۰ نفر

تست و بررسی دنا پلاس ایران خودرو؛ مشخصات فنی، امکانات، قیمت، تجربه رانندگی

۲۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 552885
تست و بررسی دنا پلاس ایران خودرو؛ مشخصات فنی، امکانات، قیمت، تجربه رانندگی

دنا پلاس در اصل یکی از نوادگان پژو ۴۰۵ و سمند است که حدود دو سال بعد از عرضه اولیه دنا معمولی، به گروه خودروهای تولیدی جاده مخصوص پیوست. این سدان جمع‌وجور نخستین فیس‌لیفت رسمی دنا به حساب می‌آید که طی پاییز ۹۵ مورد رونمایی قرار گرفت و اواخر همان سال نیز با مدل ۹۶ وارد بازار شد.

 اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛ دنا پلاس از لحاظ ظاهری نسبت به دنا معمولی برخی تغییرات را تجربه کرده که از جمله آنها می‌شود به تحولاتی در چراغ‌های جلو و عقب، تغییر ابعاد جلوپنجره و مهم‌تر از همه تحول خطوط جانبی روی درها اشاره کرد.

دنا پلاس از نظر فنی و ساختاری تفاوت فاحشی با سمند EF7 ندارد و دقیقا همان اجزای فنی را به خدمت گرفته است. البته نمونه‌های توربوشارژ و دنده اتومات نیز طی سال‌های بعد به خانواده دنا پلاس اضافه شدند که ما در اینجا صرفا روی نمونه غیرتوربو مجهز به گیربکس دستی ( دنا پلاس ساده) تمرکز خواهیم داشت.

تست و بررسی دنا پلاس

بررسی طراحی دنا پلاس

طراحی بدنه دنا پلاس به نوعی یک برداشت مدرن و اسپرت از شمایل سمند به حساب می‌آید که جلوه‌های مهیج و جسورانه بیشتری در آن اعمال شده و سعی دارد تا بازار سدان‌های خانوادگی ایران را برای مشتریان جوان‌ و جویای هیجان، تاحدودی جذاب‌تر جلوه دهد. باید بگوییم که دنا پلاس در نبود رقبای قدر و عدم تنوع کافی در بخش سدان‌های اقتصادی تولید داخل، توانسته تا حدی به هدف خود دست پیدا کند و به یکی از جذاب‌ترین محصولات داخلی برای اکثر اقشار جامعه و به‌ویژه جوانان تبدیل شود.

 

تست و بررسی دنا پلاس

 در نمای روبرو از اشکال هندسی تندوتیز با خطوط مستقیم و زوایای شکسته استفاده شده تا چهره این سدان داخلی ستیزه‌جویانه‌تر به نظر برسد و در عین حال بتواند توجه اقشار مختلف مشتریان را به خود جلب سازد. در نمای بغل هم خطوط روی درها و فریم پنجره‌ها تغییر کرده تا خشونت چهره به ناحیه جانبی نیز انتقال داده شود و تطابق بیشتری میان این دو بخش به وجود آید؛ موضوعی که در دنا معمولی چندان دیده نمی‌شود.

نمای عقب خیلی تغییر نکرده و با استفاده از چراغ‌های یک تکه به سبک برخی محصولات قدیمی مرسدس بنز، سعی شده تا جلوه نوین‌تری نسبت به تولیداتی همچون سمند، پژو پارس و تندر پلاس به نمایش گذاشته شود.

تست و بررسی دنا پلاس

 البته نمای ظاهری این محصول در قیاس با تولیدات مدرن و به‌ویژه محصولات چینی که از لحاظ قیمت قرابت بیشتری به تولیدات داخلی دارند، خیلی خالی از عیب و ایراد نیست و ناهماهنگی‌هایی را می‌توان میان المان‌های بدنه دنا پلاس مشاهده کرد. اما با این وجود از آن جا که در بازار ایران همچنان شاهد تولید سدان‌های قدیمی با ظاهری نه‌چندان موجه هستیم، دنا پلاس از طراحی جذابی نسبت به حریفان برخوردار است و در مجموع می‌توان آن را یکی از زیباترین محصولات تولید داخل تلقی کرد.

