۰ نفر

بدون گوشت برگر درست کنید + طرز تهیه همبرگر با سویا

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۲۸
کد خبر: 679702
بدون گوشت برگر درست کنید + طرز تهیه همبرگر با سویا

آیا شما هم طرفدار مصرف انواع غذا با سویا هستید؟ همبرگر با سویا یکی از انواع غذاهای رژیمی است که به دلایل مختلف بین مردم محبوب شده است.

طرز تهیه همبرگر مخصوص رستورانی با سویا

به گزارش اقتصاد آنلاین، درست کردن همبرگر سویا یا سویا برگر هزینه کمتری دارد و در تهیه‌ آن از مواد ارزان قیمتی استفاده می‌شود، در عین حال مواد مغذی زیادی دارد که آن را به گزینه‌ای سالم، برای یک وعده کامل ناهار یا منوی شام تبدیل می‌کند. در این مقاله به طرز تهیه همبرگر با سویا و سبزیجات به صورت ساده و همبرگر با سویا و گوشت می‌پردازیم همه فوت و فن‌های اصولی تهیه سویا برگر و فوت و فن طعم دار کردن سویا برای برگر را هم به شما خواهیم گفت.

مواد لازم برای تهیه همبرگر با سویا

• سویا: ۱۵۰ گرم

• پیاز: ۲ عدد متوسط

• آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری

• سبزی معطر: ۲ قاشق غذاخوری (خرد و ساطوری شده)

• سس خردل: ۱ قاشق غذاخوری

• تخم مرغ: ۱ عدد

• آرد نخودچی: ۲ قاشق غذاخوری

• آرد گندم: ۱ قاشق غذاخوری

• پودر زیره سبز: ۱/۳ قاشق چای خوری

• نمک، فلفل، پودر سیر: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه همبرگر با سویا

همبرگر با سویا

برای درست کردن همبرگر با سویا، باید ابتدا سویا را بخیسانید، آبکش و در نهایت دو مرتبه چرخ کنید. سپس همه مواد را با هم ترکیب کنید و در مخلوط کن بریزید و با هم ترکیب کنید تا شکل خمیری بگیرند. همبرگرها را فرم دهید و در یخچال بگذارید تا خودشان را بگیرند. تمام مدت زمانی که برای آماده سازی و تهیه همبرگر با سویا نیاز دارید، حدود ۶۰ دقیقه است.

مرحله اول: سویا را در آب نمک با آبلیمو بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه همبرگر یا سویا و سبزیجات به صورت ساده، سویا را در یک کاسه بریزید و روی آن را با آب گرم یا ولرم بپوشانید. بهتر است سویا یک شب تا صبح در آب خیس بخورد تا نفخ آن کاملا گرفته شود. کمی نمک و آبلیمو هم به آبی که سویا را در آن خیس کرده‌اید، اضافه کنید. اما اگر عجله دارید، سویا را ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در آب بخیسانید.

مرحله دوم: پیاز را آماده کنید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید (می‌توانید از یک یا دو حبه سیر هم به دلخواه استفاده کنید) و آن را رنده کنید. برای رنده کردن، قسمت ریشه آن را جدا نکنید تا لایه‌های پیاز در هنگام رنده شدن، از هم نپاشند. وقتی پیاز را رنده کردید، آب آن را کاملا با دست بگیرید تا فقط تفاله‌ها باقی بمانند. یک روش دیگر هم این است که به جای رنده کردن پیاز، آن‌ها را نگینی‌ ریز خرد و کاملا طلایی و سرخ کنید. سپس پیازها را به مواد اضافه کنید.

مرحله سوم: سویا را چرخ کنید

سویا را آبکش کنید و با دست آن‌ها را کاملا فشار دهید تا آب باقی مانده در سویاها، کاملا خارج شود. سپس سویاها را در چرخ گوشت بریزید و ۲ بار چرخ کنید. می‌توانید از مخلوط کن، میکسر یا غذاساز هم استفاده کنید. این کار انسجام همبرگر را بیشتر خواهد کرد.

مرحله چهارم: همه مواد را با هم ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه همبرگر با سویا، سویاهای چرخ شده را به غذاساز برگردانید. سپس به آن‌ها آرد نخودچی، آرد گندم، سس خردل و سبزی‌های معطر را اضافه کنید. زیره، پودر سیر نمک، فلفل و پیاز را هم به مواد اضافه کنید. همه مواد را با هم به مایه همبرگر بیفزایید تا کل مواد تمام شود.

مرحله پنجم: مواد را کاملا ورز دهید

همه مواد را با هم میکس و مخلوط کند تا نرم و یکدست شوند. سپس تخم مرغ را اضافه کرده و شروع به ورز دادن کنید. حدود ۵ دقیقه مواد را با دست ورز دهید تا کاملا حالت چسبندگی پیدا کنند و خودشان را بگیرند.

مرحله ششم: مواد همبرگر با سویا را شکل دهید

در این مرحله از طرز تهیه همبرگر با سویا، باید یک مایه خمیری داشته باشید. مواد را به اندازه یک نارنگی بردارید و کف دستتان بچرخانید تا به شکل گرد دربیاید. سپس آن را کمی بین دو دست پهن کنید. دو کیسه فریزر بردارید و یکی را روی سطح قرار دهید. گلوله‌ را روی کیسه فریزر قرار دهید. یک پلاستیک فریزر دیگر روی آن قرار دهید.

