با توجه به بازدهی بالای اوراق قرضه چین نسبت به اوراق سایر دولت‌ها، میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این زمینه در سال جاری با افزایش قابل توجه، به حدود 214میلیارد دلار رسیده است.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ داده‌های CEIC و گردآوری شده توسط وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خارجی در اوراق قرضه دولتی چینی طی چهار دهه افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

گفتنی است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اوراق قرضه ماه گذشته در مجموع تقریبا 1.5تریلیون یوآن، یا حدود 214میلیارد دلار بوده است. این رقم بیش از 1.25تریلیون یوآن از چهار سال گذشته افزایش یافته، زمانی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اوراق قرضه تنها 250میلیارد یوآن بود. این نوع سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های 2017 و 2018 به طور چشمگیری افزایش یافت و در طول همه‌گیری بیماری کووید-19 نیز به روند صعودی خود ادامه داده است.

به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران ایالات متحده و سایر کشورها، اوراق قرضه چینی را به دلیل بازدهی پایدار و امنیت عمومی آنها در طول دوران عدم قطعیت اقتصادی خریداری می‌کنند.

گفتنی است که بازده چین بر اوراق قرضه 10ساله به سطح پیش از دوران بیماری همه‌گیر در حدود 3.12درصد بازگشته، که از سایر اقتصادهای جهان مانند ایالات متحده با 0.6درصد، ژاپن با 0.02درصد و آلمان با 0.52درصد بسیار پیشی گرفته است.

در نتیجه، سرمایه‌گذاران بر خلاف سایر اوراق قرضه در جهان، اوراق قرضه دولتی چین را به عنوان پناهگاهی امن یافته‌اند.

البته هنوز خطراتی وجود دارد که در وهله اول شامل ادامه اقدامات اقتصادی آمریکا علیه چین و افزایش نوسانات ناشی از تظاهرات هنگ‌کنگ است.

در نمودار ارائه شده، روند تغییر میزان سرمایه‌گذاری خارجی در اوراق قرضه دولتی چین از سال 2016 تا 2020 را مشاهده می‌کنید؛

اوراق قرضه چین