۰ نفر

طرز تهیه سس تارتار / عوارض احتمالی مصرف این سس را بشناسید

۱۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۰۱
کد خبر: 679200
طرز تهیه سس تارتار / عوارض احتمالی مصرف این سس را بشناسید

سس تارتار یکی از سس‌های ثابت موقع سرو غذاهای دریایی در رستوران‌هاست. هرچه را بخواهید درباره سس تارتار و طرز تهیه آن بدانید در این مقاله خواهید خواند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ سس تارتار نوعی چاشنی خوشمزه است که بسته به مواد اولیه به‌کاررفته در آن، طعم‌های مختلفی دارد. این سس اغلب بافت غلیظ و خامه‌ای و طعمی تند دارد.

معمولا این سس با غذاهای دریایی مانند ماهی و صدف یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده سرو می‌شود. می‌توان این سس را با انواع سالادها و ساندویچ‌ها، میگو پفکی و مرغ آماده هم استفاده کرد.

سس تارتار چندین طرز تهیه‌ دارد، اما مواد اولیه اصلی آن مایونز، ترشی، لیموترش، شوید یا ترخون هستند. در برخی از سس‌های تارتار موادی چون روغن زیتون، سرکه سیب، جعفری، پیاز و موسیر هم دیده می‌شوند.


در این زمینه بخوانید؛

چطور یک کیک جدید بپزم؟ / طرز تهیه کیک نارنگی اسفنجی؛ خوشمزه و راحت

چطور تخمه آفتابگردان را بو بدهیم

ارزش غذایی سس تارتار

سس تارتار بسیار کم‌کالری است، اما حاوی ریزمغذی‌های متعددی از جمله ویتامین K و سدیم است. ارزش غذایی ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ گرم) سس در این جدول نوشته شده است:

کالری     ۶۳

پروتئین     ۰٫۳ گرم

چربی     ۵ گرم

کربوهیدرات     ۴ گرم

سدیم     ۹درصد نیاز روزانه

ویتامین E     ۳درصد نیاز روزانه

ویتامین K     ۱۳درصد نیاز روزانه

منگنز     ۱درصد نیاز روزانه

قند     ۱٫۲ گرم

فواید سس تارتار

چون این سس بخش مهمی از رژیم غذایی افراد در نظر گرفته نمی‌شود، نمی‌تواند تأثیر خاصی بر سلامت افراد داشته باشد. بااین‌حال، بعضی از فواید این سس را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

۱. سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از خونریزی

ویتامین K ویتامینی حلال در چربی است که همراه چربی‌های موجود در رژیم غذایی به‌راحتی جذب بدن می‌شود. این ریزمغذی نقش مهمی در لخته‌شدن خون و سلامت استخوان‌ها دارد. کمبود ویتامین K در بزرگ‌سالان نادر است، اما در صورت کمبود این ویتامین، خطر ابتلا به خونریزی شدید افزایش می‌یابد.

ویتامین K برای استحکام استخوان‌ها هم ضروری است و کمبود آن شما را در معرض پوکی استخوان قرار می‌دهد. با مصرف سس تارتار که حاوی ویتامین K است می‌توانید بخشی از نیاز روزانه‌تان به این ویتامین را تأمین کنید.

۲. سلامت قلب‌ و عروق

بر اساس پژوهش‌ها، کمبود ویتامین K موجب سفت و باریک‌شدن رگ‌های خونی می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهد.

۳. خوش‌طعم‌کردن غذاهای دریایی

پژوهشگران دریافته‌اند که بیشتر افراد علاقه‌ای به مصرف غذاهای دریایی ندارند و معمولا کمتر از مقدار توصیه‌شده از این غذاها مصرف می‌کنند. افزودن سس تارتار به غذاهای دریایی آنها را خوش‌طعم می‌کند و علاقه افراد به مصرف این نوع غذاها را افزایش می‌دهد.

عوارض جانبی

۱. احتمال افزایش فشار خون

سس تارتار حاوی مقدار زیادی سدیم است. ( بر اساس بررسی‌ها، فقط در ۲ قاشق غذاخوری (۳۰‌ گرم) از این سس حدود ۲۰۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد.) رژیم غذایی سرشار از سدیم فشار خون و خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

۲. تداخل با داروهای رقیق‌کننده خون

سس تارتار به‌دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین K، ممکن است عملکرد داروهای رقیق‌کننده خون، مانند وارفارین، را مختل کند. بنابراین اگر یکی از داروهای رقیق‌کننده خون را مصرف می‌کنید، برای استفاده از این سس احتیاط کنید.