بررسی طراحی کابین دنا پلاس

تست و بررسی دنا پلاس

در مورد طراحی کابین دنا پلاس باید بیان کرد که وضعیت بسیار بهتر از اکثر حریفان مشابه داخلی ارزیابی می‌شود. داشبورد جدید این خودرو المان‌های مجلل‌تری را به نمایش می‌گذارد و به‌ویژه بخش میانی ‌که مزین به تریم طرح چوب نیز شده، می‌تواند خرسندی اکثر مشتریان این‌گونه سدان‌های اقتصادی را به دنبال آورد. کیفیت متریال نسبت به دنا معمولی اندکی بهتر شده و از لحاظ میزان جاداری فضای کابین هم باید گفت که پنج سرنشین بزرگسال می‌توانند از حضور با حداقل محدودیت در کابین دنا پلاس لذت ببرند.

تست و بررسی دنا پلاس

 صندوق عقب ۵۰۰ لیتری این خودرو به نوبه خود یکی از جادارترین محفظه‌های بار سدان‌های موجود در بازار کشور را ارائه می‌دهد و به‌خصوص در مواقع مسافرت می‌تواند به خوبی پذیرای اسباب و وسایل کاربران باشد.

مشخصات فنی دنا پلاس

دنا پلاس از نظر اجزای فنی تقریبا مشابه سمند EF7  است. این خودرو ملی از پیشرانه ۱.۷ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کند و به‌واسطه گیربکس پنج سرعته دستی، توان حاصل را در اختیار چرخ‌های جلو قرار می‌دهد. شتاب صفر تا صد این خودرو حدود ۱۳.۵ ثانیه اعلام شده و میانگین مصرف سوخت آن هم برابر ۷.۷۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. دنا پلاس حدود ۱۲۵۸ کیلوگرم وزن داشته و می‌تواند تا ۱۸۹ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. باک سوخت آن نیز از ظرفیت ۶۰ لیتر بنزین برخوردار است.

امکانات و تجهیزات دنا پلاس

دنا پلاس ابتدا با سطح مناسبی از امکانات در اختیار مشتریان قرار گرفت اما از سال ۹۷ برخی آپشن‌های آن به صورت سفارشی درآمد و متاسفانه یکی از نقاط قوت اصلی این سدان داخلی تا حدودی خدشه‌دار شد. اما با این حال این خودرو همچنان در قیاس با تولیدات هم‌رده تجهیزات مناسبی را ارائه می‌دهد و اگر نسخه فول آپشن دنا پلاس را در نظر بگیرید، تجهیزاتی به شرح زیر در آن موجود خواهد بود:

تست و بررسی دنا پلاس

 کروز کنترل، سانروف، بازکن قفل در صندوق عقب، دسترسی به صندوق از داخل، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات ۸ حرکته برقی، رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی، ایموبلایزر، ایزوفیکس، سنسور و دوربین دنده عقب، آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار طرح جدید، مه شکن‌های جلو و عقب، چراغ مشایعت، سیستم مالتی مدیا با نمایشگر، تهویه مطبوع اتوماتیک به‌علاوه دریچه برای سرنشینان عقب، فرمان هیدرولیک با دکمه های کنترل، چهار عدد کیسه هوای سرنشینان جلو، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS ، توزیع الکترونیکی نیروی ترمزEBD ، ترمزهای دیسکی خنک شونده جلو و ترمز دیسکی عقب.

تجربه رانندگی با دنا پلاس

وقتی که پشت فرمان دنا پلاس می‌نشینید، با وجود آنکه خیلی چیزها عوض شده و با داشبورد و غربیلک ‌فرمان جدید طرف هستید، اما به‌ندرت می‌توان گفت که حسی فراتر از رانندگی با سمند یا دنا معمولی برای شما شکل می‌گیرد و همان ابتدا هم متوجه خواهید شد که رانندگی با این اتومبیل خیلی مهیج‌تر از دیگر محصولات ایران خودرو نخواهد بود. با این وجود کابین دنا پلاس ارگونومی نسبتا مناسبی دارد و راننده از نظر دسترسی به ادوات مختلف مشکل چندانی نخواهد داشت.

