معتقدند که حداقل ۳ و حداکثر ۵الی ۶فرد از چهره های معرفی شده، قادر به اخد رای اعتماد از نمایندگان نخواهند بود. راهکار پیشنهادی مجلس به دولت برای حل این مشکل جایگزینی چهره هایی توانمندتر با افرادی است که امکان اخذ زای اعتماد آنها بعید است.

نماینده مردم شیراز در مجلس در خصوص واکنش مجلس به وزرای معرفی شده گفت:  واقع آن است که وزرای پیشنهادی، انتظارات نمایندگان، کارشناسان و حتی افکار عمومی را برآورده نکردند. انتظار داشتیم کابینه ای قوی تر، توانمندتر و با کارنامه هایی مناسب تر معرفی شوند. هرچند در این لیست، افرادی توانمند و دارای صلاحیت نیز حضور دارند، اما بخشی از افرادی که به عنوان وزرای پیشنهادی معرفی شده اند، واجد ویژگی های لازم برای به دست گرفتن سکان هدایت وزارتخانه های مربوطه نیستند.

قادری در تبیین چرایی این عدم تناسب ها گفت: در واقع این افراد سنخیتی با حوزه هایی که به عنوان وزیر معرفی شده اند، ندارند و قادر نخواهند بود، مطالبات مردم و کارشناسان را پاسخ دهند. جمع بندی های اولیه نیز حاکی از آن است که  حداقل ۴الی ۵نفر از افرادی که معرفی شده اند، نمی توانند رای اعتماد نمایندگان را به دست آورند. به نظرم نیاز است این افراد با چهره هایی توانمندتر جایگزین شوند تا کابینه ای تاثیرگذارتر در این برهه حساس شکل بگیرد.

رییس کمیته اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که حضور چهره هایی مانند احسان خاندوزی در راس وزارت اقتصاد کابینه سیزدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: بدون اینکه بخواهم از فرد یا افراد خاصی نام ببرم، واقع آن است که برخی گزینه های پیشنهادی، افرادی توانمند و صاحب صلاحیت هستند که مبتنی بر تجربه، دانش و تخصص خود به عنوان وزیر معرفی شده اند. این افراد در حوزه معرفی شده دارای تحلیل هستند و صلاحیت لازم برای به دست گرفتن سکان هدایت وزارتخانه مربوطه را دارند.

او افزود: در نقطه مقابل اما افرادی نیز معرفی شده اند که یا تخصص لازم را ندارند و یا اینکه برای حوزه ای معرفی شده اند که چندان به دانش، تحصیلات و تجربیات گذشته آنها ارتباطی ندارد. طبیعی است که مجلس در برابر این انتخاب ها واکنش نشان خواهد داد و اجازه نخواهد داد تا وزارتخانه های کلیدی کشور در اختیار افراد و جریاناتی قرار بگیرد که اشرافی به حوزه های مورد بحث ندارند.

مجلس توقع کابینه توانمندتری داشت

قادری با اشاره به اینکه اقتصاد ایران دیگر وقتی برای آزمون و خطا ندارد، گفت: با توجه به حمایت های همه جانبه ای که از آقای رییسی صورت گرفت، این توقع از ایشان می رفت که به دور از دخالت های برخی افراد و جریانات چهره هایی توانمند، دانشمند و متخصص را برای به دست گیری سکان هدایت وزارتخانه ها گزینش کند. اما همانطور که اشاره کردم این کابینه ارائه شده با توقعات مجلس همخوان نیست.

نماینده شیراز در خصوص نحوه بررسی صلاحیت افراد معرفی شده در مجلس گفت: جدا از برنامه های رسمی مجلس که از ساعت ۱۱ روز شنبه برگزار می شود، از روز چهارشنبه نیز نمایندگان، جلسات متعددی در فراکسیون ها و مجموعه ها با حضور وزرای پیشنهادی برگزار کرده اند تا از کم و کیف دانش و تخصص این افراد آگاه شوند. بنابراین مجلس، بررسی های خود را بلافاصله پس از ارسال لیست آغاز کرده است.

قادری افزود: امیدوارم، رییس جمهوری قبل از موعد بررسی صلاحیت ها در هفته آینده، اقدام به جایگزینی آن دسته از وزرای پیشنهادی کند که نظر مساعد نمایندگان را جلب نکرده اند. معتقدم چنانچه این چهره ها با افرادی توانمندتر جایگزین شوند، کشور کمتر با وقفه و تعلل مواجه خواهد شد. در غیر این صورت این لیست راهی صحن خواهد شد و مجلس نیز مبتنی بر وظایفی که دارد، به برخی از وزرای پیشنهادی رای اعتماد خواهد داد. از سوی دیگر نیز  بخشی از این  لیست هم با رای عدم اعتماد بدرقه خواهند شد. 

به اعتقاد این نماینده در جریان ارتباطاتی که میان دولت جدید و مجلس یازدهم وجود دارد، تلاش می شود تا این مطالبه نمایندگان به سمع و نظر رییس جمهوری برسد تا جایگزین های شایسته تری برای این افراد معرفی شود.

قادری در پاسخ به پرسش دیگری که فکر می کنید چند درصد لیست پیشنهادی با رای اعتماد مواجه شوند؟ گفت: به طور کلی، تصور می کنم، بین ۲۵ تا ۳۰درصد افراد پیشنهادی با رای عدم اعتماد مواجه شوند. افرادی که احتمالا بین ۴الی ۵ فرد را شامل می شوند. البته به طور طبیعی با توجه به حساسیت هایی که درحوزه های اقتصادی وجود دارد، بخشی از این عدم اعتماد ها در حوزه های اقتصادی و معیشتی و برخی نیز در سایر حوزه های اجرایی است.