مرحله هفتم: همبرگرها را فرم دهید و در یخچال بگذارید

وقتی مواد همبرگر بین دو پلاستیک فریزری قرار دادید، یک بشقاب را روی مواد فشار دهید تا پهن شود و ضخامت آن کاهش پیدا کند. قطر همبرگر باید به حدود نیم سانتی‌ متر برسد. همه مواد را به همین شکل فرم دهید و سپس در یخچال بگذارید تا خودشان را کاملا بگیرند. حدود ۳۰ دقیقه زمان کافی است. می‌توانید آنها را به مدت ۱۵ دقیقه در فریزر قرار دهید.

مرحله هشتم: همبرگرها را سرو کنید

بعد از این که همه همبرگرها خودشان را گرفتند، آن‌ها را از یخچال خارج کنید و در روغن داغ سرخ یا روی گریل کباب کنید. اگر هم می‌خواهید آن‌ها را برای مدت بیشتری نگه دارید، همبرگرها را با همان پاکت‌های فریزری که زیر و روی آنها قرار دارد، در یک ظرف درب بسته بگذارید و در فریزر قرار دهید. در این صورت همبرگرها به هم نمی‌چسبند.

طرز تهیه همبرگر با سویا و گوشت

اگر وگان نیستید و می‌توانید از گوشت در طرز تهیه همبرگر با سویا هم استفاده کنید، بهتر است کمی گوشت هم به مواد همبرگرتان اضافه کنید. لازم نیست مقدار گوشت زیاد باشد، همین که طعم همبرگر و انسجام آن را بیشتر کند، کافی است. در این صورت حتما گوشت را همراه با سویایی که خیسانده و آبکش کرده‌اید و آبش را خوب گرفته‌اید، دو مرتبه چرخ کنید.

به همراه گوشت هم از کمی دنبه استفاده کنید تا همبرگرتان کمی چرب باشد و موقع سرخ یا گریل کردن، روغن پس بدهد. بقیه مراحل را می‌توانید مانند مراحل طرز تهیه همبرگر با سویا انجام دهید و همبرگرتان را آماده کنید.

فوت و فن های طرز تهیه همبرگر با سویا

*حتما قبل از درست کردن همبرگر با سویا، سویاها را دو بار چرخ کنید. هر چه سویاها ریزتر باشند، شکل دادن آن‌ها به صورت همبرگر آسان‌تر خواهد بود.

*در صورتی که همبرگر شل بود و به خوبی شکل نمی‌گرفت، می‌توانید کمی آرد سوخاری به مواد طرز تهیه همبرگر با قارچ اضافه کنید.

*اگر آرد نخودچی در دسترس نداشتید، می‌توانید آن را با آرد سفید گندم یا آرد سوخاری جایگزین کنید.

*بهتر است از سبزی‌های تازه خرد و ساطوری شده در مواد همبرگر استفاده کنید. تنوع سبزی‌هایی که به کار می‌برید به سلیقه خودتان بستگی دارد ولی در مصرف آن‌ها زیاده‌روی هم نکنید. چون طعم همبرگرتان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و حتی ممکن است همبرگر طعم تلخ بگیرد. به جای سبزی تازه می‌توانید از سبزی خشک پودر شده هم استفاده کنید.

*اگر همراه با سویا از گوشت استفاده می‌کنید بهتر است گوشتتان کمی دنبه هم داشته باشد تا انسجام مواد بیشتر شود.

*در صورتی که فقط می‌خواهید از سویا در طرز تهیه همبرگر با سویا استفاده کنید، سعی کنید آن را کاملا مزه‌دار کنید. چون سویا در حالت کلی طعم قوی ندارد و ممکن است در انتها طعم آن را در همبرگر دوست نداشته باشید.

*اگر وگن یا گیاهخوار هستید، می‌توانید سس خردل و تخم مرغ را از مواد به کار رفته در طرز تهیه همبرگر با سویا حذف کنید.

*می‌توانید همبرگرهایی را که تهیه کرده‌اید، هم به صورت گریل شده و هم به صورت سرخ شده مصرف و سرو کنید.

*همبرگر با سویا یکی از غذاهای خوشمزه برای سحری و افطار گیاهخواران است.

سوالات متداول

همبرگر سویا برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در طرز تهیه همبرگر با سویا از گوشت استفاده نکنید، این غذا مناسب افراد گیاهخوار خواهد بود. همبرگر با سویا یکی از خوراکی‌های محبوب گیاه‌خواران و کسانی است که به هر دلیلی از خوردن گوشت خودداری می‌کنند.

برای انسجام همبرگر با سویا چه کار کنیم؟

برای انسجام پیدا کردن مواد همبرگر، حتما آب پیاز را با دست بگیرید تا فقط تفاله آن باقی بماند. در صورتی که پیاز آب داشته باشد، مواد از هم می‌پاشد. علاوه بر این، بعد از تهیه مواد، همبرگر را حتما در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.