تست و بررسی دنا پلاس

 غربیلک فرمان دنا پلاس چندان خوش‌دست نیست و محیط بیرونی آن به صورت یک دایره ساده طراحی شده که بهتر بود از طراحی‌های مدرن‌ و البته اسپرت‌تر در این قسمت بهره برده می‌شد. با شروع حرکت متوجه حساسیت مناسب پدال کلاچ خواهید شد و این یک نکته مثبت در رانندگی با دنا پلاس تلقی می‌شود؛ جعبه‌دنده نیز تقریبا به نرمی دنده‌ها را تعویض می‌کند و از این جهت هم مشکل چندانی برای راننده دنا پلاس وجود ندارد. هنگامی که اقدام به شتابگیری می‌کنید، متوجه خواهید شد که نباید انتظار زیادی از این محصول داشته باشید و حتی شتاب آن شاید در قیاس با سمند ef7 هم کمی کندتر به نظر برسد. اما در مصارف عادی و رانندگی‌های روزمره، شتاب و کشش این خودروی ملی مشکل چندانی برای شما پیش نخواهد آورد.

میزان تسلط بر بدنه نسبتا مناسب است و راننده می‌تواند حس اعتماد به نفس بالایی از این جهت داشته باشد. همچنین به دلیل استفاده از ترمزهای دیسکی در جلو و عقب، قدرت بازدارندگی سیستم ترمز دنا پلاس نسبتا مناسب ارزیابی می‌شود و اطمینان خاطر کافی در راننده هنگام حرکت پرسرعت با این خودرو تا حد امکان به وجود خواهد آمد.

 در بحث هندلینگ و تعادل خودرو هنگام عبور از مسیرهای منحنی شکل نیز باید گفت که اگر سرعت متعادل باشد، مشکل خاصی از این جهت وجود ندارد و حرکات عرضی و گهواره‌ای اتاق تا حد امکان توسط سیستم تعلیق مهار می‌شود. اما در سرعت‌های بسیار بالا قطعا باید جانب احتیاط را به میزان بیشتری رعایت کرد تا تعادل و کنترل خودرو همواره در دست راننده باقی بماند.

همچنین کیفیت سواری و میزان کوبش کمک‌ها نیز گرچه به اندازه خودروهای مدرن و لوکس، نرم و راحت نیست اما به عنوان یک سدان اقتصادی تولید داخل عملکرد تقریبا قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد و تا حد امکان می‌تواند جلوی ورود ضربات آزاد دهنده به بدن سرنشینان را بگیرد. عایق بندی و میزان نفوذ صدا به درون کابین هم در حد انتظار از یک خودروی تولید داخل است و اگر کاربران حساسیت زیادی نشان ندهند، قطعا این مورد نیز نمی‌تواند موجب آزار و عدم راحتی آنها شود.

قیمت و رقبای دنا پلاس

قیمت دنا پلاس دنده ای ساده مدل 1400 در بازار، هنگام نگارش این مطلب برابر 350 میلیون تومان برآورد شده است. مدل 1399 دنا پلاس هم به قیمت 335 میلیون تومان دادوستد می‌شود. از جمله مهمترین رقبای دنا پلاس در بازار نیز می‌توان به پژو پارس اتوماتیک، تندر پلاس، دانگ فنگ اچ30 کراس، برلیانس اچ 330 و سایپا شاهین دنده ای اشاره کرد.

سخن پایانی

دنا پلاس معمولی با وجود آنکه نمی‌تواند از نظر فنی خودرویی کاملا مهیج و جوان‌پسند باشد و عملکردی در حد نسخه توربو را ارائه دهد، اما در کاربردهای عادی و خانوادگی اتومبیلی قابل قبول به حساب می‌آید و به‌ویژه طراحی ظاهری و داخلی چشم‌نوازتر آن نسبت به محصولات مشابه همچون پژو پارس، تندر ۹۰، سمند سورن و...، بیشتر مورد پسند کاربران ایرانی است. مسلما دنا پلاس بهترین محصول در کلاس خود به شمار نمی‌رود اما به طور کلی می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب در بازار محدود خودروهای اقتصادی تولید داخل محسوب شود و احتیاجات مشتریان ایرانی، به‌ویژه اقشار کارمند و خانواده‌ها را به نحوی نسبتا قابل قبول برآورده سازد.