۳. واکنش‌های حساسیتی

در تهیه این سس از سس مایونز که حاوی تخم‌مرغ است استفاده می‌شود. اگر به تخم‌مرغ حساسیت دارید، این سس مناسبتان نیست. برخی از علائم حساسیت به تخم‌مرغ عبارت‌اند از استفراغ،‌ معده‌درد، سوء‌هاضمه،‌ اسهال، خس‌خس سینه و تورم لب یا زبان.

البته برخی از افراد ممکن است به مواد دیگر موجود در سس مانند خردل یا شوید هم حساسیت داشته باشند. همچنین اگر به مرکبات حساسیت دارید، لیموترش موجود در سس تارتار موجب واکنش‌های حساسیتی در شما می‌شود.

در ضمن چون این سس حاوی تخم‌مرغ است، مناسب گیاهخواران نیست.

انواع سس تارتار

اگرچه تنوع این سس چندان زیاد نیست، صدها برند مختلف این سس را با مواد اولیه گوناگونی تهیه می‌کنند. مثلا ممکن است برخی از این محصولات عصاره ذرت حاوی فروکتوز بالا، شکر افزوده، نمک افزوده، روغن سویا، سرکه، زرده تخم‌مرغ و نشاسته ذرت هم داشته باشند.

نگهداری سس تارتار

وقتی در قوطی سس تارتار را باز می‌کنید، باید آن را در یخچال نگه دارید. این سس مانند سس مایونز وقتی در یخچال نگهداری شود، تا ۲ ماه تازه می‌ماند. سس‌های تارتار موجود در بازار تا پیش از بازشدن ۳ تا ۶ ماه ماندگاری دارند. به‌هرحال بهتر است برای نگهداری این سس از دستورالعمل‌های کارخانه سازنده پیروی کنید. در ضمن یادتان باشد که سس تارتار را نمی‌توان در فریزر نگهداری کرد.

این سس در تمام فصول در فروشگاه‌های مواد غذایی فروخته می‌شود. قیمت سس تارتار بنا به مواد اولیه استفاده‌شده در آن و برندش متفاوت است.

طرز تهیه سس تارتار

سس تارتار طرز تهیه پیچیده‌ای ندارد و آن را می‌توانید با مواد دلخواهتان در خانه تهیه کنید. پایه اصلی این سس مایونز است و اگر می‌خواهید سس تارتار رستورانی درست کنید، باید از مایونز استفاده کنید. البته می‌توانید به‌جای مایونز، از ماست یونانی ساده استفاده کنید که سرشار از پروتئین، کلسیم و پتاسیم است. برخی از افراد گیاهخوار که به این نوع سس علاقه دارند، برای تهیه آن از سس مایونز گیاهی استفاده می‌کنند. در ادامه، طرز تهیه سس تارتار را توضیح می‌دهیم.

زمان آماده‌سازی: ۱۰ دقیقه

مقدار: ۳ تا ۴ فنجان

کالری: ۶۴

مواد لازم

    نصف فنجان سس مایونز (بهتر است از سس مایونز خانگی استفاده کنید)؛

    ۳ قاشق غذاخوری ترشی ساقه شوید کاملا خردشده؛

    ۱ قاشق غذخوری آب لیموترش تازه؛

    ۱ قاشق غذاخوری شوید تازه یا ۱ قاشق چای‌خوری شوید خشک (کاملا خردشده)؛

    نیم یا ۱ قاشق چای‌خوری سس ووسترشر (نوعی سس که برای طعم دادن به سس‌های دیگر و خوراک‌ها استفاده می‌شود)؛

    نصف قاشق چای‌خوری خردل (اختیاری)؛

    نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم.

سس تارتار

طرز تهیه

 مایونز، ترشی، آب لیموترش، شوید، سس ووسترشر و خردل را درون کاسه‌ای کوچک بریزید و آن‌قدر هم بزنید تا ترکیبی خامه‌ای و یکدست حاصل شود.

 ترکیب را با نمک و فلفل طعم‌دار کنید. برای اینکه طعم سس بهتر شود، روی کاسه را بپوشانید و سس را حداقل نیم ساعت در یخچال نگه دارید.

 سس آماده‌شده را در ظرف دربسته بریزید و در یخچال بگذارید. این سس خانگی تا ۱ هفته قابل‌مصرف است.

کلام آخر

گرچه سس تارتار برای سلامت فواید آنچنانی ندارد، برای خوش‌طعم‌کردن غذا مؤثر است و می‌توانید غذاهای مقوی‌ای را که طعم آنها را دوست ندارید، با این نوع سس مزه‌دار کنید. اگر شما هم تجربه‌ تهیه این سس دارید یا از آن به روش خاصی استفاده می‌کنید، خوشحال می‌شویم درباره‌اش برای ما بنویسید.